- Home
- Inschrijven
- Inschrijven voor een bachelor, graduaat of banaba
Inschrijven voor een bachelor, graduaat of banaba
Benieuwd naar de toelatingsvoorwaarden? Wil je weten hoeveel het studiegeld bedraagt? Of markeer je graag de start van het volgend academiejaar in jouw agenda? Ontdek alle informatie die je inschrijfprocedure een stuk gemakkelijker maakt.
Inschrijven voor academiejaar 2023-2024 is ook nog steeds mogelijk.
Voorbereiding
Als student sluit je bij je inschrijving een contract af met de hogeschool en omgekeerd. Dat studiecontract omvat belangrijke bepalingen rond onderwijs, examens, beoordeling, gedragscode, enzovoort.
-
Studiecontract bachelor, graduaat en banaba - academiejaar 2022-2023
-
Studiecontract bachelor, graduaat en banaba - academiejaar 2023-2024
Nederlandstalige bacheloropleiding
- Geldig diploma secundair onderwijs of graduaat
- Voldoen aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht)
Engelstalige bacheloropleiding
- Geldig diploma secundair onderwijs of graduaat
- Voldoen aan de Engelse taalvoorwaarde (zie overzicht)
Nederlandstalige graduaatopleiding
- Geldig getuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs nodig dat minstens 3 jaar geleden behaald is
- Geldig diploma secundair onderwijs (of hiermee gelijkgesteld getuigschrift)
- Voldoen aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht)
Nederlandstalige bachelor-na-bacheloropleiding
- Geldig bachelor- of masterdiploma. Zie de specifieke diplomavoorwaarden op de opleidingspagina.
- Voldoen aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht)
Om te kunnen starten met een Engelstalige opleiding (bachelor) aan de Arteveldehogeschool, moet je voldoen aan de Engelse taalvoorwaarde.
Geen bewijs nodig
Je voldoet automatisch aan de Engelse taalvoorwaarde - en hoeft dus geen extra certificaat Engels voor te leggen - als je je middelbare studies in een van de volgende landen voltooide:
- Antigua en Barbuda, Australië, De Bahama's, Barbados, Belize, Canada (behalve Quebec! ), Dominica, Grenada, Guyana, Ierland, Jamaica, Nieuw-Zeeland, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Trinidad en Tobago, Verenigd Koninkrijk (minimaal drie GCE A-levels (met minimaal Grade D) OF Edexcel BTEC level three Extended Diploma), Verenigde Staten van Amerika (High School Diploma met een Transcript of Records met vermelding van minimaal vier AP's (Advanced Placements) of een minimum GPA van 3,5.
Bewijs nodig
Alle overige studenten moeten bewijzen dat ze minstens een B2 niveau Engels halen.
We aanvaarden volgende taalcertificaten, op voorwaarde dat ze niet ouder zijn dan twee jaar:
- Artevelde University of Applied Sciences Certificate (registreren kan hieronder bij "Inschrijven voor een Engelse taalscreening")
- TOEFL test: score of at least 79 - institution code: B527; (NEW: TOEFL special home edition)
- IELTS test: score of at least 6.5
- ITACE test: at least Level B2 for all completed components
- Duolingo test: score of at least 110
- Cambridge English Advanced certificate: at least Level B2 for all completed components
- Cambridge English First certificate: grades A, B, and C (Min score 160)
- Cambridge English Business Vantage certificate: grades A, B and C
- Cambridge English Business Higher certificate: at least Level B2 for all completed components
- Cambridge English Proficiency certificate
- IB diploma (Diploma Programme)
- IGCSE (awarded by Edexcel, at least three IGCSE A Levels - With two A levels with a minimum grade C).
- Bachelor or master diploma obtained at an accredited EEA higher education institution, where the teaching language of the entire programme is in English
- Credit certificate English B2 obtained at a Flemish higher education institution
Om toegelaten te worden tot een van de internationale opleidingen van Arteveldehogeschool heb je een bewijs nodig dat je Engels op CEFR-niveau B2 beheerst.
Je kan je inschrijven voor een gratis taalscreening georganiseerd door het AHS Talencentrum.
Data voor academiejaar 2024-2025
- 27 maart 2024, 14 uur
- 23 april 2024, 14 uur
- 8 mei 2024, 14 uur
- 22 mei 2024, 14 uur
- 5 juni 2024, 14 uur
WALK-IN sessies
Naast de bovenstaande data organiseren we ook WALK-IN sessies.
Hiervoor hoef je je niet in te schrijven. Je moet op een van de onderstaande data naar de campus Kantienberg (Voetweg 66) komen, bij de receptie vragen naar het lokaal nummer, naar binnen lopen en de test maken. De enige vereisten zijn je ID en een koptelefoon met een draad. (Draadloze koptelefoon of oortjes zijn niet toegestaan!)
Dit zijn de data en tijden voor de walk-in sessies:
- 29 juni (open dag): 11.30 - 13.30 - 15.30
- 03 juli: 10.00 - 11.00 - 12.00
- 21 augustus: 10.00 - 11.00 - 12.00
- 27 augustus: 10.00 - 11.00 - 12.00
- 04 september (open dag): 15.30 - 17.00 - 18.30
- 11 september: 10.00 - 11.00 - 12.00
- 19 september: 10.00 - 11.00 - 12.00
Over de test
De taalscreening duurt ongeveer 30 minuten en bestaat uit een schriftelijke niveautest in vier delen:
- Grammatica
- Woordenschat actieve kennis
- Woordenschat passieve kennis
- Begrijpend luisteren
Je moet op alle onderdelen een minimumscore van B2-niveau behalen en een totaalscore van B2 (25) of hoger. Op basis van het resultaat van de taalscreening word je al dan niet toegelaten tot het internationale programma van je keuze. De niveauscreenings worden georganiseerd op specifieke momenten in het academiejaar.
