Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
geslaagd of gedelibereerd voor Akoestiek.
Indien de student in het bezit is van een diploma bachelor of master in de logopedie, vervalt de volgtijdelijkheid met Akoestiek.
Totale studietijd: 119,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Coördinator: Bockstael Annelies
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerdoel | BS |
LOA/0101 | Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0102 | Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0103 | Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0104 | Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit OLOD worden de basisbegrippen m.b.t. geluidsmetingen (sonometrie) besproken. Extra aandacht wordt besteed aan de soorten geluidsbronnen en geluidsvelden. Bijzondere geluidsparameters zoals Leq, Lexd, SEL en geluidsdosis maar ook tijdswegingen en frequentiewegingen komen uitgebreid aan bod. De bouw en werking van de sonometers wordt besproken. Extra aandacht krijgen de basisconcepten m.b.t. zaalakoestiek. Al deze begrippen worden ingeoefend aan de hand van een aantal specifieke rekenoefeningen.
De student verwerft inzicht in: - Soorten geluidsbronnen met hun eigenschappen. - Soorten geluidsvelden met hun eigenschappen. - Geluidsvoortplanting in open lucht. - Principes van de tijds- en frequentiewegingen. Meten van stabiele geluiden met inbegrip van rekentechnieken. - Meten van fluctuerende geluiden met inbegrip van rekentechnieken. - Principe en gebruik van de geluidsniveaumeters, dosismeters, frequentieanalyse. - Geluidsvoortplanting en in de problemen m.b.t. zaalakoestiek i.c. klasakoestiek. De student kan complexe rekenproblemen die betrekking hebben op de bovenstaande kennisdoelen oplossen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het laattijdig indienen van het werkstuk (zonder gewettigde reden) resulteert in 0/20 voor dit werkstuk.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren