Iets voor jou?

• Je bent verpleegkundige.
  • Je bent afgestudeerd als vroedvrouw voor 1 oktober 2018.
  • Je hebt interesse om aan de slag te gaan in een huisartsenpraktijk, wijkgezondheidscentrum of in de eerste lijn.
  • Ook voor verpleegkundigen die al werken of recent gestart zijn met werken in een huisartsenpraktijk, wijkgezondheidscentrum of de eerste lijn is dit postgraduaat verrijkend.
  • Enkele jaren ervaring in het werken als verpleegkundige in een bepaalde setting is warm aanbevolen voor het volgen van dit postgraduaat.

Infodag 20 april

Vragen stellen aan docenten? Volg een online infosessie op zaterdag 20 april en ontdek de opleiding die écht bij jou past.

Samenwerken met de opleiding

Ben je huisarts en wil je de samenwerking met een verpleegkundige in je praktijk starten? Wil je stageplaats zijn?

Contacteer de coördinator of bekijk deze FAQ van Domus Medica. We delen ook graag advies om aan de slag te gaan met een kwaliteitsvolle huisartsenpraktijk en een gids voor de huisarts als werkgever.

Brochure aanvragen?

Selecteer het academiejaar:

Alles over de opleiding Verpleegkundige in de Huisartsenpraktijk

Verpleegkundige in de huisartsenpraktijk is niet alleen een job met toekomst, het is een must voor een praktijk in de eerste lijn om een verpleegkundige in dienst te hebben. Er gebeuren in de eerstelijnspraktijk namelijk tal van acties die niet medisch, maar wel verpleegkundig van aard zijn. We weten dat er een tekort aan huisartsen is ...

Het zou dan ook onlogisch zijn om hun kostbare tijd in te vullen met taken waar verpleegkundigen eigenlijk beter voor geschikt zijn. Zij hebben daar bovendien de juiste kwalificaties voor.
Marc Amant
Huisarts
Verpleegkundige in de huisartsenpraktijk

Vragen over deze opleiding?

Verhalen en ervaringen

Zelfvertrouwen, persoonlijke motivatie, ondersteunen van patiënten, eerstelijnszorg, praktische en theoretische lessen, stage in een huisartsenpraktijk en mijn eerste vaste job! Dit en nog veel andere levens lessen heb ik overgehouden aan het postgraduaat verpleegkundige in de huisartsenpraktijk.

Door de opleiding te volgen, weet je concreet hoe je patiënten in een huisartsenpraktijk kan begeleiden op vlak van preventie, chronische aandoeningen en dit zowel op fysiek als op mentaal vlak. Het geeft je concrete tools en handvaten om aan de slag te gaan. Bovendien heb ik een bredere kijk gekregen op de eerstelijnszorg die heel divers is en de komende jaren een boeiende evolutie zal doormaken en een belangrijk ankerpunt is binnen de gezondheidszorg.

Het was een absolute meerwaarde om deze opleiding te volgen. Het is interessant om dit diploma in handen te hebben, het geeft je een voorsprong op andere kandidaten. De huisartsen zien dit echt als een meerwaarde.

28 jaar geleden studeerde ik af als verpleegkundige. Na 4 jaar operatiekwartier, rolde ik - enigszins onverwacht - in de apotheek van mijn ouders. Ik schoolde me om tot apotheek-assistent en werkte er meer dan 23 jaar. Ook dat is bijzonder waardevolle eerstelijnszorg, zij het vanuit een ander perspectief. Toch bleef de lokroep van het verpleegwerk. Daarom zette ik de stap naar het postgraduaat verpleegkundige in huisartsenpraktijk. Deze opleiding was me op het lijf geschreven: opnieuw eerstelijnszorg (waarvoor ik een boontje heb), de toegankelijkheid van een huisartsenpraktijk, de zelfstandigheid die je er krijgt als verpleegkundige enz. Tijdens de opleiding kregen we regelmatig vacatures voor verpleegkundige in huisartsenpraktijk. Tot er eentje kwam uit een groepspraktijk in de buurt … Zo vond ik, net geen 50 jaar jong, opnieuw de job van mijn leven!

Verpleegkunde is verpleegkunde, maar Verpleegkunde in de huisartsenpraktijk houdt zo veel meer in dan "verpleegkundige handelingen en redeneren" alleen. In de opleiding werd ons een heel brede kijk aangereikt. Ik heb een duidelijk beeld van waar ik naartoe wil, wat ik wil verwezenlijken in mijn toekomstige job als VIHP op vlak van preventie, cardiovasculair management, diabetesconsult, enz... En bovenop al de kennis (en nieuwe handelingen) die ik vergaarde, heb ik er een hele meute gelijkgestemde vriendinnen bij waar ik steeds kan op terugvallen als ik iets niet weet. De tips en tricks die je van elkaar meekrijgt zijn een heel grote meerwaarde. Ik ben alvast blij met de keuze die ik maakte, want met het grote tekort aan huisartsen, kunnen wij als VIHP's een verschil maken.