SamenSterkStuderen

Blog

Arteveldehogeschool zet maximaal in op sterk en kwalitatief afstandsonderwijs. We blijven onze grenzen verleggen dankzij de gedrevenheid en het professionalisme van onze medewerkers en studenten. Via deze blog tonen we je graag hoe zij creatief, ondernemend en positief te werk gaan. Op die manier slagen ze er tijdens deze crisisperiode toch in om goede resultaten te behalen en de best mogelijke impact op de maatschappij te behouden.

Deel jouw ideeën, foto’s en verhalen met ons

Wil je jouw corona-ideeën of opmerkelijke realisaties hier ook gepubliceerd zien? Heb je tips voor afstandsleren of werken van thuis die je graag met de wereld deelt?

Laat het ons dan zeker weten via dit e-mailadres

Eerste Hulp Bij Grote Onderwijskansen

Studenten van Arteveldehogeschool springen bij op basisscholen 

Kleine Kinderen Grote Kansen is een netwerk van lerarenopleidingen kleuteronderwijs en lager onderwijs over heel Vlaanderen. Ook Arteveldehogeschool zet mee de schouders onder dit initiatief. Het netwerk maakt een prioriteit van  onderwijskansen voor kwetsbare leerlingen. Dat was al zo voor de coronamaatregelen, maar in deze tijden hebben ze bijzondere aandacht voor gelijke onderwijskansen. Omdat een aantal plannen niet kon plaatsvinden, besloot het netwerk in te zetten op de zogenaamde ‘Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen’-stage.

"Aan de ene kant zagen we de vraag van de basisscholen naar ondersteuning en aan de andere kant stonden studenten in heel Vlaanderen te popelen om hun stage af te werken", vertelt co-projectleider en docent aan Arteveldehogeschool Carolien Frijns. "We besloten beide vragen aan elkaar te koppelen en de studenten zoveel mogelijk in te zetten ter ondersteuning van de basisscholen. Zo ontstond de ‘Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen’-stage."

Onze studenten Lager Onderwijs draaien nu volop mee als tweede leraar in de klas. Of ze ondersteunen op afstand door lesmateriaal te ontwikkelen of kwetsbare leerlingen te ondersteunen. 

"Aangezien de lessen nu opnieuw fysiek plaatsvinden voor een aantal leerjaren, hebben we meer leraren nodig. Groepen worden verdeeld over meerdere klaslokalen. Door teamteaching kunnen we makkelijker op maat werken en alle kinderen volwaardige leerkansen bieden. Daarbij is de steun van onze derdejaarsstudenten meer dan welkom."

Kleine Kinderen Grote Kansen teamteaching in de klas

In het kleuteronderwijs was een opstart lang niet mogelijk. Heel veel studenten ondersteunden daarom de klasmentor op afstand. Ze bereidden activiteiten, thema’s en ideeën voor waarop de leraar kon verder werken. Ook werd er enorm creatief aan de slag gegaan met filmpjes van lesactiviteiten, muziek of spelimpulsen. “Een aantal studenten begeleiden een kwetsbaar gezin als keuzestage. Dat is voor het gezin echt een meerwaarde in deze coronaperiode. Ze krijgen hulp bij verhaaltjes voorlezen, spelletjes spelen en leuke activiteiten, maar ook bij planning en taalondersteuning”, vertelt Sofie Verschaeve, co-projectleider van Kleine Kinderen Grote Kansen en docent aan Arteveldehogeschool.

Studente Julie Van Braeckel begeleidt een gezin met drie kinderen en alleenstaande papa uit Kameroen. “Met een fulltime job heeft de papa weinig tijd om verhaaltjes voor te lezen of te helpen bij het huiswerk. Een van de kinderen worstelt ook met Nederlands en heeft weinig concentratievermogen. Daarom bekeken we samen hoe we een gerichte aanpak toch mogelijk konden maken. We maakten een tekening van de planning en een pijltje om zaken aan te duiden. Nu weet ze precies wanneer papa tijd vrijmaakt voor haar.”

