Taalontwikkelend lesgeven: kleuter- tot secundair onderwijs

Als het over taalontwikkelend lesgeven gaat, willen studenten, leerkrachten en docenten graag concrete voorbeelden zien. Daarom ontwikkelden Arteveldehogeschool, dienst studieadvies en KAHO-Sint-Lieven (nu: ODISEE) twee didactische pakketten. Met de steun van de Orde van den Prince.

Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?

Alle exemplaren van het eerste didactische pakket zijn uitgeput. Hieronder vind je links naar de filmpjes en kan je het didactisch materiaal downloaden.

Instructiefilmpjes

Leerkrachten demonstreren in vijf instructiefilmpjes (zie kolom rechts) technieken en basisprincipes van taalontwikkelend lesgeven in hun klaspraktijk:

  • Kleuteronderwijs: Tussen 'thee en taal' 
  • Lager onderwijs 'De zon en het heelal'
  • Eerste graad secundair onderwijs Natuurwetenschappen'Van voedselketen tot kringloop'
  • Tweede graad ASO Economie 'Verschuivingen op de arbeidsmarkt',
  • Derde graad BSO Project Algemene Vakken 'Een vakantiejob zoeken'

Leidraad 

Begrippen zoals ‘schooltaal’, ‘taalfeedback’ en ‘betekenisonderhandeling’ in mensentaal uitgelegd.

Kijkwijzers van taalontwikkelend lesgeven 

  • kijkwijzer kleuteronderwijs
  • kijkwijzer lager en secundair onderwijs
  • kijkwijzer hoger onderwijs

Opdrachten 

  • Opdracht 1‘Tussen thee en taal’ kleuteronderwijs
  • Opdracht 2‘De zon en het heelal’ lager onderwijs
  • Opdracht 3 ‘Van voedselketen tot kringloop’ 1ste graad secundair onderwijs Natuurwetenschappen
  • Opdracht 4 ‘Verschuivingen op de arbeidsmarkt’, 2de graad ASO Economie
  • Opdracht 5 ‘Een vakantiejob zoeken,  3de graad BSO Project Algemene Vakken

Het pakket 'Taalontwikkelend lesgeven in het hoger onderwijs: hoe doe je dat?' is te verkrijgen bij Academia Press

Meer info:

joke.vrijders@arteveldehs.be en pieterjan.bonne@arteveldehs.be, verantwoordelijken taalbeleid van de dienst studieadvies, Arteveldehogeschool.