Een kandidaat met een gedocumenteerde dyslexie moet een geldig attest voorleggen op de dag van de test. Op basis van dit document wordt een extra overweging voor het resultaat gemaakt. Er mag echter geen groot verschil zijn in de score ten opzichte van de Arteveldehogeschool-eisen.
Aanmelding
Tot nader order vindt de test plaats op Campus Kantienberg. Als je voor aanvang van de test niet meldt dat je afwezig bent, kom je niet meer in aanmerking voor de test.
Je kan maar één keer deelnemen aan de taalscreeningstest.
Als je geen B2-niveau behaalt, zijn er nog opties. Praat met de organisator na de test en je krijgt de nodige info.
Meer informatie: languagescreening@arteveldehs.be.
Hoe voorbereiden op de test?
Neem een kijkje op onderstaande pagina’s als je graag op voorhand al wil oefenen voor de test:
- Cambridge English Language Assessment
(vooral de General English en Business English test) - Examenglish.com
(grammatica- & woordenschatniveau + luistertest) - English grammar online
- Perfect English Grammar
Kandidaat-studenten kunnen ook naar BBC News luisteren of Engelse films met Engelse ondertiteling bekijken om hun taalvaardigheid te verbeteren.
Om te kunnen starten met een Nederlandstalige opleiding (graduaat, bachelor of bachelor-na-bachelor opleiding) aan Arteveldehogeschool, moet je voldoen aan de Nederlandse taalvoorwaarde.
Geen bewijs nodig
Je voldoet automatisch aan de Nederlandse taalvoorwaarde - en moet dus geen extra Nederlands taalcertificaat voorleggen - als je
- secundaire studies voltooide in Vlaanderen.
- secundaire studies voltooide in het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao, Nederland of Sint Maarten) en Suriname.
Wel bewijs nodig
Voor alle andere kandidaat-studenten aanvaarden we een van de volgende Nederlandse taalcertificaten en bewijsstukken:
Zonder geldigheidsduur
- Een bewijs dat ten minste één leerjaar in het Nederlandstalige secundair onderwijs met vrucht voltooid is.
- Een bewijs dat je slaagde voor het vak ‘Nederlands’ gedurende ten minste één leerjaar in het secundair onderwijs in Wallonië.
- Een bewijs dat je slaagde voor een opleiding, of één of meer opleidingsonderdelen, met een totale studieomvang van ten minste 60 studiepunten in het Nederlandstalig hoger onderwijs.
Taalcertificaten die niet ouder mogen zijn dan twee jaar
- Een ITNA-certificaat (Interuniversitaire Taaltest Nederlands voor Anderstaligen).
- Een attest van richtgraad 3 van een Centrum voor Volwassenenonderwijs.
- Een certificerende taaltest van het Agentschap Integratie en Inburgering op niveau B2.
- Een attest van niveau B2 zoals omschreven in het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen.
- Het staatsexamen NT2 Programma II.
- Het Certificaat Nederlands als Vreemde Taal (CnaVT) “Educatief Startbekwaam” (STRT).
Voor graduaatsopleidingen aanvaarden we alle bovenstaande certificaten en ook de twee onderstaande taalcertificaten
- Een moduleattest 3.1 (Vantage mondeling) van een Centrum voor Volwassenenonderwijs.
- Het Certificaat Nederlands als Vreemde Taal (CnaVT) “Zakelijk professioneel" (PROF).
Heb je nog vragen? Mail naar admissions@arteveldehs.be.
Sommige opleidingen gebruiken een zogenaamde instroomprocedure. Dat betekent dat je eerst een intakegesprek met een opleidingsverantwoordelijke voert, waarin je samen nagaat of de gekozen opleiding beantwoordt aan je verwachtingen. Als er een instroomprocedure van toepassing is, staat dit altijd duidelijk aangegeven op de opleidingspagina bij de info over inschrijven.
Wil je je in Vlaanderen inschrijven voor een lerarenopleiding, dan moet je eerst verplicht een starttoets afleggen. Dit geldt zowel voor de opleiding Kleuteronderwijs, Lager Onderwijs en Secundair Onderwijs.
Als kandidaat-student met een buitenlands diploma (secundair of hoger onderwijs), moet je volgende documenten toevoegen aan je online registratie voor een Nederlandstalige bachelor-, graduaat- of bachelor-na-bacheloropleiding aan Arteveldehogeschool.
- Bewijs dat je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht)
- Voor kandidaat-studenten uit de Volksrepubliek China: een APS certificaat
- Kopie van je diploma
Na controle van de online registratie, zullen we een bevestiging van je diploma opvragen. Zodra we alle documenten ontvingen en verifieerden, ontvang je een positief of negatief antwoord op je registratie.
Optie 1
Je bezorgt ons een gecertificeerd exemplaar van je diploma via post (Admissions office, Hoogpoort 15, 9000 Gent), in een gesloten envelop. Gecertificeerd betekent dat de kopie van je diploma als authentiek verklaard is door de onderwijsinstelling waar je het diploma behaalde.
