‘Engineering’ berust op drie belangrijke principes: het legt een grote nadruk op engineering design; het omvat de geïntegreerde ontwikkeling van wiskunde, wetenschap en technische kennis en het bevordert hogere denkvaardigheden.

Het ontwikkelen van een didactiek i.v.m. engineering sluit sterk aan bij de EU2020-strategie en het STEM-actieplan 2012–2020 van de Vlaamse Overheid. Dit leidde tot de volgende onderzoeksvraag: Welke leeromgeving is er nodig om ‘engineering’ te implementeren in het basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs?

In dit onderzoek werd volgens de principes van Educational Design Research samen met leraren en andere betrokken stakeholders op zoek gegaan naar een antwoord op bovenstaande onderzoeksvraag. Concreet werd een verkennende case study opgezet met leraren, kinderen en leerlingen uit de drie onderwijsniveaus (kleuter, lager en secundair).

De tussentijdse resultaten werden voorgelegd en bijgestuurd samen met lerarenopleiders, leraren en andere stakeholders. De resultaten en bevindingen van de literatuurstudie en de verkennende cases werden verwerkt in een website met good practices. Bovendien werden de ervaringen uit het onderzoek toegepast in nascholingen en workshops, vooral gericht op pedagogische begeleiders, lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers om een verspreiding op grote schaal te bewerkstelligen.

Voor het secundair onderwijs werd tijdens een valorisatieproject een visietekst en tools uitgewerkt die online beschikbaar zijn.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.