Info voor ouders

Wat is jouw rol?

Als ouder speel je een belangrijke rol als ondersteuner in het studiekeuzeproces. Bij elk onderdeel van het proces kan je een meerwaarde voor je zoon of dochter betekenen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die steun van hun ouders ervaren tijdens dit proces een betere keuze maken dan anderen.

Kunst is om je kind zelf verantwoordelijkheid te geven en daarnaast als ondersteuner op te treden. Dit betekent: goede vragen stellen, samen actie ondernemen, maar ook de eindbeslissing aan je kind overlaten. Vooral in dialoog gaan met je kind over talenten, capaciteiten, opleidingen, realistische beroepsverwachtingen, enz. draagt bij tot een goed proces. Samen structuur aanbrengen in de vele informatie en hen motiveren om actie te ondernemen kunnen al het verschil maken voor je zoon of dochter.

Lees verder hieronder voor nog meer informatie over het hoger onderwijs, het studiekeuzeproces, het brein van jongeren en handige do’s-and-don’ts.

 

Wat moet je weten?

Info over het hoger onderwijs

Ben je benieuwd naar hoe het hoger onderwijs er vandaag uitziet en welke de veelgebruikte termen zijn, zoals leerkrediet, studiepunten, schakelprogramma…? Lees hier de informatiebrochure over het hoger onderwijs in Vlaanderen.

Het hoger onderwijs staat niet stil. Nieuwe manieren van lesgeven zijn niet meer weg te denken. Ontdek meer over digitalisering in de klas in dit filmpje.

Info over het studiekeuzeproces

Een studiekeuze maken is een dynamisch proces. Dat wil zeggen dat de ideale studiekeuze niet uit de lucht komt vallen, maar dat gedurende een langere periode verschillende acties nodig zijn. Lees hier meer over het studiekeuzeproces en wat jouw zoon of dochter kan doen.

Info over jouw zoon of dochter

Het brein van jouw zoon of dochter is nog volop in ontwikkeling, zeker tot het 25ste levensjaar. Wetenschappers gebruiken de term ‘puberbrein’. Het gevolg hiervan is dat jongeren het moeilijker hebben met plannen, vooruitdenken, abstract denken en bewuste keuzes maken. Hierdoor hebben jongeren ook de neiging om impulsieve beslissingen te nemen omdat dit makkelijker aanvoelt voor hen. Toch zijn ze in staat om informatie te verwerken. Daarbij hebben ze vooral nood aan een duidelijke context en een duidelijke noodzaak om informatie te verwerken. Als ouder kan je dus helpen bij het informatie aanbieden en verduidelijken van deze context en noodzaak. Hieronder bij de do’s-and-don’ts vind je alvast tips hoe je dit kan doen.

 

Do’s-and-don’ts

DO'S DONT'S

Voer af en toe een spontaan, ongepland gesprek.
Bv. tijdens de afwas, in de auto…

Het gesprek voeren als zoon of dochter moe is, als de broer of zus erbij is…
Vraag door, stel open vragen, luister.
​“Hoe kom je daarbij?”, “Wat vind je belangrijk?”, “Wat wil jij?”, “Hoe denk je daar zelf over?”…
Meteen kritiek geven, mogelijkheden uitsluiten, pushen in 1 richting.
Bv. Daar zit geen toekomst in”, “Als ik jou was, zou ik dat studeren”
Sta ook open voor minder evidente opleidingen. Tijdsdruk zetten.
Bv. “Weet je het al?”, “Het is al paasvakantie en je weet het nog niet”
Motiveer om op zoek te gaan naar de juiste informatie over een opleiding of beroep.
Bv. “Is dat wel zo? Zoek het uit, contacteer...”
Let op met je eigen vooronderstellingen.
Bv. “Een sociaal werker kan enkel in het OCMW aan de slag.”
Betrek jouw netwerk (familie, kennissen, vrienden) om eventueel onbekende opleidingen en/of beroepen te ontdekken. Eigen beeld van vroeger projecteren.
Bv. “Ik mocht niet studeren, dus haal maar het onderste uit de kan”
Bied praktische steun.
Bv. Ga mee naar een infodag, breng structuur in de veelheid van informatie…
Zonder medeweten zelf informatie opzoeken over opleidingen.
Maak sterke punten en talenten bespreekbaar.
Bv. “Waar ben je trots op?”, “Wat vind je leuk om te doen?”
De verantwoordelijkheid overnemen van je zoon of dochter.
Bv. Enkel jij neemt het woord tijdens een infodag
Blijf rustig, heb vertrouwen en geduld. Geen betrokkenheid tonen.
Bv. “Doe maar, ik ken er toch niets van”

 

Wat kan je nog doen?