Optie 2
Je vraagt aan de onderwijsinstelling waar je het diploma behaalde om ons een officiële e-mail (inclusief handtekening en stempel) te bezorgen op mailadres admissions@arteveldehs.be. Deze e-mail moet de volgende gegevens bevatten: naam van de student, de datum van afstuderen en de officiële benaming van het diploma.
Optie 3
Je komt fysiek langs met je origineel diploma.
Goed om te weten
Een online registratie is een aanmelding. Pas als we konden nagaan dat je voldoet aan alle toelatingsvoorwaarden, wordt je aanmelding omgezet in een inschrijving.
Nog vragen?
Stuur een mail naar admissions@arteveldehs.be.
Toelatingsonderzoek bacheloropleidingen
Heb je geen diploma secundair onderwijs en ben je minimaal 21 jaar?
Dan kan je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (georganiseerd door de Associatie Universiteit Gent).
Voorwaarden
- Je bent minstens 21 jaar - of je wordt 21 ten laatste op 31 december van het academiejaar waarvoor je inschrijft. Voor vluchtelingen of ontheemden geldt deze leeftijdsbeperking niet.
- Je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht).
Toelatingsonderzoek aanvragen
- Maak een afspraak met de Dienst Studieadvies.
- Neem vooraf alvast de gids voor kandidaat-studenten eens door.
- Tijdens het intakegesprek kun je praktische en inhoudelijke vragen stellen.
Data
Jaarlijks worden er twee toelatingsonderzoeken georganiseerd.
- Wil je starten in september 2024? Dan vindt het toelatingsonderzoek plaats in juni. Plan je intakegesprek dus voor midden mei. De deadline voor het indienen van het portfolio is 23 mei, de toelatingstest is op 12 juni.
- Wil je starten in februari 2025? Dan vindt het toelatingsonderzoek plaats in november. Plan je intakegesprek dus voor midden oktober. De deadline voor het indienen van het portfolio is 13 november, de toelatingstest is op 27 november.
Je mag maar één keer per academiejaar deelnemen aan de toelatingstest. De toelatingsbewijzen zijn geldig in alle hoger onderwijsinstellingen in Vlaanderen.
Toelatingsonderzoek graduaatopleidingen
Heb je geen diploma secundair onderwijs of getuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs dat minstens 3 jaar behaald is en ben je minstens 18 jaar? Dan moet je eerst een toelatingsonderzoek graduaatsopleidingen afleggen om toegelaten te worden tot de graduaatsopleiding.
Voorwaarden
- Je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht).
- Als je wil inschrijven voor het Educatief Graduaat Secundair Onderwijs, zijn er nog enkele bijkomende toelatingsvoorwaarden.
Inhoud van het onderzoek
- We testen vooral of je voldoende basiskennis en vaardigheden hebt, geen schoolse kennis.
- De proef bestaat uit vier testonderdelen: woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en numeriek redeneren. Voor de laatste twee mag je een rekenmachine gebruiken.
- De proef duurt ongeveer honderd minuten.
Toelatingsonderzoek aanvragen
- Schrijf je in via www.toelatingsonderzoek.be: vul je persoonlijke gegevens in en kies je sessie.
- Arteveldehogeschool organiseert meerdere sessies per jaar.
- Inschrijven kan tot 24 uur voor het toelatingsonderzoek.
Nog vragen die je nergens beantwoord ziet in dit overzicht? Stuur een mail naar naar studieadvies@arteveldehs.be.
Via het leerkrediet wordt je studietempo opgevolgd. De tijd en de kansen die je krijgt om je diploma te behalen zijn namelijk door de overheid beperkt.
Studiepunten
Het leerkrediet kun je vergelijken met een rugzak gevuld met 140 studiepunten. Bij de inschrijving haal je de studiepunten waarvoor je inschrijft uit je rugzak. Op het einde van het academiejaar krijg je de verworven credits (= studiepunten) terug.
Bij de eerste 60 verworven studiepunten in het hoger onderwijs krijg je dubbel leerkrediet terug bij het behalen van credits.
Als je volgend jaar wilt gaan studeren, dan moet je beschikken over een positief leerkrediet (minimum 60 studiepunten).
De stand van je leerkrediet kun je op ieder moment nakijken op de website www.studentenportaal.be van de Vlaamse overheid.
Onvoldoende leerkrediet
Bij onvoldoende leerkrediet wordt je inschrijvingsprogramma beperkt tot het beschikbare leerkrediet. Hiervoor neem je best eerst contact op met trajectbeheerder van de opleiding voor het opmaken van je inschrijvingsprogramma. Het leerkrediet is alleen maar van toepassing voor bacheloropleidingen (met uitzondering van de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs).
Niet elke student kan een regulier traject in dagonderwijs te volgen. Of mogelijk rondde je al eerdere opleidingen succesvol af en heb je daardoor recht op vrijstellingen.
Procedure speciale trajecten
- De volgende zaken vallen onder speciale trajecten:
- Vrijstellingen
- Verkorte trajecten
- Afstandsonderwijs
- Starten in februari
- Studeren via een credit- of examencontract
- Je schrijft online in en selecteert het modeltraject van je gekozen opleiding.
- Na inschrijving neem je contact op met de trajectbeheerder van je opleiding. De contactgegevens vind je altijd snel op Mijn Dinar. Op de meeste opleidingspagina's vind je ook vermelding van de te volgen stappen.
