VBS HEILIGE FAMILIE SCHAARBEEK

De Vrije Basisschool Heilige Familie is een multiculturele basisschool. Er lopen momenteel 37 nationaliteiten school. De voorbije jaren zette de school zich actief in om een afspiegeling te zijn van de diverse buurt.
Voor heel wat kinderen op de school is Nederlands niet de thuistaal. Daartegenover staat dat in onderwijs doorgaans gefocust wordt op taal en wiskunde. Als zorgcoördinator kon de directeur ervaren dat dit zorgt voor een spanningsveld. Kinderen willen immers niet uit de klas gehaald worden voor remediëring. Ze hebben ook andere talenten.

Dit schooljaar (2017-2018) is er een ‘STEM-leraar’ werkzaam op de school gedurende 4u in de week. Hij werkt een aantal STEM-projecten uit en die worden samen met de klasleraar uitgerold in de verschillende klassen van de lagere school. Het doel is dat de kinderen al eens kunnen proeven van STEM-onderwijs, maar bovenal dat de leraren van de school vaardiger worden in STEM, geprikkeld worden, … en dit uiteindelijk zelf zullen kunnen oppakken. De bedoeling is dat de leraren dit zullen meenemen in hun klasgebeuren, net zoals muzische, ICT, … wanneer het relevant is. STEM speelt zich dan ook af in de klas, er is geen apart STEM-lokaal voor handen.

Praktijkvoorbeeld
traject