VR in het onderwijs

Interessant of niet?

  1. Inleiding
  2. Wat is het?
  3. Voorbeelden
  4. Toepassen in onderwijs
  5. Toekomst
  6. Wat nu?

https://www.menti.com/3e3f7b

Inleiding

AR is a big idea like the smartphone.
- Tim Cook, Apple
VR was once the dream of science fiction. But the internet was also once a dream, and so were computers and smartphones. The future is coming.
- Mark Zuckerberg, Facebook
Virtual reality is also showing incredible promise – Google Cardboard has introduced more than five million people to the incredible, immersive and educational possibilities of VR.
- Sundar Pichai, Google

Nieuw?

19de eeuwse stereoscopic kijker

Sciencefiction?

mobiele gsm

Music video's op Facebook

Journalistiek op YouTube

Twitter Facebook Microsoft Google IKEA HTC Sony Samsung BMW Audi The New York Times VRT LG Acer Qualcomm Adobe GoPro McDonalds White House Volvo Disney Häagen-Dazs The North Face Etihad Airways Thomas Cook Mercedes-Benz Unicef UCLL Huawei Mozilla GE

Wat is het?

VR, AR & MR op dezelfde as

Virtual reality

2D

3D (zicht) / stereoscopic

Bekijk hier de dienst OEI in 3D 360.

3D omgeving

Augmented reality

Aurasma, Quiver en EON Experience AVR maken gebruik van AR. Bekijk ze op onderwijstools.be.

Mixed reality

Een overzicht

Virtual Reality

Augmented Reality

Mixed Reality

Voorbeelden

Virtual Reality

Psychologie

Kunst

Google Tiltbrush

Mode

Google Tiltbrush

Anatomie

Sketchfab

Aardrijkskunde, geschiedenis

Google Earth VR

Augmented & Mixed Reality

Kunst
Musea / Geschiedenis
Werk
Thuis

Toepassen in onderwijs

Ervaringsgericht onderwijs

Positief

  • Veilige omgeving om te experimenteren en fouten te maken
  • Gamification aspect & op eigen tempo
  • Eerder zelfgestuurd

Negatief

  • Novelty, vrij 'nieuw'
  • Aanbod in volle groei
  • Weinig onderzoek aanwezig
Vereisten
  • Laagdrempelig
  • Betaalbaar
  • Meerwaarde
Google Expeditions
Breng je lessen tot leven
Simulatieonderwijs

'Een simulatie is een nabootsing van de werkelijkheid, in veel gevallen met behulp van een model van die werkelijkheid. Een simulatie is een dynamisch proces.'

Simulatieonderwijs

https://www.menti.com/a1443a

Toekomst

The future is already here — it's just not very evenly distributed.
- William Gibson, auteur

AR?

ARKit iPhone

Wat nu?

Content ervaren

WebVR: open standard voor webbrowsers

Op Google Cardboard, Daydream, Samsung Gear VR, Oculus Rift, HTC Vive, Playstation VR, Windows Mixed Reality Headsets EN zonder HMD.

WebVR voorbeelden

Content creëren

Google Camera App: PhotoSphere (Android)

Cardboard camera app (iOS, Android)

Facebook app: 360 photo (iOS, Android)

Advanced

Vragen of ideeën?