- Samen met de trajectbegeleider van je opleiding maak je een opleidingsprogramma op maat.
- Wanneer nodig, wordt ook je studiegeld aangepast.
Studiegeld
De juiste bedragen per academiejaar vind je op deze pagina.
Zowel bij een eerste inschrijving als bij een herinschrijving kan je enkel online betalen met Bancontact/Maestro, Visa, MasterCard, Maestro of iDEAL.
Hou altijd de regels rond veilig betalen in het achterhoofd:
- We vragen NOOIT persoonlijke gegevens, zoals de pincode van je kaart.
- Onze e-mailadressen eindigen altijd op @arteveldehs.be.
- Controleer eerst de links in e-mails voor je erop klikt.
- Plak url's bij voorkeur in je eigen vertrouwde webbrowser.
- Betaaltransacties gebeuren via een beveiligde verbinding. Die herken je aan de https:// voor de url, in plaats van http://.
Meer uitleg over studietoelages en financiële steun van Arteveldehogeschool lees je op deze pagina.
Op deze pagina geven we je meer uitleg bij de kosten die je kan verwachten bij een studie in het hoger onderwijs.
Meer uitleg over het VOV lees je op de pagina financiële steun voor professionals.
Meer uitleg over de kmo-portefeuille lees je op de pagina financiële steun voor professionals.
Meer uitleg over opleidingscheques lees je op de pagina financiële steun voor professionals.
Neem contact op met de Dienst Studentenadministratie: zij zullen dit voor je controleren.
Inschrijven
We leiden je hier door de inschrijfprocedure als je in het bezit bent van een Vlaams secundair diploma.
Inschrijven voor academiejaar 2024-2025
Je wil in september 2024 starten met een bachelor, graduaat of bachelor-na-bachelor?
Schrijf je in voor academiejaar 2024-2025.
Let op! Wil je je inschrijven voor de bachelor-na-bacheloropleiding Creatieve Therapie of een van onze postgraduaten? Dat doe je via een andere weg. Die vind je terug op de opleidingspagina’s van de postgraduaten of de bachelor-na-bacheloropleiding zelf.
Stap 1: kies je opleiding en vul je contactgegevens in
Je ontvangt een bevestigingsmail nadat je je gegevens hebt ingevuld. Vanaf 6 juni voltooi je de tweede stap van je inschrijving.
Deze eerste stap verbindt je nog tot niets. Je inschrijving wordt pas definitief wanneer je die in juni volledig hebt afgerond.
Stap 2: voltooi je inschrijving (vanaf 6 juni)
Vanaf 6 juni kan je je inschrijving voltooien. Dit doe je door je online in te schrijven op ons inschrijvingsplatform. In juni krijg je een herinnering via e-mail.
- Je kan vrijstellingen aanvragen tijdens je online inschrijving vanaf 6 juni.
- Je inschrijving is definitief en je betaalt een voorschot. Daarna ontvang je een restfactuur.
- Als de toelatingsvoorwaarden niet vervuld zijn, kan men de inschrijving annuleren.
Stap 3: Proficiat! Je bent student aan Arteveldehogeschool
Je ontvangt een mail waarmee je toegang krijgt tot ons online leerplatform en je cursussen. Vanaf begin september kan je jouw studiemateriaal online bestellen. Hierover ontvang je info via mail. Je studentenkaart krijg je via de post.
Deadline inschrijvingen
- Je kunt gedurende het volledige academiejaar inschrijven voor je opleiding.
- Inschrijvingen na 15 oktober voor het eerste semester of het volledige academiejaar en inschrijvingen na 1 maart voor het tweede semester kunnen alleen na een gesprek met de trajectbeheerder van de opleiding waarvoor je wil inschrijven.
Inschrijven voor academiejaar 2023-2024
Inschrijven voor academiejaar 2023-2024 is ook nog steeds mogelijk.
We begeleiden je door de inschrijfprocedure voor studenten die hun diploma hebben behaald in Nederland. Lees de stappen goed na voor een zo vlot mogelijke inschrijving.
Stap 1: Start je aanmelding
Deze online registratie is slechts een aanmelding. Pas nadat je voldoet aan onze toelatingsvoorwaarden zetten we deze registratie om in een inschrijving.
Voeg zeker volgende documenten toe aan je registratie, zonder deze documenten kunnen we je aanvraag niet bekijken:
- Diploma secundair en/of hoger onderwijs.
Voor een bacheloropleiding aanvaarden we volgende diploma’s, hiermee voldoe je ook meteen aan de Nederlandse taalvoorwaarde:
- VWO
- HAVO + Propedeuse
- MBO4
LET OP: Een HAVO diploma zonder de propedeuse is wel voldoende om te starten met een graduaatsopleiding, maar niet om te starten met een bacheloropleiding.
Kopie van je identiteitskaart/paspoort (voor- en achterzijde). LET OP: een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs in België.
Bij de vierde stap (Vooraf) kan je onderaan klikken op de knop “bezorg de hogeschool jouw in Nederland behaalde diploma’s”. Je wordt nu doorgestuurd naar DUO, log in en selecteer de diploma’s die je wilt delen met ons. Het voordeel van dit is dat je daarna niet meer hoeft langs te komen bij ons om je origineel diploma te tonen.
Bij stap 5 kan je bij de documenten een gekleurde kopie van je identiteitskaart/paspoort (voor- en achterzijde) en studieoverzicht opladen.
Stap 2: Verificatie van je aanmelding
Nadat we je aanvraag en je diploma via DUO correct hebben ontvangen, ontvang je van ons een positief of negatief antwoord op je registratie.
Bij een positief antwoord, zullen we je vragen of je de link voor de betaling van het inschrijvingsgeld mogen doorsturen. Na betaling van het inschrijvingsgeld, ben je officieel ingeschreven in de opleiding. Meer info over het inschrijvingsgeld, vind je hier.
Je studentenkaart zal vanaf juli naar je thuisadres worden verstuurd. Het lessenrooster en de boekenlijst zullen beschikbaar zijn vanaf begin september.
Deadlines
- 7 november 2023: Startdatum online registratie voor academiejaar 2024-2025
- 1 september 2024: Deadline online registratie voor het volledige academiejaar 2024-2025
- 16 september 2024: Startdatum van het academiejaar 2024-2025
- 15 oktober 2024: Inschrijvingsdeadline (volledig academiejaar)
- 31 januari 2025: Deadline online registratie (voor een start in februari 2025)
Inschrijven academiejaar 2024-2025
Heb je vragen waar je hier geen antwoord op vindt? Mail naar admissions@arteveldehs.be
We begeleiden je hier door de inschrijfprocedure voor studenten met een niet-Vlaams diploma secundair onderwijs en een EER nationaliteit*.
Heb je een niet-EER nationaliteit, maar wel een verblijfskaart van lange duur (geen studentenvisum)? Dan geldt deze procedure ook voor jou.
*Diploma behaald in de zogenaamde Europese Economische Ruimte (EER): België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden (en Zwitserland).
Start je aanmelding
Deze online registratie is slechts een aanmelding.
Pas nadat je voldoet aan onze toelatingsvoorwaarden zetten we deze registratie om in een inschrijving.
Heb je vragen waar je hier geen antwoord op vindt? Mail naar admissions@arteveldehs.be
Voeg zeker deze documenten toe aan je registratie:
- Diploma secundair en/of hoger onderwijs en studieoverzicht (+ officiële vertaling als het origineel diploma niet in het Engels, Frans, Nederlands of Duits is).
- Een HAVO diploma (Nederland) is voldoende om te starten met een graduaatsopleiding, maar niet om te starten met een bacheloropleiding.
- Kopie van je identiteitskaart/paspoort (voor- en achterzijde).
- Bewijs dat je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (Nederlandstalige opleiding).
- Bewijs dat je voldoet aan de Engelse taalvoorwaarde (Engelstalige opleiding).
Studenten die het diploma secundair onderwijs in Nederland behaald hebben, kunnen dit diploma in de online registratie (bij stap 4)naar ons doorsturen. Het voordeel hiervan is dat je daarna niet meer hoeft langs te komen bij ons om je origineel diploma te tonen.
Deadlines
- 7 november 2023: Startdatum online registratie voor academiejaar 2024-2025
- 31 januari 2024: Deadline online registratie februaristart voor start in februari 2024
- 1 september 2024: Deadline online registratie voor het volledige academiejaar 2024-2025
- 16 september 2024: Startdatum van het academiejaar 2024-2025
- 15 oktober 2024: Inschrijvingsdeadline (volledig academiejaar)
- 31 januari 2025: Deadline online registratie (voor een start in februari 2025)
Verificatie van je applicatie
- Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden, dan moet je een gecertificeerde kopie van je diploma secundair - en/of hoger onderwijs laten opsturen naar onze hogeschool.
- Deze kopie moet verstuurd worden door de onderwijsinstelling zelf waar je het diploma behaalde in een verzegelde enveloppe.
- De onderwijsinstelling kan dit ook bevestigen door een officiële e-mail (met handtekening en stempel) rechtstreeks naar admissions@arteveldehs.be te versturen.
- Ze dienen hierbij volgende gegevens door te geven: naam student + datum afstuderen + officiële benaming diploma. Zorg ervoor dat ook zeker de naam van de school + het volledige adres vermeld staat in deze e-mail. Deze optie is vaak het makkelijkst.
- Een andere mogelijkheid is dat je langskomt bij ons met je origineel diploma (enkel mogelijk na afspraak).
Nadat we alle documenten ontvangen en geverifieerd hebben, ontvang je van ons een positief of negatief antwoord op je registratie.
We leiden je hier door de inschrijfprocedure voor studenten met een niet- EER-diploma die wel een studentenvisum nodig hebben.
Aanmelden voor academiejaar 2024-2025
Deze online registratie is slechts een aanmelding.
Pas nadat je voldoet aan onze toelatingsvoorwaarden zetten we deze registratie om in een inschrijving.
Voeg zeker deze documenten toe aan je registratie:
- Diploma secundair en/of hoger onderwijs en studieoverzicht (+ officiële vertaling als het origineel diploma niet in het Engels, Frans, Nederlands of Duits is).
- Kopie van je identiteitskaart/paspoort (voor- en achterzijde).
- Bewijs dat je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (Nederlandstalige opleiding).
- Bewijs dat je voldoet aan de Engelse taalvoorwaarde (Engelstalige opleiding).
- Aanvraagkost 75€ - je zal een e-mail ontvangen met de vraag om de aanvraagkost (exclusief extra bankkosten) online te betalen. Deze aanvraagkost is niet-terugbetaalbaar (niet van toepassing voor nieuwe studenten uit Oekraïne).
