Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Klinisch redeneren: Hoortoestelaanpassing23111/10992/2223/1/56
Studiegids

Klinisch redeneren: Hoortoestelaanpassing

23111/10992/2223/1/56
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Hoortoestelaanpassing bij volwassenen EN geslaagd voor Hoortoestelaanpassing bij kinderen EN geslaagd voor Revalidatie van gehoor.
Totale studietijd: 148,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Franceus Jarle
Andere docenten: De Neve Tom, de Smit Martine, Kerkhofs Kristin, Ketels Herman
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0801Ethisch verantwoord handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0803Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroepLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0901Probleemstelling formuleren conform de EBH-methodiek.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0906Evidence-based attitude bezitten.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1301Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlakLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1302Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteemLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

In dit OLOD oefenen we:

- het uitwerken van een hoortoestelaanpassing en integraal zorgplan bij volwassenen en kinderen 

- het klinisch redeneren bij een aanpassing met hoortoestellen en/of CI en andere hulpmiddelen

- het klinisch redeneren bij de integrale begeleiding van cliënten 



We werken zowel met casussen volwassenen als met casussen kinderen. 

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit studiemateriaal wordt ook gebruikt in andere olods en schijven.
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges10,00 uren
Praktijk36,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd10,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Er worden zowel specifieke, complexe probleemstellingen bij casussen als volledige casussen uitgewerkt. Ter voorbereiding op een les zal aan studenten gevraagd worden om bepaalde kennis uit voorgaande opleidingsonderdelen op te frissen. Online instaptoetsen zullen eveneens aangeboden worden. Alle eventuele opdrachten en toetsen ter voorbereiding op een les zijn te vinden via de leerpaden op Canvas.

Doorheen het leerproces worden de beoordelingscriteria gebruikt als leidraad om casussen uit te werken en uitgewerkte casussen te evalueren.
Aanvullend op de lessen is er een databank met casussen. Studenten kunnen deze casussen in zelfstudietijd uitwerken. Tijdens feedbackmomenten kunnen vragen over de vrije casussen gesteld worden.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 15 november kiezen of de eerste examenkans in de eerste of tweede examenperiode opgenomen wordt.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt.
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

PRAKTISCHE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student verschijnt na een schriftelijke voorbereiding voor een examenjury om een casus voor te stellen en te verdedigen.

Elke student heeft recht op 2 examenkansen:
- Examenkans 1: De student kiest vóór 15 november, afhankelijk van de stageplanning, of de eerste examenkans genomen wordt in de eerste of tweede examenperiode.
- Examenkans 2: In het geval de student die zijn eerste examenkans in de eerste examenperiode opneemt, voor dit examen niet slaagt, kan de tweede examenkans genomen worden in de tweede of derde examenperiode. Deze keuze dient ten laatste vóór 1 maart gemaakt worden.

Meer gedetailleerde uitleg omtrent de examenplanning wordt in de eerste les en op CANVAS opgenomen.

Omwille van organisatorische redenen is er geen inhaalexamen mogelijk.

INHOUDELIJKE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student kan aan de hand van zijn klinisch redeneren een casus uitwerken binnen het interventiedomein Hoortoestelaanpassing (m.i.v. gehoorrevalidatie).
De student kan hierover mondeling en schriftelijk rapporteren, houdt hierbij rekening met ethiek, deontologie en diversiteit, toont een evidence-based en professionele attitude.

Meer informatie over minimale en extra criteria worden meegedeeld in de les en via CANVAS.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Het volgen van de onderwijsactiviteiten wordt ten zeerste aangeraden in functie van optimale voorbereiding op het mondeling examen.