Mobiliteit

Duik je binnenkort het Gentse kotleven in? Of pendel je naar de les of stageplaats? Geen probleem! Al onze campussen zijn vlot bereikbaar met de fiets en het openbaar vervoer. Probeer zo veel mogelijk de auto te vermijden, zo verkleinen we samen onze uitstoot.

Fietsen in Gent

Gent is de fietsstad van Vlaanderen. Je mag vrijwel elke voetgangerszone en eenrichtingsstraat inrijden, op strategische plaatsen zijn er fietspompen en zelf sleutelen kan in de fietsherstelplaatsen.

Fietsherstel en -onderhoud

Laat je fiets herstellen in een van de fietspunten van De Fietsambassade op verschillende locaties in de stad. Op de website van Stad Gent vind je fietsplannen en de nodige info over parkeerplaatsen en oplaadpunten. Fietspomp nodig? Vind er een in je buurt.

Fietswrak?

Plaats je versleten stalen ros in de drop-off zone aan Campus Kattenberg. De Fietsambassade haalt jouw fietswrak op en recupereert zoveel mogelijk onderdelen of tovert hem om tot een pico bello tweedehandsfiets voor mensen met minder middelen. Zo maak ook jij sociale impact en timmer je mee aan een duurzaam, circulair Gent.

Omkleden en opfrissen

Op bijna al onze campussen zijn er douches en lockers waar je je comfortabel kan opfrissen of van kledij kan wisselen.

Huren

Bij De Fietsambassade huur je een fiets aan studentikoze prijzen.

• Huurprijs 12 maanden 'gewone' fiets: tussen 70 en 80 euro
  • Huurprijs 12 maanden e-bike: tussen 580 en 760 euro
  • Waarborg: 80 euro

Bij Swapfiets betaal je een vast bedrag per maand. Defect? Swapfiets bezorgt je binnen de 24 uur een nieuwe fiets. Je vindt ze ook in Antwerpen, Leuven, Brussel, Mechelen en Nederland.

Met de fietsabonnementen van Donkey Republic gebruik je zorgeloos een deelfiets tot 12 uur per dag tegen een maandelijks studententarief. Haal en drop je fiets aan een van de vele hubs in Gent: op Campus Kantienberg, Brusselsepoortstraat, Kattenberg, Sint-Amandsberg, Goudstraat, Watersportbaan, Stropkaai en Zwijnaardsesteenweg. Doe je stage buiten Gent? Donkey Republic vind je in meer dan 71 Europese steden.

Fietsdelen met een vaste haal- en dropzone kan via Blue Bike aan bijna elk treinstation of Mobit. Op zoek naar een elektrische (bak)fiets? Dat kan bij Dott of BAQME.

Speciale fiets nodig om je schoolopdracht mee te zeulen? Bij Dégage deel je bakfietsen, tandems, plooifietsen en dergelijke met andere particulieren.

Kopen

In het Fietsendepot van de Fietsambassade koop je voor een zachte prijs een tweedehands fiets of fietsonderdeel. En elke zondag kan je terecht op de tweedehandsfietsenmarkt op de Oude Beestenmarkt (van 7 tot 13 uur).

Ook in één van de kringwinkels of via een aantal fietshandelaars koop je tweedehandsfietsen aan.

Openbaar vervoer

Als student reis je met het openbaar vervoer aan een voordelig tarief. Zowel De Lijn als NMBS bieden verschillende soorten abonnementen aan.

Bus en tram

Met tram en bus verplaats je je makkelijk naar en in het centrum van Gent. Zin in Zweedse balletjes van IKEA als lunch? Tram 1 doorkruist de hele stad helemaal tot aan Flanders Expo.

Vele bus- en tramlijnen komen ook samen aan De Zuid en de Korenmarkt. Van hieruit ontdek je gemakkelijk met het openbaar vervoer of een deelfiets alle uithoeken van de stad.

Raadpleeg de routeplanner van De Lijn

Trein

Kom je met de trein? Al onze campussen zijn makkelijk bereikbaar vanuit het station Gent-Sint-Pieters of Gent-Dampoort. Ook vind je altijd een bus- of tramhalte vlakbij.

Liever met de fiets naar de campus? Aan het station Gent-Sint-Pieters vind je een ondergrondse fietsenparking voor zo’n 2.400 fietsen. Ook aan het station Gent-Dampoort kan je makkelijk je fiets kwijt. Of huur een van de deelfietsen die je aan het station vindt.

Plan je treinreis via NMBS

Studentenprijzen

Regel je studentenkorting

Je gaat naar het NMBS-loket en neemt mee:

• je elektronische identiteitskaart
  • het officieel attest voor de NMBS, te vinden via het studentenportaal
  • als je die al hebt, je MoBIB-kaart

Auto

Als je met de auto naar Gent komt, moet je rekening houden met de lage-emissiezone en het circulatieplan.

Lage-emissiezone (LEZ)

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, maakte Stad Gent van de binnenstad of het gebied binnen de R40 een lage-emissiezone (LEZ) sinds 1 januari 2020. Vervuilende voertuigen die niet aan de toelatingseisen voldoen zoals brandstof en euronorm, mogen de zone niet langer inrijden. Indien dat wel gebeurt, krijg je een boete. Opgelet: vanaf 2025 verstrengen de voorwaarden, en vanaf 2031 mogen ook dieselwagens de stad niet meer in.

Circulatieplan

Met het circulatieplan worden de verkeersstromen in en uit de stad geregeld. Het is vooral opletten voor de zogenoemde 'knips'. Op die plaatsen mag je niet verder doorrijden. Voor wie van het ene deel naar het ander wil in de stad, moet hiervoor de stadsring gebruiken.

Parkeren

Je auto raak je het makkelijkst kwijt in een ondergrondse parkeergarage. Het Gentse stadscentrum telt momenteel dertien parkeergarages. Je kan bovendien op elk momenten checken of er plaats vrij is.

Vermijd je het centrum liever? Ga voor Park&Ride: parkeer je wagen aan de rand van de stad en reis verder met het openbaar vervoer of een (deel)fiets.

Autodelen

Krijg je niet alles in je fietstassen gestopt na een uitgebreid winkelbezoek? Dan zijn één van de vele autodeelplatformen vast iets voor jou. Gent is een voorloper op vlak van autodelen. Verschillende organisaties en bedrijven zijn er dan ook actief.

Cambio heeft veruit het grootste aanbod met verschillende type wagens en standplaatsen verspreid over de hele stad.

Via Dégage stellen buurtbewoners hun privéwagen beschikbaar.