Deadlines
-
7 november 2023: Startdatum online registratie voor academiejaar 2024-2025
-
1 mei 2024: Deadline online registratie (volledig academiejaar 2024-2025)
-
30 juni 2024: Betalingsdeadline inschrijvingsgeld + bestaansmiddelen gestort aan Arteveldehogeschool
-
1 september 2024: Deadline online registratie (volledig academiejaar 2024-2025) indien je al in België bent.
-
16 september 2024: Startdatum van het academiejaar 2024-2025
Verificatie van je applicatie
- Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden, dan moet je een gecertificeerde kopie van je diploma secundair - en/of hoger onderwijs laten opsturen naar onze hogeschool.
- Deze kopie moet verstuurd worden door de onderwijsinstelling zelf waar je het diploma behaalde in een verzegelde enveloppe.
- De onderwijsinstelling kan dit ook bevestigen door een officiële e-mail (met handtekening en stempel) rechtstreeks naar admissions@arteveldehs.be te versturen.
- Ze dienen hierbij volgende gegevens door te geven: naam student + datum afstuderen + officiële benaming diploma. Zorg ervoor dat ook zeker de naam van de school + het volledige adres vermeld staat in deze e-mail. Deze optie is vaak het makkelijkst.
- Een andere mogelijkheid is dat je langskomt bij ons met je origineel diploma (enkel mogelijk na afspraak).
Nadat we alle documenten ontvangen en geverifieerd hebben, ontvang je van ons een positief of negatief antwoord op je registratie.
Betaling van de inschrijvingskosten
Inschrijvingsgeld
Je zal een e-mail ontvangen met de vraag om het inschrijvingsgeld te betalen. Voor academiejaar 2024-2025 bedraagt deze in totaal € 7760. Voor meer informatie over jouw dossier, contacteer de Admissions Office (admissions@arteveldehs.be).
Bewijs van voldoende bestaansmiddelen
Je zal aan de Belgische ambassade moeten bewijzen dat je voldoende middelen hebt om je gezondheids-, leef-, school- en reiskosten te betalen in België.
Hiervoor zijn er twee mogelijkheden:
- Mogelijkheid 1:
Je schrijft het volledige bedrag voor het academiejaar over op een geblokkeerde rekening van Arteveldehogeschool. Het totale bedrag voor academiejaar 2024-2025 (14 maanden) is € 11.550. We storten dit bedrag aan jou terug in maandelijkse uitbetalingen van € 825. In september krijg je een dubbele terugbetaling. - Mogelijkheid 2:
Je hebt een sponsor die kan aantonen dat die over voldoende bestaansmiddelen beschikt en zich verantwoordelijk stelt voor jou voor het komende academiejaar. Hiervoor moet je 'Bijlage 32' (document van de Belgische ambassade) invullen bij de Belgische ambassade, ondertekenen en laten stempelen. Bezorg een kopie van dit document per mail aan admissions@arteveldehs.be zodra dit in orde is.
We adviseren om te kiezen voor mogelijkheid 1 om zo een vlotte afhandeling van je visumaanvraag bij de Belgische ambassade te verzekeren.
De betalingsdeadline voor het inschrijvingsgeld en bestaansmiddelen is 30 juni 2024 zodat je tijdig je visumaanvraag kan starten bij de Belgische ambassade.
Start je visumaanvraag
Nadat we de betalingen ontvangen hebben, sturen we jou en de Belgische ambassade waar je je visum wenst aan te vragen, de volgende documenten via mail:
- Toelating om in te schrijven.
- Bewijs van voldoende bestaansmiddelen (enkel van toepassing als je hierboven koos voor mogelijkheid 1).
Deze documenten stellen je in staat om je studentenvisum aan te vragen.
De minimumwachttijd voor een visumaanvraag is gemiddeld vier weken, maar het kan tot drie maanden duren.
Zorg er dus zeker voor dat je je aanvraag op tijd indient (je kan je visumaanvraag ten vroegste drie maanden vóór de start van ons academiejaar opstarten).
Vragen?
Heb je vragen waar je hier geen antwoord op vindt? Mail naar admissions@arteveldehs.be
Heb je geen diploma secundair onderwijs en ben je minimaal 21 jaar?
Dan kan je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (georganiseerd door de Associatie Universiteit Gent).
Voorwaarden
- Je bent minstens 21 jaar - of je wordt 21 ten laatste op 31 december van het academiejaar waarvoor je inschrijft. Voor vluchtelingen of ontheemden geldt deze leeftijdsbeperking niet.
- Je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht).
Toelatingsonderzoek aanvragen
- Maak een afspraak met de Dienst Studieadvies door een moment te prikken in onze digitale agenda.
- Neem vooraf alvast de gids voor kandidaat-studenten eens door.
- Tijdens het intakegesprek kun je praktische en inhoudelijke vragen stellen.
Data
Jaarlijks worden er twee toelatingsonderzoeken georganiseerd.
- Als je start in februari 2024, vindt het toelatingsonderzoek plaats in november. Plan je intakegesprek dus voor eind oktober. Deadline indienen portfolio: 8 november. Toelatingstest: 23 november
- Als je start in september 2024, vindt het toelatingsonderzoek plaats in juni. Plan je intakegesprek dus voor midden mei.
Toelatingsonderzoek graduaatopleidingen
Heb je geen diploma secundair onderwijs of getuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs dat minstens 3 jaar behaald is en ben je minstens 18 jaar? Dan moet je eerst een toelatingsonderzoek graduaatsopleidingen afleggen om toegelaten te worden tot de graduaatsopleiding.
