Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Cochleaire implantatie25042/10992/2223/3736/13
Studiegids

Cochleaire implantatie

25042/10992/2223/3736/13
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Hoorinplants.
Studieomvang: 3 studiepunten
Totale studietijd: 83,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Hoorinplants' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Franceus Jarle
Andere docenten: Kerkhofs Kristin
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0902Wetenschappelijke bronnen zoeken.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0903Citeren van en refereren naar bronnen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0904Beoordelen van bronnen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

Onderstaande leerinhouden komen aan bod binnen dit OLOD: 

- Basisterminologie CI

- Criteria in functie van terugbetaling 

- Assessment pre-CI 

- Operatie en voorbereiding op de operatie 

- Programmeren van de spraakprocessor: terminologie 

- Programmeren van de spraakprocessor:basisprincipes 

- Assessment post-CI: objectieve en subjectieve metingen 

- Therapie, begeleiding en onderwijs 

- Toepassingsmogelijkheden

- Hersenstamimplantaat

- CI bij specifieke doelgroepen 

- Toekomstperspectieven 

 - A§E 

- Verdiepingspakket: De student kiest 1 uit de aangeboden verdiepingspakketten waarover hij inhouden zelfstandig verwerkt en presenteert aan de medestudenten.


Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit boek wordt ook gebruikt in andere opleidingsonderdelen.
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitaal leerpad via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges12,00 uren
Praktijk12,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd12,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,50 uren
  • Opmerking: 2u schriftelijk examen
    30min iRAT tijdens de lessen
Zelfstudie
Zelfstudie45,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Het onderwijs zal worden georganiseerd in interactieve hoor- en werkcolleges. Er worden ook enkel practica gegeven om praktisch aan de slag te gaan met de gegeven leerinhouden.

We stimuleren in dit OLOD het zelfstandig en samenwerkend leren. We passen eveneens zoveel mogelijk blended learning toe.

Leerinhouden kunnen verwerkt worden:

- via opdrachten in zelfstudie (individueel)

- via opdrachten in groep

- via verdiepende werkcolleges en practica  


Om het practicum rond A§E te kunnen volgen moet de software geïnstalleerd worden op 1 laptop per groepje (geen Mac). Instructies worden gegeven door de verantwoordelijke lesgever. Respecteer de deadlines voor installatie en melding van eventuele technische problemen. Indien er geen installatie per groep gebeurde, kan niet deelgenomen worden aan het practicum en kan ook de bijhorende examentaak niet gemaakt worden. 

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk75,00
eerste examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk10,00Vooruitgeschoven evaluatie
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk15,00Werkstuk A§E
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk85,00
derde examenperiode buiten examenroosterWerkstuk15,00De student krijgt de score van het werkstuk na de eerste examenkans. Hij beslist zelf of hij deze score overdraagt naar de tweede examenkans of hij de taak herwerkt.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De evaluatie van de leereenheid CI bevat volgende onderdelen: 

- Schriftelijk examen binnen de examenperiode in januari: Theorievragen en casusvragen

-Schriftelijk examen buiten de examenperiode: Kennisvragen na zelfstandig verwerken theoretisch pakket

- Schriftelijk werkstuk: toepassen van de A§E test in een gegeven casus 

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS                  

Afwezigheid wettigen

De afwezigheid moet gewettigd worden:

- indien het practicum A§E niet gevolgd kan worden 

- bij de evaluatiemomenten