Inschrijven als nieuwe student (met een buitenlands niet-EEA diploma met studentenvisum)

Je bent ervan overtuigd, je kiest voor jouw Nederlandstalige graduaats-, bachelor of bachelor-na-bacheloropleiding aan de Arteveldehogeschool. Ontdek hier hoe je je kan inschrijven met een buitenlands niet-EEA diploma en hoe je je studentenvisum kan aanvragen!

  •  

    Registreer je online

  •  
  •  

    Verstuur je bevestigingsmail

  •  
  •  

    Betaal je aanvraagkost

  •  
  •  
  •  

    We nemen contact op binnen de 3 weken

  •  
  •  

    We verifiëren je applicatie

  •  
  •  

    Betaling van de inschrijvingskosten

  •  
  •  
  •  

    Je ontvangt je toelatingsdocumenten en kan je visum aanvragen

  •  
  •  

    Ga na of jouw opleiding een instroomprocedure heeft

  •  
  •  

    Speciaal traject? Neem eerst contact op met de trajectbeheerder

  •  
  •  
  •  

    Schrijf je persoonlijk in

Registreer je online vóór 1 mei 2019

Je kan je online registreren voor het academiejaar 2019-2020 vanaf 1 november 2018.

In het onderdeel "Extra" van de webregistratie vul je de naam van de opleiding die je wenst te volgen in.

Voeg zeker deze documenten toe aan je registratie:

  • Diploma secundair en/of hoger onderwijs (+ officiële vertaling als het origineel diploma niet in het Engels, Frans, Nederlands of Duits is). Woon je al in Gent op moment van je online registratie en heb je nog een officiële vertaling van je diploma nodig, contacteer dan IN-Gent voor een gratis vertaling naar het Nederlands van dit diploma;
  • Kopie van je identiteitskaart/paspoort (voor- en achterzijde);
  • Bewijs dat je voldoet aan de Nederlandse taalvoorwaarde.

Registreer je voor AJ 19-20

Verstuur je bevestigingsmail

Na het indienen van jouw registratie, moet je een bevestigingsmail sturen naar admissions@arteveldehs.be. Deze bevat:

  • Jouw voornaam en familienaam;
  • De opleiding die je wenst te volgen aan de Arteveldehogeschool.

Betaal je aanvraagkost

Je zal een e-mail ontvangen met de vraag om de aanvraagkost van 75 euro (exclusief extra bankkosten) te betalen. Deze aanvraagkost is niet-terugbetaalbaar.

We nemen binnen de 3 weken contact met je op

Binnen de drie weken ontvang je van ons een e-mail waarin we je laten weten of je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden of niet.

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden, dan moet je een gecertificeerde kopie van je diploma secundair - en/of hoger onderwijs laten opsturen naar onze hogeschool. Deze kopie moet verstuurd worden door de onderwijsinstelling zelf waar je het diploma behaalde in een verzegelde enveloppe.

We verifiëren je applicatie

Nadat we alle documenten ontvangen en geverifieerd hebben, ontvang je van ons een antwoord (positief/negatief) op je applicatie.

Betaling van de inschrijvingskosten

Aanmeldingsbijdrage

Je zal een e-mail ontvangen met de vraag om de aanmeldingsbijdrage te betalen. Voor academiejaar 2019-2020 bedraagt deze in totaal 3.695 euro. Dit bedrag wordt bij inschrijving omgezet in het inschrijvingsgeld.

Bewijs van voldoende bestaansmiddelen

Je zal aan de Belgische ambassade moeten bewijzen dat je voldoende middelen hebt om je gezondheids-, leef-, school- en reiskosten te betalen in België.

