Start academiejaar

Wat is een studiecontract?

Als student sluit je bij je inschrijving een contract af met de hogeschool, en omgekeerd. Dat studiecontract omvat belangrijke bepalingen rond onderwijs, examens, evaluatie enzovoort. 

Bekijk het studiecontract per academiejaar (voor bacheloropleidingen en bachelor-na-bacheloropleidingen):

Start jij een postgraduaat? 

Voor de postgraduaten geldt een specifiek studiecontract:

Hoe ziet een academiejaar eruit?

Een week voor de start van het academiejaar worden instapcursussen georganiseerd. Studenten worden verwacht op de introductiedagen bij de start van het academiejaar.

Semesters, examens en vakantieperiodes

De opleidingen aan de Arteveldehogeschool werken met een semestersysteem. Een academiejaar bestaat uit twee semesters.

De onderwijsactiviteiten van het eerste semester starten de derde week van september samen met de introductiedagen.
Tijdens het eerste semester zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende één week tijdens de herfstperiode.

Tussen het eerste en het tweede semester zit één week semesterperiode, waarin er geen onderwijsactiviteiten zijn.

Het tweede semester start de tweede week van februari.  Tijdens de paasperiode zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende twee weken. De zomerperiode start op 1 juli.

Er zijn drie periodes waarin examens worden afgelegd:
1 na het eerste semester, in de maand januari;
2 na het tweede semester, in de maand juni;
3 tijdens de derde examenperiode, in de maanden augustus en september.

Modulair systeem

Sommige opleidingen werken met kortere modules van 4, 8, … weken, waarbij je na elk lesblok geëvalueerd wordt via een taak of een examen. Deze specifieke info staat vermeld bij elke opleiding.

Kan ik tegen een gunstige prijs een laptop aankopen?

Ja, als student aan de Arteveldehogeschool kan je een laptop van goede kwaliteit kopen tegen een gunstige prijs. Het aanbod is volledig vrijblijvend, je mag uiteraard ook elders een laptop aankopen.

Voor studenten uit onderstaande opleidingen is een laptop absoluut noodzakelijk:

Financiële hulp nodig voor de aankoop van een laptop? 

Daarvoor kan je terecht bij Stuvo.

En wat met software?

Eenmaal ingeschreven als student krijg je toegang tot de Office 365-omgeving. Via die omgeving kan je gratis Microsoft Office Pro (voor Windows en iOS) downloaden.
Meer info over de aankoop van Adobe Creative Cloud (Photoshop, Indesign, Illustrator enzovoort) volgt zodra beschikbaar.

Hoeveel kost studeren?

De totale kostprijs van studeren is afhankelijk van verschillende factoren. Hier lees je er meer over.

NIEUW: maak met deze tool (selecteer hiervoor wel het voorgaande academiejaar) zelf een raming van de kostprijs. Opgelet: boeken en/of cursussen die in meerdere schijven (=jaren) gebruikt worden, worden bij elk van die schijven vermeld. Uiteraard moeten ze maar één keer aangekocht worden. Hou er ook rekening mee dat er bovenop dit bedrag nog extra kosten kunnen komen, bijvoorbeeld voor studiereizen.

Welk studiemateriaal heb ik nodig?

Via het studentenportaal Mijn Dinar (toepassingen > studiemateriaal) vind je een overzicht van het studiemateriaal dat je nodig hebt, en waar en wanneer je het kan kopen.

Info over tweedehandsboeken en studiemateriaal.

Hierboven lees je hoe je kan inloggen op Mijn Dinar.

Nog niet ingeschreven? Lees hieronder hoe je een raming kan maken van de studiekosten op basis van de gegevens van vorig academiejaar.

Waar vind ik mijn lesrooster?

Je kan je persoonlijke lesrooster raadplegen via de toepassing Uurrooster (Mijn Dinar > toepassingen > studiemateriaal)

Wat zijn mijn accountgegevens? En hoe log ik in op studentenportaal Mijn Dinar?

Bij je inschrijving ontvang je een brief met de inloggegevens van je studentenaccount (gebruikersnaam en wachtwoord).

Inloggen op studentenportaal Mijn Dinar doe je met deze inloggegevens en kan vanaf de tweede dag na je inschrijving.

Vanuit Mijn Dinar heb je toegang tot alle andere toepassingen waaronder je mailbox, de digitale leeromgeving Chamilo, uurroosterprogramma (raadplegen van lesrooster), Digitaal secretariaat (opvragen van attesten voor bv. treinabonnement ...)

Brief met logingegevens kwijt? Lukt het inloggen niet? Mail naar 9090@arteveldehs.be.

Instapcursussen: wat en wanneer?

Wil jij je voorkennis opfrissen? Volg (vrijblijvend) een instapcursus in de week van maandag 11 t.e.m. vrijdag 15 september 2017 (de week voor de start van het academiejaar).

Het aanbod is zeer gevarieerd. De cursussen zijn zowel opleidingsspecifiek als algemeen. Inschrijven is noodzakelijk via www.arteveldehogeschool.be/trainingen

Voor alle studenten

Voor studenten grafische en digitale media

Voor studenten secundair onderwijs

 

Wanneer start het academiejaar?

Academiejaar 2018-2019 start op maandag 17 september 2018. De week voor de start van het academiejaar kunnen eerstejaars deelnemen aan instapcursussen.

Inschrijven: waar en hoe?

De inschrijvingen voor academiejaar 2017-2018 zijn op vrijdag 23 juni 2017 begonnen.
Ontdek alles over waar en hoe je kan inschrijven.