Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Clerckx Sanne, De Bruyne Lieve, Deruddere Lotte, Sinnaeve Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerresultaat | BS |
LOA/0101 | Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0102 | Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0103 | Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0104 | Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0600 | Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid. | Leerresultaat | BS |
LOA/0601 | Een duurzaam ondernemingsplan opstellen | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0703 | Op een aangepaste manier communiceren in diverse situaties bij verschillende gesprekspartner. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0705 | Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1400 | Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context. | Leerresultaat | BS |
LOA/1401 | Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen. | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
De student heeft kennis rond:
- gehoorscreening: richtlijnen, follow-up, rapportering, bestaande gehoorscreeningprogramma's, resultaten na gehoorscreening. De student kan deze kennis aanwenden om kritisch te kijken naar bestaande programma's en het opstellen van een screeningsprogramma;
- hygiëne en onderhoud binnen de audiologie, ter preventie van infectieverspreiding;
- otoscopie: doel, correcte afname en herkennen van otoscopische beelden;
- de correcte afname van een tonaal audiogram met inbegrip van maskeren;
- stemvorkproeven: doel, correcte afname, mogelijke resultaten en interpretatie.
De student heeft inzicht in:
- de te verwachten testresultaten bij verschillende oorpathologieën, aan de hand van een casus. Deze kunnen ze voorspellen door inzicht te hebben in zowel pathologie van het gehoor en evenwicht als in klinische audiometrie;
- de basisprincipes van rhinomanometire, allergie en allergietesten;
- het veilig afnemen van otoscopie binnen de audiologische praktijk.
De student kan (onder begeleiding):
- toonaudiometrie met maskeren uitvoeren;
- otoscopie uitvoeren en beschrijven wat er wordt gezien;
- op een correcte manier handhygiëne toepassen;
- allergietesten en rhinomanometrie afnemen;
- audiometrische basistesten uitvoeren bij testpersonen;
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Theorie + casus |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 25,00 | Maskeren |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 25,00 | Gehoorscreening: praktijk |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 25,00 | Maskeren |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 25,00 | Gehoorscreening: praktijk (op basis van databank) |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Theorie + casus |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
Het theoretische luik van dit OLOD wordt schriftelijk geëvalueerd (50%), waarvan de helft van de punten op de uitwerking van een casus staat, en de andere helft van de punten (met giscorrectie) op een aantal stellingen die met goed of fout dienen beantwoord te worden en de theoretische bevraging van de maskeerregels.
Het praktische luik van dit OLOD wordt buiten de examenperiode geëvalueerd (50%), waarvan de helft van de punten op praktijk gehoorscreening, en de andere helft van de punten op het onderdeel praktijk maskeren. Maskeren bestaat uit een voorbereidingstaak, een mondeling evaluatiemoment en een verslag.
De aanwezigheid van de student tijdens de voorbereidingslessen, practica en de werkcolleges zijn verplicht.
Het verslag van de voorbereiding van het practicum maskeren (voorbereidingsles) en het indienen van het praktijkrapport gehoorscreening, tegen de vooropgestelde datum, is verplicht. In het geval dat de voorbereidingsles niet gevolgd wordt of het praktijkrapport niet ingediend wordt (zonder gewettigde afwezigheid), wordt er voor dit opleidingsonderdeel geen creditbewijs afgeleverd. De voorbereidingslessen en practica worden, omwille van praktische redenen, slechts één keer georganiseerd.
Het laattijdig indienen van het werkstuk tot maximaal 5 dagen na de deadline (zonder gewettigde reden) resulteert in 0/20 voor dit werkstuk.
Tweede examenkans:
De examenvorm en -onderdelen zijn identiek aan de eerste zittijd. Alle onderdelen worden, bij een tekort in eerste examenkans, opnieuw afgelegd. Meer gedetailleerde informatie over deze tweede kans wordt enkel gegeven tijdens het verplichte feedbackmoment na de examens in juni.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Aanwezigheid van de practica (maskeren en gehoorscreening) en de werkcolleges (rhinomanometrie en allergietesten, otoscopie en hygiëne en onderhoud binnen de audiologie), alsook de voorbereidingslessen ervan, is verplicht . Indien de student afwezig is, dient de desbetreffende docent zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht. Een officieel afwezigheidsattest is nodig om deze afwezigheid te verifiëren.
Bij een ongewettigde afwezigheid kan er geen creditbewijs geleverd worden voor dit OLOD.