VBS DE VLIEGENIER GAVERE-SEMMERZAKE

De VBS De Vliegenier is een basisschool waar de ontwikkeling van alle kinderen centraal staat.
In deze eerste inspiratiesessie bracht Mevr. Christine Deschaumes een beeld van hoe STEM een plaats kreeg en kent binnen het schoolproject. Aan de hand van een bezoek in de school en een interactieve presentatie kregen we een beeld van hoe de school vanuit haar eigenheid bouwt aan goed onderwijs, waarbij STEM een plaats krijgt als hefboom.

Profilering van een school als een school voor onderzoekend leren is dus een mijlpaal geweest in een proces dat reeds langere tijd liep. We brengen vandaag een verhaal van hoe we het proberen te doen en opbouwen, maar hierbij geven we ook de kanttekening meegeven dat we dit niet altijd realiseren. STEM integreren we in de verwondering en het leren van elke dag, naast de 4 halve dagen die expliciet zijn gemaakt om rond STEM te werken.
Er werd ook gestart met een rondleiding om een basisbeeld mee te geven over de schoolwerking. Daarnaast komt doorheen de rondleiding ook de brede schoolomgeving aan bod, zodat er een beeld kan gevormd worden van de schooleigen leeromgeving.
De voorstelling start met een aantal voorbeelden, vervolgens komt er een rondleiding, aangevuld met nieuwe voorbeelden en tot slot een schets van de historiek van het groeiproces binnen de school dat steeds doorloopt.

Praktijkvoorbeeld
kansen zien