Voorwaarden
- Je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde (zie overzicht).
- Als je wil inschrijven voor het Educatief Graduaat Secundair Onderwijs, zijn er nog enkele bijkomende toelatingsvoorwaarden.
Inhoud van het onderzoek
- We testen vooral of je voldoende basiskennis en vaardigheden hebt, geen schoolse kennis.
- De proef bestaat uit vier testonderdelen: woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en numeriek redeneren. Voor de laatste twee mag je een rekenmachine gebruiken.
- De proef duurt ongeveer honderd minuten.
Toelatingsonderzoek aanvragen
- Schrijf je in via www.toelatingsonderzoek.be: vul je persoonlijke gegevens in en kies je sessie.
- Arteveldehogeschool organiseert meerdere sessies per jaar.
- Inschrijven kan tot 24 uur voor het toelatingsonderzoek.
Nog vragen die je nergens beantwoord ziet in dit overzicht? Stuur een mail naar naar studieadvies@arteveldehs.be.
Als je al student bent aan Arteveldehogeschool, kan je volledig online opnieuw inschrijven.
Geef online je studietraject door
- Ga naar MijnDinar > Toepassingen > Digitaal Secretariaat en selecteer 'Mijn aanvraag tot herinschrijving'.
- Schrijf je in voor een modeltraject (alle opleidingsonderdelen in één schijf), selecteer het juiste studietraject en onderteken digitaal.
- Eenmaal je aanvraag goedgekeurd is, zijn je studiepunten opgenomen.
Betaal je inschrijvingsgeld online
- Maximum een week na de goedkeuring van je aanvraag ontvang je een e-mail met een uitnodiging tot betalen.
- In de e-mail vind je een link naar 'Mijn betalingen' in het Digitaal Secretariaat. Klik op 'Betalen' als je akkoord bent.
- OPGELET! Je moet binnen zeven dagen betalen. Betalen kan enkel via online bankieren.
- Denk je dat je inschrijvingsgeld niet correct is? Neem dan contact op met de dienst Studentenadministratie.
- Heb je het moeilijk om je studiegeld te kunnen betalen? Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor financiële steun? Bekijk onze pagina Studiegeld en financiële steun.
Zodra je je volledige inschrijvingsgeld betaald hebt, heb je terug toegang tot Mijn Dinar en tot alle onderwijsactiviteiten.
Als je al student bent aan Arteveldehogeschool, kan je volledig online opnieuw inschrijven.
Geef online je studietraject door
- Ga eerst na of je opleiding instructies voor herinschrijving (via een gids en/of via een sessie) geeft.
- Surf naar MijnDinar > jouw opleiding > onderwijs en studenten > begeleiding > trajectbeheer.
- Indien er geen PDT-sessie georganiseerd wordt, schrijf je je individueel online in.
- Ga naar MijnDinar > Toepassingen > Digitaal Secretariaat en selecteer 'Mijn aanvraag tot herinschrijving'. Vul het studietraject in dat je wilt volgen en doorloop de volledige aanvraagprocedure.
Wacht op je bevestigingsmail
Hou het Digitaal Secretariaat in de gaten. Van zodra je trajectbeheerder je aanvraag heeft goedgekeurd, zie je het daar.
Eenmaal je aanvraag goedgekeurd, zijn je studiepunten opgenomen.
Neem contact op met je trajectbeheerder mocht je nog iets willen wijzigen aan je inschrijving.
Betaal je inschrijvingsgeld online
- Maximum een week na de goedkeuring van je aanvraag ontvang je een e-mail met een uitnodiging tot betalen.
- In de e-mail vind je een link naar 'Mijn betalingen' in het Digitaal Secretariaat. Klik op 'Betalen' als je akkoord bent.
- OPGELET! Je moet binnen zeven dagen betalen. Betalen kan enkel via online bankieren.
- Denk je dat je inschrijvingsgeld niet correct is? Neem dan contact op met de dienst Studentenadministratie.
- Heb je het moeilijk om je studiegeld te kunnen betalen? Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor financiële steun? Bekijk onze pagina Studiegeld en financiële steun.
Zodra je je volledige inschrijvingsgeld betaald hebt, heb je terug toegang tot Mijn Dinar en tot alle onderwijsactiviteiten.
Na je inschrijving
Academiejaar 2024-2025
Het academiejaar 2024-2025 start op 23 september 2024.
Waar vind je je lesrooster?
Na inschrijving kun je op Mijn Dinar via de toepassing 'uurrooster' je persoonlijk lesrooster raadplegen. Een voorbeeld van een lesrooster staat ook op elke opleidingspagina.
Hoe ziet een 'normaal' academiejaar eruit?
De opleidingen aan de Arteveldehogeschool werken met een semestersysteem. Een academiejaar bestaat uit twee semesters.
- De onderwijsactiviteiten van het eerste semester starten de derde week van september samen met de introductiedagen.
- Tijdens het eerste semester zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende een week tijdens de herfstperiode.
- Tussen het eerste en het tweede semester zit altijd een week waarin er geen onderwijsactiviteiten zijn.
- Het tweede semester start de tweede week van februari.
- Tijdens de paasperiode zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende twee weken.
- De zomerperiode start op 1 juli.
- Er zijn drie periodes waarin examens worden afgelegd:
- Na het eerste semester, in de maand januari.
