EHBH

Markeren, markeren, wie zijn best doet zal het leren!

Iedereen kleurt graag, maar overdrijf niet te veel! Probeer enkel kernwoorden aan te duiden en zoek hierbij naar specifi eke verbanden tussen die kernwoorden. Pas wanneer je de gemarkeerde woorden begrijpt ben je aan het studeren. Enkel markeren is spijtig genoeg niet studeren.

Self control

Het is moeilijk geconcentreerd te blijven als je alleen bent met leuke series, websites en spelletjes. Ga daarom misschien ergens studeren waar je tussen anderen zit die bezig zijn. Bibliotheken, coffee bars, parkjes, pleintjes of gewoon bij vrienden gaan studeren kunnen het gemakkelijker maken die uitstelkriebels te onderdrukken. Kan je je moeilijk concentreren op een andere plek dan kan het
ook helpen rechtopstaand te leren, wat muziek op te zetten, op de vloer of achterstevoren op je stoel te zitten. Zoek naar aparte studeergewoontes en je zal minder de drang voelen afleiding te zoeken aangezien je iets atypisch doet!

Een handige app: self control Hiermee kan je voor een bepaalde tijd je favoriete websites uitschakelen. Deze app kan je downloaden op: www.selfcontrolapp.com

Netflix

Iedereen kent het wel, tussen het studeren door even snel een serietje checken. No way dat jij maar één afl evering kijkt! Daarom is het simpel: vermijd Netfl ix en je zal beloond worden. Krijg je toch de ‘Netfl ix-kriebels’ en voel je je nadien leeg en schuldig? Dat is begrijpelijk. Zet zo snel mogelijk dat schuldgevoel van je af en begin terug te werken. De volgende keer dat je die drang terug voelt om een serie te bekijken, haal dan dat leeg gevoel even terug naar boven. Zo kan je een schild kweken tegen die verleiding!

Studiemethode

Iedereen hanteert een andere studiemethode, je hebt waarschijnlijk de afgelopen jaren al ondervonden dewelke het beste werkt voor jou. Dat is heel goed en deze methode kan je dus best ook blijven gebruiken, maar als je in tijdsnood zou komen of echt niet meer weet waar te beginnen is het misschien handig je gewoon aan de cursus te houden en aandachtig te lezen. Hiermee kom je ook al een heel eind. Probeer in je hoofd te herhalen wat je hebt gelezen. Dit kan heel doeltreffend zijn. Met samenvattingen, mindmaps en schema’s te maken kan je veel tijd verliezen die je anders beter gebruikt om te memoriseren.

Schuldgevoelens

Oke je hebt één of meerdere herexamen(s). De eerste stap om goed te kunnen beginnen studeren begint bij hiermee vrede te nemen. Stop met jezelf een schuldgevoel aan te praten, je bent “Only human”! Soms heb je gewoon meer tijd nodig om de leerstof te verwerken. Dat is helemaal oké! Niet iedereen is zo snel weg met bepaalde kennis en kunnen, dat betekent niet dat je hiervoor geen aanleg hebt of dat je hier nooit goed in zal worden.

Je bent nog een student en hebt dus nog veel jaren voor de boeg waarin je kan bijleren en beter worden. De wereld draait zot, laat je dus niet mee zot draaien en bekijk rustig wat je kan doen om je doel te bereiken. Je bent al zo ver gekomen en je hebt al heel wat bereikt in je leven, de volgende examens zullen heus ook wel lukken! Heb je het gevoel dat die examens/ opdrachten echt veel te zwaar of moeilijk zijn, praat er dan best eens over met iemand van de studentenbegeleiding.

Ga op tijd naar bed.

Het heeft geen zin om door te leren tot diep in de nacht. Je hebt de volgende dag je concentratie en creativiteit helemaal nodig. Put jezelf niet uit. Hou op tijd op met leren of werken zodat je nog een uurtje iets anders kan doen en ontspannen naar bed kan.

Brainfood

Gun je lichaam ook wat gezonde voeding. Van junkfood zullen je hersenen zeker niet beter gaan functioneren. Als je lichaam eten gaat verteren wordt je slaperig en neemt je concentratie af. Drink genoeg, het liefst water, maar niet te veel. Anders moet je te vaak plassen en dat gaat weer van je tijd af. Een appel of een tas koffi e kunnen een boost geven, maar overdrijf niet met oppeppende drank en voeding.

Anti stress

Nu en dan kan je zo’n paniekaanval krijgen en blokkeer je helemaal. Je borst en buik doen zeer, je krijgt hoofdpijn en het gaat niet vooruit met je leerstof of opdracht. Wat kun je doen op zo’n moment?

Hierbij enkele tips:

Het eerste dat je kan doen is je ademhaling regelen. Probeer even te gaan liggen. Zucht een paar keer. Adem 2 tellen in door je neus (buikademhaling) en dan 3 tellen de lucht traag uitademen door je mond. Het is oké, je zal niet sterven. Je doet wat je kan.

Het tweede dat kan helpen is even naar buiten gaan om wat te bewegen. Pak je fi ets en fi ets weg van al die stress

Aarden kan ook helpen. Met je blote voeten in het gras staan of door de natuur wandelen kan bij bepaalde mensen veel rust en energie geven. Naar de lucht kijken is ook bevrijdend.

Voel je je nog steeds niet beter dan helpen kamille thee, chocolade of v aleriaan druppeltjes. Een warme kruik tegen je borst of om een knuffel gaan vragen doen ook wonderen!

Vergeet niet te ontspannen

Werk niet meer dan twee uur achter elkaar. Na een tijdje moet je toch wat eten of drinken. Pauzeer kort, zorg dat je wat kunt bewegen. Ga bijvoorbeeld even wandelen. Daarna kun je wat eten. Gebruik je pauze tijd om te overwegen wat je zojuist geleerd hebt.