Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
(geslaagd voor Sonometrie) OF (simultaan te volgen met Sonometrie).
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Byttebier Celien
Andere docenten: Bockstael Annelies
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerresultaat | BS |
LOA/0101 | Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0102 | Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0103 | Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0104 | Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0502 | Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0705 | Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/1200 | Het beroep van logopedist of audioloog profileren in een breder maatschappelijk gegeven. | Leerresultaat | BS |
LOA/1201 | Promoten van het beroep. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/1202 | Informatie over de interventiedomeinen verspreiden. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
In deze leereenheid komt hetvolgende aan bod:
- het effect van lawaai op de mens
- het uitvoeren van geluidsmetingen
- heersende wetgeving en normen
- preventie van gehoorbeschadiging door lawaai
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
derde examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Aanwezigheid tijdens alle practica is verplicht!
Bij ziekte/wettige afwezigheid dien je de school te verwittigen en een ziektebriefje in te dienen. Indien nodig wordt een vervangopdracht opgegeven. Het is op eigen verantwoordelijkheid om dit na te vragen bij Celien Byttebier. Indien dit niet gebeurt, kan het zijn dat men niet slaagt voor het opleidingsonderdeel.
Zowel de leerstof van de theorielessen als de practica zullen bevraagd worden op het examen.
Het juist berekenen van het Leq en Lex,d evenals het correct toepassen van de actie- en grenswaarden volgens de Codex over het welzijn op het werk zijn minimale criteria.
ALGEMEEN
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Indien studenten gewettigd afwezig zijn tijdens de practica, is het hun eigen verantwoordelijkheid om te informeren of ze het practicum moeten inhalen/vervangtaak moeten maken.
Bij afwezigheid door ziekte, wordt het originele ziektebriefje zo vlug mogelijk ingediend via Dinar > toepassingen > ziekteattesten.