Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Van Ranst Nancy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0302 | Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0303 | Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1300 | In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteit | Leerresultaat | BS |
LOA/1301 | Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlak | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Motorische, perceptuele, cognitieve, sociale “mijlpalen” in de volgende levensfases:
- Babytijd
- Peuter/kleutertijd
- Schoolkindfase
- Adolescentie
- Ouderdom
Psychologische functies:
- Perceptie
- Cognitie: aandacht, geheugen, leren (cognitieve leertheorieën-SORKC) en intelligentie
- Motivatie en emotie
- Zelfregulering, executieve functies en metacognitie
- Attributie, coping en masterymodellen
- Gedragstherapeutische principes
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | Studenten moeten verschillende werkstukken maken maar de lesgever evalueert slechts één werkstuk (wordt at random beslist). |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 20,00 | Studenten moeten verschillende werkstukken maken maar de lesgever evalueert slechts één werkstuk (wordt at random beslist). |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Studenten moeten verschillende werkstukken maken maar de lesgever evalueert slechts één werkstuk (wordt at random beslist).
Het schriftelijk examen is een meerkeuze-examen.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren.