Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
My Global Mind in audiology23115/10992/2223/1/58
Studiegids

My Global Mind in audiology

23115/10992/2223/1/58
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 144,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Cleymans Kristof, Deruddere Lotte, Sinnaeve Sabine, Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
ALG/004De bachelor past de courante informaticatoepassingen spontaan toe in het professioneel handelen en ondersteunt zijn professioneel handelen door gebruik te maken van moderne multimediatoepassingen.LeerresultaatALG
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0802In gesprek gaan over levensbeschouwing, zingeving, spiritualiteit en de implicaties ervan op het ethisch handelenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1301Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlakLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1302Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteemLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1400Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context.LeerresultaatBS
LOA/1401Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1402Beroepsgerelateerde zaken uitwisselen met buitenlandse partijen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS

Omschrijving Inhoud

Dit opleidingsonderdeel (OLOD) omvat 3 luiken:

Deel 1 Internationalisering:

De student wordt uitgedaagd om zijn grenzen te verleggen. Dit luik omvat 3 verschillende onderdelen om dit doel te bereiken:

a. Wetenschappelijk-audiologisch Engels en Frans: Tijdens werkcolleges wordt het wetenschappelijk Engels en Frans geëxploreerd alsook het gebruik van audiologisch-technisch jargon in het Engels en het Frans.

b. Intensive Programme on Audiology across Borders (IPAB): De student neemt deel aan een Intensief Programma (IP) dat aangeboden wordt in het Engels. De student wordt uitgedaagd:

b1. Om letterlijk de grenzen over te steken en audiologie vanuit een internationaal perspectief te benaderen. Hiervoor wordt er samengewerkt met audiologiestudenten van verschillende buitenlandse partnerinstellingen. De focus wordt gelegd op de betekenis van audiologie op internationaal niveau, waarbij gezocht wordt naar gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende partnerinstellingen.
b2. Om de grenzen te verleggen in het professioneel denken, door de studenten aan te moedigen om verder te denken dan het gewone en het normale. Dit wordt o.a. gedaan door het verkennen van innovaties binnen de audiologie.
b3. Om de grenzen te verleggen door verder te kijken dan het eigen beroep, waarbij aspecten van interdisciplinariteit besproken worden.

c. Opdrachten met een internationaal karakter: De student krijgt een totaal van 6 opdrachten aangeboden, waarvan er 4 gekozen dienen te worden. De student gaat zelfsturend aan de slag om de opleiding specifieke leerresultaten van internationalisering op een autonoom niveau aan te tonen.

Deel 2 Digitalisering:

Via hoor- en werkcolleges wordt de student ondergedompeld in het gebruik, de noden en de analyse van digitale methodes en hulpmiddelen binnen de gezondheidszorg. Vervolgens volgt een vertaalslag tussen het werkveld van de gezondheidszorg en het ICT/technologie-werkveld. Hierna ontwikkelt de student, onder begeleiding, een prototype van een product voor het gebruik van digitale methodes en hulpmiddelen in de sector van de gezondheidszorg. Als laatste fase ontwikkelt de student een plan van aanpak voor het implementeren van het prototype in de praktijk.

Deel 3 Diversiteit:

De houding van de student ten opzichte van een pluralistische maatschappij en diversiteit in de breedste context (armoede, levensbeschouwing, gender, leeftijd, religie, fysieke of mentale beperking) wordt via de onderwijsactiviteiten geprikkeld. De student wordt gemotiveerd en uitgedaagd om zijn handelen in het werkveld te verkennen, in vraag te stellen en in te zetten op basis hiervan.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges48,00 uren
Praktijk9,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd82,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Werkplekleren
Studiebezoek4,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel (OLOD) bestaat uit 3 luiken. De onderwijsorganisatie van elk van deze luiken wordt hieronder kort toegelicht:

 Deel 1 INTERNATIONALISERING:

• Talen: Werkcolleges
• Internationaal Programma: Lezingen, eigen presentaties, casussen, sociaal programma, studiebezoek. Voorbereiding presentaties/sociaal programma.
• Opdrachten: Aanbod van 6 taken waarvan er 4 in zelfstudietijd moeten gemaakt worden. De taak "International lecture" is een verplichte taak. Indien deze taak niet gemaakt wordt is de eindscore voor de 4 verplichte taken automatisch < 50%.

Deel 2 DIGITALISERING:

Contactonderwijs aan de hand van hoorcolleges, werkcolleges en practica. Uitwerking van prototype van zelfgekozen product in zelfstudietijd met tussenin pitch-momenten gevolgd door coaching.
Studenten kunnen deze contactmomenten ook opnemen in schijf 1 of 2.

Deel 3 DIVERSITEIT:

De student maakt een werkstuk gelinkt aan Audiologische praktijk. Daarin rapporteert hij over een casus waarin hij normen, waarden en overtuigingen van cliënt, cliëntsysteem of collega’s in de behandeling en begeleiding heeft geïntegreerd.


De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie24,00Participatie tijdens de taallessen + aanwezigheid en participatie tijdens IPAB + participatie en organisatie van een sociale activiteit tijdens IPAB + participatie in discussiegroepen rond casus binnen IPAB
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten16,00IPAB: casus + presentatie rond thuisland, de opleiding, audiologie en voorzieningen in thuisland en/of presentatie eindwerk/thesis
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk60,00Werkstuk zowel binnen Internationalisering, Digitalisering als Diversiteit
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten16,00IPAB: casus + presentatie rond thuisland, de opleiding, audiologie en voorzieningen in thuisland en/of presentatie eindwerk/thesis
derde examenperiode buiten examenroosterObservatie24,00Participatie tijdens de taallessen + aanwezigheid en participatie tijdens IPAB + participatie en organisatie van een sociale activiteit tijdens IPAB + participatie in discussiegroepen rond casus binnen IPAB
Dit deel wordt overgenomen vanuit de 1ste examenkans want niet meer organiseerbaar voor of tijdens 3de examenperiode.
derde examenperiode buiten examenroosterWerkstuk60,00Werkstuk zowel binnen Internationalisering, Digitalisering als Diversiteit

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Om te kunnen slagen op dit opleidingsonderdeel (OLOD) moeten, tegen het einde van dit academiejaar, alle 9 taken uit schijf 1 en 2 uit de leerlijn My Global Mind behaald zijn. Indien deze niet behaald zijn, kan een student maximaal 9/20 halen voor dit OLOD.

De score van dit OLOD bestaat uit verschillende onderdelen:

Deel 1 INTERNATIONALISERING (50% van de totaalscore):

De student zal geëvalueerd worden op basis van:

• participatie tijdens de werkcolleges wetenschappelijk Engels en Frans
• participatie tijdens het volledige Intensive Programme on Audiology across Borders(IPAB)
• participatie tijdens minimaal 2 sociale activiteiten en het (co-)organiseren van 1 van deze activiteiten tijdens het IPAB;
• participatie in discussiegroepen tijdens het IPAB rond 1 of meerdere casussen en het indienen van een geschreven verslag hierrond;
• het uitvoeren van 4 van de 6 opdrachten rond internationalisering, en het indienen van het bijhorende werkstuk. De opdracht "International lecture" is een verplichte opdracht. Indien deze taak niet gemaakt wordt, zal de eindscore voor de 4 taken automatisch <50% zijn.

Deel 2 DIGITALISERING (30% van de totaalscore):

De student stelt zijn eindopdracht, waarin hij een oplossing/prototype uitwerkt voor een concrete nood binnen gezondheid en zorg, voor en beantwoordt vragen met betrekking tot zijn eindopdracht.
Deze opdracht kan ook in schijf 1 of 2 uitgevoerd zijn.

Deel 3 DIVERSITEIT (20% van de totaalscore):

De student maakt een werkstuk gelinkt aan Audiologische praktijk. Daarin rapporteert hij over een casus waarin hij normen, waarden en overtuigingen van cliënt, cliëntsysteem of collega’s in de behandeling en begeleiding heeft geïntegreerd.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

De aanwezigheid gedurende de taallessen en het gehele Intensief Programma is verplicht. Afwezigheden kunnen alleen na overleg en goedkeuring met de verantwoordelijke lesgever, op basis van een gegronde reden.

Het indienen van de verschillende werkstukken, voor de 3 verschillende luiken binnen dit opleidingsonderdeel (Internationalisering, Digitalisering en Diversiteit) is verplicht. Het niet indienen van een werkstuk tegen de vooropgestelde datum dient gewettigd te worden.

Het voorstellen van het eindproduct binnen het luik Digitalisering is verplicht. Afwezigheid dient gewettigd te worden.