Talenten van kinderen in beeld

Het Beroepenhuis wil een context creëren om kinderen hun talenten te laten ontdekken door het ‘ervaren’ in beroepenateliers. Ze werken maximaal hiervoor in groepen van 16 leerlingen. De klasgroepen doen allemaal dezelfde 2 ateliers in een sessie (er zijn 10 ateliers mogelijk). Op die manier wil men de horizon van kinderen verruimen als het gaat over beroepen. Belangrijk hierbij is dat er na afloop van het atelier samen met de kinderen gereflecteerd wordt. Dus dat ze hun talenten ervaren door na de activiteit nadien te gaan benoemen in kleine deeltaken. Bijvoorbeeld metselen: - waterpas plaatsen van een steen: nauwkeurig werken - wie ondervond een meerwaarde door als duo te werken: samenwerken Deze proberen ze dus te expliciteren door in interactie te gaan met de groep en op te bouwen via vraagstelling. Naast de ateliers is er ook een tentoonstelling met kleine doe-testjes (bv. nauwkeurige stuurvaardigheden in relatie tot het beroep van binnenschipkapitein). Daarnaast organiseren ze ook projecten als bedrijfsbezoeken, doedagen in samenwerking met de VDAB, de zorgrally.

Praktijkvoorbeeld
beroepenhuis