Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Hoortoestelaanpassing bij kinderen3735/10992/2223/1/68
Studiegids

Hoortoestelaanpassing bij kinderen

3735/10992/2223/1/68
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Hoortoestelaanpassing bij volwassenen OF simultaan te volgen met Hoortoestelaanpassing bij volwassenen.
Totale studietijd: 78,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Kerkhofs Kristin
Andere docenten: De Neve Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0401Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0402Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0403Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

De student heeft inzicht in de specificiteit van de hoortoestelaanpassing bij jonge kinderen, 
De student heeft inzicht in de selectiecriteria; hij kan een gepast hoortoestel en oorstuk selecteren i.f.v. de leeftijd en specifieke noden van het kind. 
De student kan a.d.h.v. de audiometrische gegevens een DSL-by-hand fiche invullen, 
De student kan een hoortoestel correct instellen en controlemetingen uitvoeren.
De student kan een RECD-meting correct uitvoeren en interpreteren.


1. Inleiding

    Doel Belang diagnostiek Hoortoestelaanpassing bij kinderen (-) volwassenen Groter geheel Samenwerking met anderen

2. Interventie om de auditieve capaciteiten van het kind te verbeteren
    Middenoorproblematiek Permanent gehoorverlies

3. Protocol voor hoortoestelaanpassing bij baby’s en jonge kinderen (naar Bauchaine, 2001)
    3.1. Het nemen van oorafdrukken

    3.2. Het opmeten van RECD

    3.3. Preselectie

         3.3.1. Wijze

         3.3.2. Keuze van het aan te passen oor

         3.3.3. Toe te passen winst

         3.3.4. Frequentiegebied

         3.3.5. MPO en begrenzing

              3.3.5.1. Compressielimitering

              3.3.5.2. Peak clipping

              3.3.5.3. Eenvoudige formules om een eerste schatting van het MPO te maken

         3.3.6. Soort versterking

         3.3.7. Regelmogelijkheden

         3.3.8. Model v/h hoortoestel en kenmerken

         3.3.9. Technologische kenmerken

    3.4. Selectie

    3.5. Eindselectie

    3.6. Opvolging

4. Beengeleiding

5. Spraakverstaan in omgevingslawaai

6. Hoortoestelaanpassing bij dove kinderen

    6.1. Inleiding

    6.2. Doel van het hoortoestel bij dove kinderen

    6.3. Geldende, realistische verwachtingen

    6.4. Het oorstuk

    6.5. Het hoortoestel


7. DSL ?i/o methode

    7.1. Achtergrondinformatie over DSL methode

    7.2. Practische informatie

    7.3. DSL for windows

    7.4. Basistermen bij het gebruik van de DSL- methode

    7.5. Practische uitwerking


8. DSL by hand
    8.1. Theoretisch handmatige methode

    8.2. Practisch DSL by hand


9. DSLm[I/O] V5


10. Richtlijnen voor fitting van FM systemen

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit boek wordt ook gebruikt bij andere opleidingsonderdelen van schijf 1 of 2.
Cursusteksten
Hoortoestelaanpassing bij kinderenVerplicht
  • Auteur: T. De Neve en K. Kerkhofs
  • Code: 1138
  • Te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: T. De Neve
  • Duur: semester
Practica10,00 uren
  • Duur: semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd6,00 uren
  • Omschrijving: EBP - problem solved learning
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie41,00 uren
  • Duur: semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling80,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00Het is om organisatorische redenen enkel mogelijk om practica te plannen tijdens de tweede examenperiode (buiten exmanrooster). De evaluatie tijdens de derde examenperiode gebeurt volledig op basis van het mondeling examen.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De aanwezigheid van de student tijdens de practica van dit opleidingsonderdeel is verplicht en bij afwezigheid krijgt de student geen score.

Het laattijdig indienen van het werkstuk (zonder gewettigde reden) resulteert in 0/20 voor dit werkstuk.

Het taalcharter is van toepassing.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren