Studenten met een functiebeperking

Heb je AD(H)D, een leerstoornis als dyslexie of dyscalculie, een autismespectrumstoornis, een visuele of andere functiebeperking? Hier vind je alle nodige informatie.

functiebeperking-arteveldehogeschool

Studenten met een functiebeperking kunnen via een bijzonder statuut faciliteiten krijgen om de hindernissen op te vangen die hun specifieke situatie met zich meebrengt. Omdat elke situatie uniek is, gebeurt het bepalen van de nodige faciliteiten steeds op maat en in dialoog met de betrokkenen.

De sleutelfiguur in de aanvraag is de diversiteitscoach van de opleiding. Die persoon is de contactpersoon van de student, regelt de aanvraag en werkt nauw samen met de opleidingsdirecteur, die beslist over de toekenning van de faciliteiten.

 

Hoe vraag je een bijzonder statuut aan?

Vanaf vijf weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kun je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem. Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de werkwijze kun je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Welke documentatie heb je nodig?

Heb je een van onderstaande vier documenten? Dan heb je geen andere documenten nodig.

Indien je hier niet over beschikt, heb je een diagnoseattest of een ingevulde VLOR-bundel nodig, ondertekend door een bevoegde expert die per doelgroep bepaald is. Deze vind je terug in de tabel hieronder. 

Overzicht bevoegde experten per doelgroep:

Doelgroepen

Bevoegde expert

Studenten met een motorische functiebeperking

(Behandelend) arts*

Studenten met een auditieve functiebeperking

(Behandelend) arts*

Studenten met een visuele functiebeperking

(Behandelend) arts*
Studenten met een chronische ziekte (Behandelend) arts*
Studenten met een psychiatrische functiebeperking (Behandelend) (kinder- en jeugd) psychiater, erkend klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog
Studenten met een aandachtsdeficiëntie/hyperactiviteitsstoornis (Behandelend) (kinder- en jeugd) psychiater, neuroloog, erkend klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog, (behandelend) arts*
Studenten met een ticstoornis (Behandelend) (kinder- en jeugd) psychiater, neuroloog, neuropediater, (behandelend) arts*
Studenten met een coördinatieontwikkelingsstoornis (Behandelend) neuroloog, neuropediater of (kinder- en jeugd) psychiater, (behandelend) arts*
Studenten met een stotterproblematiek (ontwikkelingsstotteren)

(Behandelend) arts*, logopedist

Studenten met een ontwikkelingsdysfasie

(Behandelend) arts*, logopedist
Studenten met een leerstoornis

Erkend klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog, logopedist, (behandelend) arts*

Studenten met een autismespectrumstoornis

(Behandelend) (kinder- en jeugd) psychiater, neuropediater, erkend klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog, (behandelend) arts*

Studenten met een overige functiebeperking

(Behandelend) arts*

*Bij al deze functiebeperkingen, dus ook ontwikkelingsstoornissen, kan de huisarts de diagnose die eerder door een specialist werd gesteld, opnieuw bevestigen op basis van informatie uit het dossier. Het behoort immers niet tot de bevoegdheid van de huisarts om zelf die diagnose te stellen. Dit is niet van toepassing op psychiatrische functiebeperkingen: de bevoegde expert is daar, omwille van de vaak tijdelijke aard van de beperking, best geplaatst om de diagnose te stellen of opnieuw te bevestigen en de ondersteuningsnoden te beschrijven.

Wat kan Arteveldehogeschool nog voor jou betekenen?

Studenten met dyslexie kunnen gratis gebruikmaken van SprintPlus. Dat is een handig voorleesprogramma dat je helpt met lezen en schrijven. Het werkt ook rechtstreeks in Microsoft Word en in pdf's. Naast de voorleesfunctie, bevat de software ook extra hulpmiddelen als fonetisch lezen, markeerstiften, hulp met homofonen... Bovendien is het ook bruikbaar in het Engels, Frans en Duits en vind je het in elke mediatheek.