Veelgestelde vragen over inschrijvingen

Welke documenten heb ik nodig voor mijn inschrijving?

In onderstaande gevallen zijn er extra documenten vereist:

  • Je behaalde je diploma secundair onderwijs en/of hoger onderwijs vóór 2005? Laad deze op in je online registratie of mail ze door naar studentenadministratie@arteveldehs.be 
  • Je hebt geen diploma secundair onderwijs en je wil starten aan de Arteveldehogeschool,  klik hier voor meer informatie. Mail bij inschrijving zeker het bewijs van toelating (geldig voor toelatingsonderzoek + toelatingsproef) + het bewijs van oriënterend gesprek (= Enkel van toepassing voor het toelatingsonderzoek ingevuld door onze trajectbeheerder) door naar studentenadministratie@arteveldehs.be of laad de documenten op in je online registratie;
  • Je kiest voor een Engelstalige opleiding? Laad het bewijs dat je voldoet aan de Engelse taalvoorwaarden op in je online registratie of mail ze door naar studentenadministratie@arteveldehs.be.
  • Als je wil inschrijven voor een lerarenopleiding (KleuteronderwijsLager onderwijs of Secundair onderwijs) dan moet je in heel Vlaanderen verplicht een instaptoets afleggen. Meer informatie over deze instaptoets, waar en wanneer je deze kan afleggen vind je hier. Laad deze op in je online registratie of mail ze door naar studentenadministratie@arteveldehs.be.

Tot wanneer kan ik inschrijven?

Je kan gedurende heel het academiejaar inschrijven voor jouw opleiding. Maar opgelet, inschrijvingen na 15 oktober (voor het eerste semester of het volledige academiejaar) of na 1 maart (voor het tweede semester) kunnen enkel na een gesprek met de trajectbeheerder van de opleiding waarvoor jij wenst in te schrijven.

Kan ik betalen met opleidingscheques?

Arteveldehogeschool is een erkende opleidingsverstrekker in het kader van opleidingscheques. Voor het volgen van een postgraduaat kan je echter geen gebruik maken van opleidingscheques tenzij je de opleiding volgt in het kader van loopbaanbegeleiding.

Je ontdekt hier of je recht hebt op opleidingscheques en hoe je ze bestelt.

Heb je recht op deze cheques, dan volg je deze stappen:

  1. Je vraagt online je digitale opleidingscheque aan voor de start van de opleiding.
  2. Je betaalt het volledige studiegeld aan Arteveldehogeschool.
  3. Je stuurt de mail met jouw opleidingscheque door naar opleidingscheques@arteveldehs.be.
  4. De waarde van de opleidingscheques wordt jou terugbetaald binnen de 14 dagen na ontvangst.

Hoe kan ik me uitschrijven?

Als je je wenst uit te schrijven, maak je eerste een afspraak met je trajectbeheerder of trajectcoach van je opleiding. Samen hebben jullie een exitgesprek. Vervolgens stuur je een e-mail naar de dienst Studentenadministratie – zij zullen je uitschrijving administratief afwerken.

Hier vind je meer informatie over de gevolgen van uitschrijven op vlak van studiegeld, leerkrediet…

Als je je uitschrijft vóór de start van een postgraduaatsopleiding, dan krijg je 90% van het studiegeld terugbetaald. Eenmaal de opleiding gestart is, wordt het studiegeld niet meer terugbetaald, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of het tweede semester worden aangeboden (zie kop 2.8 van het studiecontract voor academiejaar 2020-2021).

Wat is een studiecontract? (studiecontract academiejaar 2020-2021 downloaden)

Als student sluit je bij je inschrijving een contract af met de hogeschool, en omgekeerd. Dat studiecontract omvat belangrijke bepalingen rond onderwijs, examens, evaluatie, gedragscode enzovoort.

Voor Bachelor, Graduaat en Bachelor-na-bachelor opleidingen


VOOR postgraduaat OPLEIDINGEN

Voor de postgraduaten geldt een specifiek studiecontract:

Vanaf wanneer kan ik online registeren?

De online registratie voor het nieuwe academiejaar opent altijd op de eerste infodag. Voor academiejaar 2021-2022 is dat vanaf zaterdag 6 maart 2021.

Vanaf wanneer kan ik me inschrijven?

Inschrijven voor academiejaar 2020-2021

Inschrijven voor het academiejaar 2020-2021 is mogelijk vanaf vrijdag 26 juni 2020*. Heb je voor deze datum reeds online geregistreerd? Dan zal je van ons nog een mailtje ontvangen met verdere instructies.

 

De inschrijvingen verlopen online. Indien je hulp nodig hebt of een specifieke vraag, neem je best even contact op met ons via 09 234 90 10 of maak je een afspraak via studentenadministratie@arteveldehs.be

 

Andere momenten zijn mogelijk op afspraak.

 

Je kan gedurende heel het academiejaar inschrijven. Maar inschrijvingen na 15 oktober (voor het eerste semester of het volledige academiejaar) of na 1 maart (voor het tweede semester) kunnen enkel na een gesprek met de trajectbeheerder van de opleiding waarvoor jij wenst in te schrijven.

Waarom moet ik me online registeren?

Online registeren is niet verplicht en het is ook geen definitieve inschrijving.  Het versnelt alleen aanzienlijk jouw inschrijving!

Vanaf 26 juni zal de online registratie een online inschrijving worden. Hierdoor hoef je zelfs niet meer langs te komen bij ons en zal alles online verwerkt kunnen worden. Heb je voor deze datum reeds online registratie geregistreerd? Dan krijg je midden juni van ons nog een e-mail met verdere instructies om je inschrijving (online) af te ronden. 

Hoe kan ik vrijstellingen aanvragen of voor een speciaal traject inschrijven?

Wil je vrijstellingen aanvragen of een verkort traject volgen? Ga je starten in het afstandsonderwijs of via een SWITCH- of VDAB-traject? Wil je studeren via een credit-  of examencontract of starten in februari?

In al deze gevallen – en alleen in deze gevallen – moet je vooraf aan je inschrijving contact opnemen met de trajectbeheerder van de opleiding. Een overzicht van de trajectbeheerders per opleiding vind je hier. Samen bepalen jullie jouw opleidingsprogramma. Pas daarna kan je je persoonlijk komen inschrijven.

Hoe vraag ik een nieuwe studentenkaart aan?

Vervalt je studentenkaart binnenkort, is je kaart geblokkeerd, ben je hem kwijtgeraakt? Lees hier de procedure die je dient te volgen om een nieuwe kaart aan te vragen:

Ik ben mijn kaart kwijtgeraakt:

Het kan gebeuren dat je je studentenkaart bent kwijtgeraakt. Vanaf 1 januari 2021 dien je volgende procedure te volgen:

Je gaat naar de studentenwebshop via https://webshop.arteveldehogeschool.be/. Hier kan je een nieuwe studentenkaart aankopen. Deze kost €10. Van zodra we de betaling ontvangen hebben, zal er automatisch een e-mail gestuurd worden naar studentenkaarten@arteveldehs.be. Je hoeft dus zelf geen bevestiging meer te sturen.

De medewerkers van studentenadministratie zullen dan een nieuwe kaart voor jou printen en deze opsturen naar je domicilieadres.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

Opgelet: Indien je je studentenkaart bent kwijtgeraakt door diefstal, hoef je geen nieuwe kaart aan te kopen via de webshop. Je stuurt dan gewoon een e-mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be en voegt een kopie van de aangifte van diefstal toe aan je e-mail. De medewerkers van de studentenadministratie zullen een nieuwe kaart voor jou printen en deze wordt met de post opgestuurd naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

 

Mijn studentenkaart is vervallen of vervalt binnenkort:

Indien je studentenkaart is vervallen of binnenkort vervalt, stuur je een e-mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be en voeg je een kopie van je vervallen/bijna vervallen studentenkaart toe aan je e-mail. De medewerkers van de studentenadministratie zullen een nieuwe kaart voor jou printen en deze wordt met de post opgestuurd naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

 

Mijn kaart werkt niet meer, maar is nog niet vervallen:

Geraak je niet meer binnen op de campus, kan je de lockers niet meer openen, … neem eerst even contact op met servicedesk@arteveldehs.be. Zij kunnen nagaan voor jou wat het probleem zou kunnen zijn. Vaak kunnen ze het probleem zo verhelpen, maar als er meer aan de hand blijkt te zijn, zullen ze je vraag doorsturen naar studentenkaarten@arteveldehs.be.

De medewerkers van studentenadministratie zullen dan een nieuwe kaart voor jou printen en deze opsturen naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

Kan ik starten in februari?

De start in februari is gericht naar studenten die zich na één semester hoger onderwijs willen heroriënteren en naar kandidaten die door omstandigheden niet in september konden starten.

Neem een kijkje op de specifieke opleidingspagina om na te gaan of er voor jouw gekozen opleiding een februaritraject bestaat. Voor sommige opleidingen kan er namelijk enkel gestart worden in september.

Indien je nog kan starten in februari, neem je eerst contact op met de trajectbeheerder van de opleiding. Samen bepalen jullie jouw opleidingsprogramma.

Het tweede semester start op 8 februari 2021.

Terug naar Hulp bij inschrijven

 

Vragen over inschrijven aan Arteveldehogeschool?

Daarvoor kan je bij de dienst studentenadminstratie terecht.

Dienst studieadvies is er om je te begeleiden bij het maken van je studiekeuze.
Dienst studentenvoorzieningen brengt oplossingen op vlak van studiefinanciering, huisvesting, psychosociale ondersteuning en meer.

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Ben jij geïnteresseerd in een specifieke opleiding of meerdere opleidingen aan onze hogeschool? Of wil je graag op de hoogte blijven van infodagen, workshops en andere activiteiten die je helpen bij je studiekeuze?

Hou mij op de hoogte

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?

Ik wil graag geïnformeerd worden