Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
geslaagd voor Inleiding op de gehoorrevalidatie.
Totale studietijd: 79,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Franceus Jarle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0302 | Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0303 | Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0501 | Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0502 | Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit OLOD verdiepen we de inhouden uit het olod ‘inleiding in gehoorrevalidatie’ (schijf 1). De nadruk wordt gelegd op het verwerven van vaardigheden die de audioloog nodig heeft om de cliënt met gehoorverlies en het ruime cliëntsysteem zo optimaal mogelijk te begeleiden.
In het olod 'klinisch redeneren - hoortoestelaanpassing' (schijf 3) worden deze inhouden geïntegreerd binnen de hoortoestelaanpassing.
Enkele leerinhouden die aan bod komen binnen dit OLOD:
- Verificatie en validatie van auditieve correctie
- Aanvullende testen, complementair aan de audiologische testbatterij, bij kinderen
- Integrale casussen bij verschillende leeftijden (kind, volwassene) en verschillende types van auditieve correctie (hoortoestellen, CI)
- Voorbereiden en geven van sessies 'begeleiding' aan kinderen en volwassenen
- ...
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
In dit OLOD worden verschillende les- en werkvormen gecombineerd. Er worden zowel hoor- en werkcolleges als practica gepland.
Er wordt verwacht van studenten dat ze alle voorbereidende taken maken zodat tijdens de practica de inhouden dieper en inzichtelijker verwerkt kunnen worden.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 15,00 | Voorstelling van de werkstukken (buiten de examenperiode) |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 15,00 | Peer-assessment + observatie tijdens het practicum met kinderen |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | Posters (sessie kinderen en volwassenen) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | Inhouden die bij de eerste examenkans via het rapport en observatie werden beoordeeld. |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
1e examenkans
De beoordeling buiten de examenperiode bestaat uit:
- Groepstaak omtrent begeleiding bij volwassenen (gekoppeld aan poster met mondelinge presentatie)
- Groepstaak omtrent begeleiding bij kinderen (gekoppeld aan poster met mondelinge presentatie)
- Peer-assessment: Elke student vult een assessment in voor elke andere student uit zijn groep
Tijdens de inleidende les wordt de beoordeling uitgelegd.
2e examenkans
Tijdens de derde examenperiode kan geen groepstaak georganiseerd worden. De inhouden die via het werkstuk en via observatie werden beoordeeld zullen tijdens de derde examenperiode bevraagd worden aan de hand van een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Aanwezigheid is verplicht tijdens:
- Practicum met kinderen
- Voorstelling van de werkstukken