Voor de coronacrisis kon Julie nog een aantal keren fysiek langsgaan. Nu verloopt alles digitaal. “Ze wonen niet ver van mij. Voor de coronaperiode bracht ik per fiets af en toe eens een boek of ander materiaal. Via videochat verloopt het momenteel toch wat anders. Het is bijvoorbeeld niet altijd makkelijk om klanken of woorden aan te duiden. Wanneer de vader thuis was, zette hij zich erbij. Heel positief, want zo heeft hij ook geleerd hoe hij haar kan begeleiden. Het persoonlijke contact mis ik, zoals spelletjes spelen of eens een knuffel krijgen. Maar het mooie is dat door de huidige technologie de kansen voor dat kind wel gebleven en gestegen zijn. Zelfs haar juf merkt grote vorderingen. En wie weet, kunnen we deze zomer nog eens echt afspreken om iets leuks te doen. Dat zou voor mij ook een fijne afsluiter zijn.”

Kleine Kinderen Grote Kansen Media-aandacht in de klas

De Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen-stage kreeg ondertussen zowel nationale als regionale aandacht. Herbekijk hier enkele mediareportages:

Ook in het nieuws en in De Ochtend op Radio 1 kon je het verhaal van Kleine Kinderen en Grote Kansen horen. 

Elk gezin is een held

Week van de Opvoeding - 16 tot 23 mei 2020

Vandaag is telewerk de norm. En het lijkt alsof iedereen die omschakeling vlot maakt. Zo zagen we heel wat toffe initatieven en creatieve oplossingen opduiken om gezin en werk te combineren. Toch is de realiteit dat dit niet altijd lukt. Daarom besteden we tijdens de Week van de Opvoeding aandacht aan die moeilijke momenten en de (h)eerlijk onverbloemde verhalen!

Collage gezinssituaties Week van de Opvoeding

Sofie De Backer, opleidingshoofd van de Bachelor Pedagogie van het Jonge Kind, schreef dit opiniestuk:

De strijd voor de ouder

Opvoeden is geen (wed)strijd, luidt de slogan van de week van de opvoeding. Toch voelt het nu, in volle Corona-tijd, meer dan ooit zo aan. In het hoofd van vele ouders en mezelf, woedt een strijd tussen de belangen van de kinderen en hun opvoeding, het werk en de samenleving.

Als ik  de samenleving bovenaan zet, blijf ik thuis met mijn kinderen. Ik entertain hen in huis en doe dagelijks de (supertoffe!) activiteiten die hun kleuterjuffen elke dag doorsturen of zelfs aan huis brengen. Ik combineer dat vanzelfsprekend met telewerk om de economie en de samenleving draaiend te houden. Daarnaast steek ik mijn handen uit de mouwen om computers in te zamelen voor kinderen die er geen ter beschikking hebben, doe ik boodschappen voor de buurvrouw en kook ik extra spaghettisaus voor het medisch personeel van alle ziekenhuizen van Gent.

Als ik mijn werk bovenaan zet, werk ik acht uur per dag. Of net iets meer, want in het hoger onderwijs vraagt de omschakeling naar afstandsleren dat we allemaal een tandje bij steken. Kindjes die door een videocall paraderen, waren tot nu toe nog “schattig”, maar hoelang blijft dit gelden? Hoe lang mag ik zeggen dat twee vergaderingen op een voormiddag voor mij onhaalbaar zijn met kleuters in huis? Wanneer komt de vraag eraan om toch maar fysiek naar het werk te komen, zodat mijn kinderen wel in aanmerking komen om naar de opvang te gaan en mijn productiviteit verhoogt?  

Als ik de kinderen bovenaan zet, dan werk ik slechts af en toe.  Ik maak ruim tijd om wormenhuisjes te maken, in de tent te slapen, het gras te knippen met een schaar en dorpelbezoekjes te brengen aan de vriendjes die ze zo hard missen. Maar ik geef hen ook ruimte die niet voor hen ingepland wordt. Vrije tijd in de meest wezenlijke zin van het woord. De herontdekking van die vrije tijd is waarschijnlijk het mooiste cadeau dat deze corona-periode voor kinderen meebrengt.

Maar ik zet niemand bovenaan. En dus gaat de strijd in mijn hoofd elke dag voort. Zonder winnaar, maar met steeds meer verliezers. De samenleving, het werk, de kinderen... en ikzelf. Want als ouder, bengel ikzelf altijd onderaan het lijstje van prioriteiten.

Opvoeden is geen (wed)strijd tussen ouders. Maar misschien kunnen we er wel een strijd voor ouders van maken. Misschien is dit het moment om samen te strijden voor een haalbaar evenwicht tussen de noden van de samenleving, het werk, de kinderen èn onszelf. Geen strijd tegen elkaar, maar wel eentje voor elkaar. Een strijd die we enkel samen kunnen winnen.

Een extra hart onder de riem

Elk gezin een held

Voor de plusmama die nu preteacht, de alleenstaande papa die luiers ververst tijdens een online meeting, ouders die vloeken omdat het internet weer uitvalt, voor elk familied die het beu is om afstand te houden, en voor jezelf. Iedereen is een held in deze tijden. Maar een gewoon applaus draagt lang niet ver genoeg om alle gezinnen een hart onder de riem te steken. Daarom riepen we vanuit de Bachelor Pedagogie van het Jonge Kind op om voor één keer op je kookpotten te slaan in plaats van in je handen en zo extra veel lawaai te maken op de Internationale dag van het Gezin.

Zelf je onomwonden en uniek verhaal of making-of foto delen? Gebruik de hashtags #wijdoenookmaarwat en #mijngezinmijnhelden.

Rugvriendelijk werken

We werken massaal van thuis en spenderen zo nog meer tijd voor onze computerschermen. En dat vaak zonder aangepast meubilair. Zo kunnen pijnklachten snel optreden. Daarom maakten we een infographic boordevol tips en diy's om je houding te verbeteren en lichamelijke pijn te vermijden of verminderen.

Mondmaskers voor het Wit-Gele Kruis

Deze week doneerden de medewerkers van het expertisenetwerk Gezondheid en Zorg mondmaskers aan het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. En dat werd zeker gewaardeerd!

"Wij staan erop u als organisatie expliciet te bedanken voor de moeite die u ondernam om ons 8 dozen chirurgische maskers te bezorgen.

In deze tijden waarin de zorgsector onder een enorme druk staat (zowel qua zorg als qua schaarste in materialen), betekent deze daad heel erg veel voor ons, onze medewerkers en onze patiënten.

Een welgemeende dankuwel namens ons voltallige zorgpersoneel.

Wim Allemeersch
Algemeen directeur
Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen”

Studenten maken krantenpagina #LLOL

Kinderen educatief bezighouden in tijden van corona? Studenten Annelies Roose en Guigonne Vanden Eynde uit de Verkorte Educatieve Bachelor Lager Onderwijs bedachten een zeer leuk initiatief. Samen met medestudenten en docenten maken ze een unieke pagina voor kinderen uit de lagere school boordevol educatieve oefeningen. Leuk Leren Ondanks Lockdown of #LLoL verschijnt elke dinsdag en donderdag in Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Straf!

Stage aan je eigen school

Sommige studenten zagen hun stage in het water vallen door het coronavirus. Maar waarom geen stagelopen aan je eigen hogeschool? Vier studenten uit Communicatiemanagement werken nu als één team onder begeleiding van docent Georges Bloemen. Verschillende diensten en expertisenetwerken konden op hun al rekenen voor het verzamelen en maken van verschillende content.

Heb je wat inspiratie nodig?

Deze docenten gingen creatief aan de slag en gaan goed voorbereid de lesweek in. Giselinde Bracke uit Pedagogie van het Jonge Kind gebruikte fietslampjes en enkele A3's met afspraken en een FAQ om vlot van thuis te werken met haar kinderen. Of bekijk deze Piktochart van collega Lore Demedts over hoe je telewerkt wanneer ook je kinderen thuis zijn. Ook Tommy Opgenhaffen gaf enkele tips mee in onderwijsmagazine Klasse.

 

Winnaar De Mol 2019 vliegt studenten van Senegal naar huis

Febe en Shani, twee laatstejaarsstudenten Vroedkunde aan Arteveldehogeschool die vast kwamen te zitten in Senegal nadat ze hun stage vroegtijdig beëindigden, zijn nu toch op tijd terug kunnen keren naar België. Redder in nood? Piloot Axel Pailler, winnaar van de De Mol 2019.

Op 29 februari 2020 reisden de twee af naar Senegal om stage te doen in een Senegalees ziekenhuis. Maar door de coronacrisis besloten de students vorige week om vervroegd naar huis te komen omdat het land zijn grenzen ging sluiten. Normaal gezien zouden ze maandag terugvliegen, maar hun vlucht werd net voor het vertrek geannuleerd door een technisch defect.

De meisjes kregen een nieuw ticket voor de vlucht de volgende dag, maar ook die werd geannuleerd. De studenten vreesden vast te komen zitten in Senegal: "We krijgen niks van informatie, maar om middernacht sluit Senegal wel zijn grenzen. Als we dan niet weg zijn, zitten we helemaal geblokkeerd," zeggen Shani en Febe in Het Laatste Nieuws.

Gelukkig lieten Febe en Shani gisterenavond weten dat hun vlucht toch nog op weg was. Toevallig was piloot van dienst van de vlucht Axel Pailler, die vorig jaar het zevende seizoen van de populaire tv-serie De Mol op Vier won.

Axel had het artikel op de website van HLN gelezen en contacteerde de meisjes via hun Instagram-pagina om hen gerust te stellen. Het vliegtuig was ondertussen hersteld en hij was op weg naar Dakar.

Ondertussen zijn Febe en Shani veilig en wel thuis aangekomen. Lees hier het artikel van Het Nieuwsblad.

Studenten Sociaal Werk ondersteunen bij Teleblok

Voor een aantal studenten Sociaal Werk is de stageperiode momenteel opgeschort. De opleiding heeft vanuit diverse onderzoeks- en dienstverleningsprojecten en onderwijsactiviteiten een ruime expertise in online hulpverlening opgebouwd. Vanuit recente contacten met het werkveld bleek daar de noodzaak aan bijkomende ondersteuning. Een aantal studenten zal vanaf 20 april o.a. bij Teleblok aan de slag gaan. Ze zullen daarbij het e-learningpakket ch@tlas gebruiken om kennis te maken met chathulpmethodiek voor welzijn en zorg.

Beweegprogramma 'Rust roest' voor oudere personen in coronatijden

Op #Wereldgezondheidsdag geven we extra aandacht aan beweging. Dat is vaak iets beperkter in tijden van corona en zeker bij oudere personen. Enkele laatstejaarstudenten van Bachelor Ergotherapie zochten daarom samen met Wijkgezondheidscentrum Botermarkt vzw naar een oplossing.
'Rust Roest' biedt ergotherapeuten een oefenprogramma en handige hulpmiddeltjes om oudere personen te stimuleren om meer te bewegen, zowel thuis als in woonzorgcentra. 

Voor meer info: https://bit.ly/3aAG3cc

Studeren zonder blokkeren

Last van faalangst, onzekerheid of uitstelgedrag tijdens het afstandsonderwijs? Stuvo Arteveldehogeschool to the rescue met het online zelfhulpprogramma 'Studeren zonder Blokkeren'. Bovendien zetten we de tool open voor studenten van alle hogescholen en universiteiten.

https://demo.studieswithoutworries.eu/

De Theory of Constraints aan het werk tijdens de coronacrisis

Door de coronacrisis wordt de druk op de gezondheidszorg nog groter. Lien Vermeulen, een student uit het Postgraduaat Lean Six Sigma Black Belt, paste haar nieuwe kennis toe en schreef een verhelderend artikel over de bottleneck in de gezondheidszorg. Lees haar blogpost hier.