Het doel van deze studie was onderzoeken hoe beginnende leraren in de Vlaamse onderwijscontext in het basisonderwijs bij de start van hun loopbaan succesvol  kunnen doorgroeien in hun leraarschap.

We ontwierpen in dit onderzoek een instrument dat de beginnende leraar in het basisonderwijs daarbij ondersteunt en dat bij uitbreiding inzetbaar is in een continuüm van professionalisering dat start in de initiële lerarenopleiding over aanvangsbegeleiding naar continue professionalisering. 

Bij het ontwerpen van dit instrument was het belangrijk dat zowel lerarenopleidingen, pedagogisch begeleidingsdiensten, schoolgemeenschappen, scholen en leerkrachten betrokken werden. We zien het instrument als een professioneel ontwikkelingsinstrument waar de beginnende leraar eigenaar is van zijn leren en dat de mogelijkheid biedt om begeleiding vanuit de diverse kanten af te stemmen op zijn eigen ervaren noden. 

Het professioneel ontwikkelingsinstrument werd ontworpen via ontwerponderzoek. Doorheen de analyse van data uit enerzijds literatuurstudie en anderzijds focusgroepen en gestructureerde interviews met de eindgebruikers, werden ontwerpprincipes en ontwerpcriteria gedestilleerd voor het ontwerpen van het instrument. 

Met dit PWO nemen we deel aan een ruim kennisnetwerk (micro, meso, macro) rond de kwaliteit van het onderwijs en de nood aan kwaliteitsvolle leraren binnen een sterk veranderend onderwijs. Met dit onderzoek willen we van betekenis zijn binnen het Vlaams onderwijs en hefbomen aanreiken om dat onderwijs te verbeteren. We willen als hogeschool de rol van verbinder opnemen in een werkveld waar verschillende organisaties, belangengroepen los van elkaar initiatieven aanbieden in functie van aanvangsbegeleiding.

Ontdek onze vorming

Er kwam een vervolg op dit project, de app Startkracht.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Leidraad

Krachtig starten als leerkracht in het onderwijs. Samen werk maken van aanvangsbegeleiding met het oog op verdere professionalisering.

Startkracht-toolbox

 

Maak kennis met het team

Startkracht-toolbox

Een krachtige webtool voor elke startende leerkracht

Startkracht is een digitaal ondersteuningsinstrument voor startende leerkrachten. Op basis van onderzoek binnen het expertisedomein Onderwijs hebben we in 2019 een driedelig instrument ontwikkeld dat startende leerkrachten in het Vlaamse basis- en secundair onderwijs ondersteunt in hun groei:

  • de Startkracht-reflectiecirkel
  • de Startkracht-toolbox met Startkracht-tools, die je hieronder kan terugvinden
  • het Startkracht-portfolio

Met dit project "Startkracht: krachtige webtool voor elke startende leerkracht" willen we het driedelige ondersteuningsinstrument vertalen naar een webtool die beschikbaar is in elke broekzak.

Ga als eerste aan de slag met de webtool van Startkracht.

Wil je hierover een vorming volgen?

1. Basistools

Voorbereiden van het oudercontact

Ik wil goed voorbereid naar het oudercontact stappen.

Feedback van ouders na het oudercontact

Ik wil weten wat ouders aan mijn oudercontact hebben.

Ik wil weten hoe ouders naar mij als partner in de opvoeding van hun kinderen kijken.

Gesprekskaartjes

Ik wil weten waarom mijn leerlingen soms uitbarsten en hoe ik hierop kan inspelen.

Ik wil weten wat mijn rol hierin is/kan zijn.

Wat te verwachten op een sollicitatiegesprek?

Ik wil weten hoe ik me goed kan voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Feedback verzamelen bij kinderen over eigen lesgeven

Ik wil weten of ik goed bezig ben.

Ik wil weten hoe de kinderen naar mij kijken als ik een nieuwe werkvorm introduceer of als ik een activiteit organiseer die spannend is voor mij.

Undercover X-ray

Ik wil een beter zicht krijgen op de sociale relaties in mijn klas.