Hiervoor zijn er twee mogelijkheden:

  • Mogelijkheid 1: Je schrijft het volledige bedrag voor het academiejaar over op een geblokkeerde rekening van de Arteveldehogeschool. Het totale bedrag voor academiejaar 2019-2020 (14 maanden) is 9.450 euro. We storten dit bedrag aan jou terug in maandelijkse uitbetalingen van 675 euro. In september krijg je een dubbele terugbetaling.
  • Mogelijkheid 2: Je hebt een sponsor die kan aantonen dat hij/zij over voldoende bestaansmiddelen beschikt en zich verantwoordelijk stelt voor jou voor het komende academiejaar. Hiervoor moet je document Bijlage32 (document van de Belgische ambassade) invullen, ondertekenen en laten stempelen. Bezorg een kopie van dit document per mail aan admissions@arteveldehs.be van zodra dit in orde is.

We adviseren om te kiezen voor mogelijkheid 1 om zo een vlotte afhandeling van je visumaanvraag bij de Belgische ambassade te verzekeren. 

De betalingsdeadline voor aanmeldingbijdrage + bestaansmiddelen is 30 juni 2019 zodat je tijdig je visumaanvraag kan starten bij de Belgische ambassade.

Je ontvangt je toelatingsdocumenten en kan je visum aanvragen

Nadat we de betalingen ontvangen hebben, sturen we jou en de Belgische ambassade waar je je visum wenst aan te vragen, de volgende documenten via mail:

  • Toelating om in te schrijven;
  • Bewijs van voldoende bestaansmiddelen (enkel van toepassing als je hierboven koos voor mogelijkheid 1)

Deze documenten stellen je in staat om je studentenvisum aan te vragen. De minimumwachttijd voor een visumaanvraag is gemiddeld 4 weken, maar het kan tot 3 maanden duren. Zorg er dus zeker voor dat je je aanvraag op tijd indient (je kan je visumaanvraag ten vroegste 3 maanden vóór de start van ons academiejaar (september) opstarten). Voor meer informatie over de visumaanvraag bij de Belgische ambassade, klik hier.

Ga na of jouw opleiding een instroomprocedure heeft

Opleidingen met een instroomgesprek

Sommige opleidingen maken gebruik van een instroomgesprek. Dit is een verplicht gesprek, niet met de bedoeling om je al dan niet als student te selecteren, maar om samen na te gaan of de gekozen opleiding iets voor jou is.

Pas na dit instroomgesprek kan je je inschrijving persoonlijk voltooien op het STIP.

Deze opleidingen maken gebruik van een instroomgesprek:

Opleidingen met een verplichte instaptoets

Als je wil inschrijven voor een lerarenopleiding (Kleuteronderwijs, Lager onderwijs of Secundair onderwijs) dan moet je in heel Vlaanderen verplicht een instaptoets afleggen. Meer informatie over deze instaptoets, waar en wanneer je deze kan afleggen vind je hier.

Speciaal traject? Neem eerst contact op met de trajectbeheerder

Wil je vrijstellingen aanvragen of een verkort traject volgen? Ga je starten in het afstandsonderwijs of via een SWITCH- of VDAB-traject? Wil je studeren via een credit-  of examencontract of starten in februari?

In al deze gevallen – en alleen in deze gevallen – moet je vooraf aan je inschrijving contact opnemen met de trajectbeheerder van de opleiding. Een overzicht van de trajectbeheerder per opleiding vind je hier. Samen bepalen jullie jouw opleidingsprogramma. Pas daarna kan je je inschrijving verder afwerken.

Schrijf je persoonlijk in

Inschrijven voor het academiejaar 2019-2020

Inschrijven voor het academiejaar 2019-2020 is mogelijk vanaf vrijdag 28 juni 2019, elke weekdag van 10u tot 16u bij de dienst Studentenadministratie op campus Hoogpoort*.

Opgelet vanaf 1 oktober 2019 veranderen de openingsuren van de dienst Studentenadministratie:

Maandag 10-12u  
Dinsdag  10-12u  
Woensdag 10-12u 14-16u
Donderdag 10-12u  
Vrijdag 10-12u  

Andere momenten zijn mogelijk op afspraak.

*Inschrijven voor het graduaat Verpleegkunde doe je op de campus van onze partners IVV Sint-Vincentius of ZoWe Verpleegkunde

Bij de inschrijving zal de eerder betaalde aanmeldingsbijdrage omgezet worden in je inschrijvingsgeld.