- Na het tweede semester, in de maand juni.
- Tijdens de derde examenperiode, in de maanden augustus en september.
Opleidingen met een modulair systeem
Er zijn ook enkele opleidingen die geen normaal ritme kennen, maar met kortere modules van bijvoorbeeld vier of acht weken werken. Na elke module word je dan vaak beoordeeld via een taak of een examen. Bij de opleidingen in kwestie wordt dit duidelijk aangegeven.
Waar vind je je inschrijvingsattest?
Nadat je inschrijving voltooid is, kun je je inschrijvingsattest terugvinden in je digitaal secretariaat onder bestanden van het studentensecretariaat. Merk je een fout op, neem dan contact op met studentenadministratie.
Na je inschrijving wordt je studentenkaart opgestuurd naar je domicilieadres.
Nog geen studentenkaart ontvangen?
- Door drukke periodes kan het soms wat langer duren.
- Drie weken na inschrijving nog altijd niets ontvangen? Stuur een mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be. Wanneer nodig, sturen ze een nieuwe kaart op.
- Ben je niet gedomicilieerd in België of Nederland? Dan sturen we de studentenkaart naar de campus waar je les volgt.
- Geef je verblijfsadres in België of Nederland toch zo snel mogelijk door, want ook voor andere communicatie is het belangrijk dat we je kunnen bereiken.
- Je kunt je adresgegevens nakijken in het Digitaal Secretariaat op Mijn Dinar.
Studentenkaart kwijtgeraakt?
- Via onze webshop koop je een nieuwe studentenkaart. Dit kost 10 euro.
- Je moet geen aparte e-mail sturen naar studentenkaarten@arteveldehs.be.
- De nieuwe kaart wordt opgestuurd naar je domicilie- of verblijfsadres.
Studentenkaart gestolen?
- Als je studentenkaart gestolen werd en je deed daar aangifte van, dan is je nieuwe studentenkaart kosteloos.
- Stuur een mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be met een kopie van de aangifte in de bijlage.
- De nieuwe kaart wordt opgestuurd naar je domicilie- of verblijfsadres.
Studentenkaart (binnenkort) vervallen?
- Stuur een mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be met een kopie van je studentenkaart in de bijlage.
- De nieuwe kaart wordt opgestuurd naar je domicilie- of verblijfsadres.
- Dit is kosteloos.
Studentenkaart werkt niet meer?
- Als je technische problemen hebt met je kaart – bijvoorbeeld: je kunt geen lockers open of je raakt niet binnen op de campussen – dan neem je best eerst contact op servicedesk@arteveldehs.be.
- Meestal kunnen zij het probleem voor je oplossen.
- Indien niet, sturen ze je vraag door naar studentenkaarten@arteveldehs.be.
- Een nieuwe kaart wordt dan opgestuurd naar je domicilie- of verblijfsadres.
- Dit is kosteloos.
Na je inschrijving ontvang je op je domicilieadres een brief met de inloggegevens van je studentenaccount.
Inloggen op Mijn Dinar kan vanaf de tweede dag na je inschrijving.
Vanuit Mijn Dinar heb je toegang tot:
- Je mailaccount van Arteveldehogeschool
- Canvas, de digitale leeromgeving
- Je persoonlijk lesrooster
- Het digitaal secretariaat
Inloggegevens kwijt of problemen met inloggen? Stuur zo snel mogelijk een mail naar 9090@arteveldehs.be.
Stap 1: Maak een afspraak voor je exitgesprek
- Een exitgesprek met de trajectbeheerder van je opleiding is verplicht.
- Je overloopt dan samen de redenen voor je uitschrijving, krijgt – wanneer gewenst – hulp bij een nieuwe studiekeuze en uitleg over de gevolgen van je keuze op zaken als je studiegeld of leerkrediet.
Stap 2: Vul de module 'aanvraag tot uitschrijven uit huidige opleiding' in
- Je vindt deze module terug in het digitaal secretariaat.
- Na invulling, krijg je een automatische bevestiging.
Stap 3: Bevestiging van je uitschrijving
- De Dienst Studentenbeheer gaat over tot de verwerking van je uitschrijving.
- Als datum gebruiken we de dag waarop je de module invulde.
- OPGELET! We kunnen je pas uitschrijven als al je openstaande rekeningen bij Arteveldehogeschool betaald zijn.
- Heb je nog geld tegoed van ons, bijvoorbeeld door een terugbetaling van het aantal opgenomen studiepunten, dan ontvang je dit bedrag al enkele dagen na je uitschrijving.
Stap 4: Nieuwe inschrijving in een andere opleiding
- Als je verandert naar een nieuwe opleiding binnen Arteveldehogeschool of binnen de Associatie (Universiteit Gent, HoGent, Howest), dan hoef je niet opnieuw het vast inschrijvingsbedrag te betalen. Je attest van uitschrijving heb je nodig als bewijs.
-
Gids heroriënteren of stoppen met je studies
Heb je een duplicaat van je diploma nodig?
- Via onze webshop kan je een duplicaat kopen.
- Je betaalt 20 euro per duplicaat.
- Na online betaling ontvang je een digitaal exemplaar.
- Hou rekening met een verwerkingstijd van twee weken.
- Afgestudeerd voor academiejaar 2006-2007? Dan ontvang je een vervangend attest.
- Afgestudeerd aan de lerarenopleiding van KISP? Vermeld dit in het vak afstudeerrichting.