Klaar voor je start in een nieuwe school

Ik begin binnenkort op een nieuwe school en wil goed voorbereid en met een gerust hart kunnen starten.

De juiste nascholing

Ik ben al even aan het werk en ik zoek inspiratie en nieuwe ideeën om mezelf verder te ontwikkelen als leraar. 

Maar wat is nu de juiste bijscholing. Studiedag of langere vorming voor mij?

Feedback verzamelen bij kinderen over eigen lesgeven

Ik wil weten of ik goed bezig ben.

Ik wil weten hoe de kinderen naar mij kijken als ik een nieuwe werkvorm introduceer of als ik een activiteit organiseer die spannend is voor mij.

Timemanagement!

Ik wil voor mezelf nagaan hoeveel tijd ik besteed aan schoolwerk.

Ik wil leren prioriteiten stellen en ik wil leren mijn tijdsinvestering voor schoolwerk af te bakenen.

Klaar voor je start in een nieuwe school

Ik begin binnenkort op een nieuwe school en wil goed voorbereid en met een gerust hart kunnen starten.

2. Stopmomenten

Innovatiemeter (verwachtingen van nu en de toekomst)

Ik wil weten hoe innoverend ik op dit moment wil en kan zijn.

Ik wil een beter zicht krijgen in hoe ik mijn eigen wensen om te vernieuwen kan afstemmen op de realiteit.

Een maatje meer

Ik heb nood aan hulp van een collega, ik wil een beter zicht krijgen op welke collega's ik kan en wil aanspreken om me te helpen.

Een rapport voor de juf of meester

Ik wil weten of ik goed bezig ben.

Ik wil weten hoe de kinderen naar mij als leerkracht kijken.

Innovatiemeter (verwachtingen van mezelf en de ander)

Ik wil een beter zicht krijgen in wat mijn eigen wensen zijn om te vernieuwen t.o.v. de wensen van mijn directie en collega's.

Ik wil weten hoe ik binnen mijn grenzen kan tegemoetkomen aan de verwachtingen die anderen van mij hebben om te vernieuwen.

Feedback van collega's

Ik wil weten of ik goed bezig ben.

Ik wil weten hoe de collega's naar mij als leerkracht kijken.

Noodlijn, de help-ik-zit-vastknop

Ik zie het even niet meer zitten en zoek hulp van een collega.

Maak je genoeg tijd voor jezelf?

Is mijn work-life balance deze dagen 'out-of-balance'?

Heb ik vaak het gevoel dat er naast het werk geen tijd meer over is om de dingen te doen die ik graag doe en die mij energie geven?

Time-out

Ik wil weten of mijn interpretaties over het gedrag van leerlingen stroken met de werkelijkheid.

Mijn kwaliteiten (kernkwadant)

Word ik in mijn contact met leerlingen, collega's, ouders, ... af en toe geconfronteerd met mijn eigen sterktes en / of bots ik hier soms op uitdagingnen?

Door deze tool ga ik hier actief mee aan de slag en ontdek ik over welke kwaliteiten ik beschik en in welke valkuilen ik hierdoor misschien trap. Eens ik hier inzicht in heb, kan ik bewuster mijn eigen communicatie en mijn relatie met anderen (bij)sturen.

Past de school mij wel?

Ik zie mogelijkheden om vast aan het werk te gaan in een bepaalde school. Ik wil mezelf settelen en ten volle gaan voor die school. Maar past de school mij wel en pas ik in de school?

Ik ga op onderzoek uit en bevraag mijn collega's op school hierbij.

Droomleerkracht

Hoe wil als ervaren leerkracht voor de klas staan? Ben ik op een aantal vlakken al de leerkracht die ik wil zijn?

Heb ik een goed zicht op wie ik nu ben als leerkracht en welke leerkracht ik binnen een aantal jaar wil worden?

Voorbereiding functioneringsgesprek

Ik wil goed voorbereid naar het functioneringsgesprek gaan.

 

Na functioneringsgesprek

Ik wil aan de slag gaan met de informatie die ik kreeg uit het functioneringsgesprek.

Hoe verlopen mijn eerste maanden?

Ik wil even stilstaan bij hoe ik me de afgelopen maanden voelde.

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.