Start academiejaar

Waar vind ik mijn inschrijvingsattest?

Nadat je inschrijving voltooid is, kan je je inschrijvingsattest terugvinden in je digitaal secretariaat onder bestanden van het studentensecretariaat.
(Mijn Dinar > toepassingen > digitaal secretariaat)

Merk je een fout op, neem dan contact op met studentenadministratie

 

Ik ben een nieuwe student en heb nog geen studentenkaart ontvangen

Bij inschrijving zal er automatisch een studentenkaart voor jou geprint worden en wordt deze opgestuurd naar je domicilieadres.

Het kan gebeuren dat het tijdens de drukke periodes of door vakantieperiodes wat langer duurt vooraleer je je studentenkaart op je domicilieadres ontvangt. Indien je drie weken na je inschrijving je kaart nog steeds niet ontvangen hebt, neem je best even contact op met de medewerkers van de dienst Studentenadministratie via studentenkaarten@arteveldehs.be om samen met hen te bekijken wat er is misgegaan en zullen zij eventueel een nieuwe kaart voor jou laten printen. Ook deze zal weer opgestuurd worden naar je domicilieadres.

Als we geen domicilie- of verblijfsadres in België of Nederland hebben van jou, zullen we je studentenkaart laten opsturen naar de campus waar je lessen volgt. Belangrijk is wel, van zodra je een verblijfsadres hebt in België of Nederland, je deze ook doorgeeft via studentenadministratie@arteveldehs.be. Dit kan belangrijk zijn voor andere communicatie.

Het adres dat wij van jou hebben, kan je nakijken in je digitaal secretariaat (Dinar>Toepassingen>Digitaal secretariaat>Mijn persoonlijke gegevens).

Hoe vraag ik een nieuwe studentenkaart aan?

Vervalt je studentenkaart binnenkort, is je kaart geblokkeerd, ben je hem kwijtgeraakt? Lees hier de procedure die je dient te volgen om een nieuwe kaart aan te vragen:

Ik ben mijn kaart kwijtgeraakt:

Het kan gebeuren dat je je studentenkaart bent kwijtgeraakt. Vanaf 1 januari 2021 dien je volgende procedure te volgen:

Je gaat naar de studentenwebshop via https://webshop.arteveldehogeschool.be/. Hier kan je een nieuwe studentenkaart aankopen. Deze kost €10. Van zodra we de betaling ontvangen hebben, zal er automatisch een e-mail gestuurd worden naar studentenkaarten@arteveldehs.be. Je hoeft dus zelf geen bevestiging meer te sturen.

De medewerkers van studentenadministratie zullen dan een nieuwe kaart voor jou printen en deze opsturen naar je domicilieadres.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

Opgelet: Indien je je studentenkaart bent kwijtgeraakt door diefstal, hoef je geen nieuwe kaart aan te kopen via de webshop. Je stuurt dan gewoon een e-mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be en voegt een kopie van de aangifte van diefstal toe aan je e-mail. De medewerkers van de studentenadministratie zullen een nieuwe kaart voor jou printen en deze wordt met de post opgestuurd naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

 

Mijn studentenkaart is vervallen of vervalt binnenkort:

Indien je studentenkaart is vervallen of binnenkort vervalt, stuur je een e-mail naar studentenkaarten@arteveldehs.be en voeg je een kopie van je vervallen/bijna vervallen studentenkaart toe aan je e-mail. De medewerkers van de studentenadministratie zullen een nieuwe kaart voor jou printen en deze wordt met de post opgestuurd naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

 

Mijn kaart werkt niet meer, maar is nog niet vervallen:

Geraak je niet meer binnen op de campus, kan je de lockers niet meer openen, … neem eerst even contact op met servicedesk@arteveldehs.be. Zij kunnen nagaan voor jou wat het probleem zou kunnen zijn. Vaak kunnen ze het probleem zo verhelpen, maar als er meer aan de hand blijkt te zijn, zullen ze je vraag doorsturen naar studentenkaarten@arteveldehs.be.

De medewerkers van studentenadministratie zullen dan een nieuwe kaart voor jou printen en deze opsturen naar je domicilieadres. Het printen van een nieuwe kaart is gratis.

Houd er rekening mee dat tijdens drukke periodes (vb. inschrijvingen) of door vakantieperiodes het soms iets langer kan duren vooraleer je kaart toekomt.

Wat is een studiecontract?

Als student sluit je bij je inschrijving een contract af met de hogeschool, en omgekeerd. Dat studiecontract omvat belangrijke bepalingen rond onderwijs, examens, evaluatie, gedragscode enzovoort.

Voor Bachelor, Graduaat en Bachelor-na-bachelor opleidingen


VOOR postgraduaat OPLEIDINGEN

Voor de postgraduaten geldt een specifiek studiecontract:

Hoe ziet een academiejaar eruit?

Een week voor de start van het academiejaar worden instapcursussen georganiseerd. Studenten worden verwacht op de introductiedagen bij de start van het academiejaar.

Semesters, examens en vakantieperiodes

De opleidingen aan de Arteveldehogeschool werken met een semestersysteem. Een academiejaar bestaat uit twee semesters.

De onderwijsactiviteiten van het eerste semester starten de derde week van september samen met de introductiedagen.
Tijdens het eerste semester zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende één week tijdens de herfstperiode.

Tussen het eerste en het tweede semester zit één week semesterperiode, waarin er geen onderwijsactiviteiten zijn.

Het tweede semester start de tweede week van februari.  Tijdens de paasperiode zijn er geen onderwijsactiviteiten gedurende twee weken. De zomerperiode start op 1 juli.

Er zijn drie periodes waarin examens worden afgelegd:
1 na het eerste semester, in de maand januari;
2 na het tweede semester, in de maand juni;
3 tijdens de derde examenperiode, in de maanden augustus en september.

Modulair systeem

Sommige opleidingen werken met kortere modules van 4, 8, … weken, waarbij je na elk lesblok geëvalueerd wordt via een taak of een examen. Deze specifieke info staat vermeld bij elke opleiding.

Kan ik tegen een gunstige prijs een laptop aankopen?

Ja, als student aan de Arteveldehogeschool kan je een laptop van goede kwaliteit kopen tegen een gunstige prijs. Het aanbod is volledig vrijblijvend, je mag uiteraard ook elders een laptop aankopen.

Voor studenten uit onderstaande opleidingen is een laptop absoluut noodzakelijk: 

  • Bachelor Communicatiemanagement
  • Bachelor International Communication Management
  • Bachelor Grafische en Digitale Media
  • Bachelor International Graphic and Digital Media
  • Bachelor Journalistiek
  • Bachelor Officemanagement 
  • Bachelor International Office Management 
  • Bachelor Bedrijfsmanagement 
  • Bachelor International Business Management 
  • Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs   ​
  • Graduaat Programmeren

Aanbevolen laptopvereisten 

Wij raden onderstaande laptopconfiguraties aan. Indien je al een laptop hebt hoef je niet per se een nieuwe te kopen. Als jouw laptop niet voldoet aan de minima vereisten van jouw opleiding raden we aan een nieuwe te kopen met de aanbevolen configuratie van jouw opleiding. 

Bachelor grafische en digitale media, Bachelor journalistiek, Bachelor International Graphic and Digital Media, bachelor communicatiemanagement, bachelor international communication management en Graduaat Programmeren 

Minimumconfiguratie 

  • i5 (8ste/9de generatie) processor of evenwaardig alternatief van AMD 
  • 8 GB RAM 
  • 2 GB grafisch geheugen
  • 512 GB SSD-schijf 
  • Ethernet outlet (RJ45) of adapter; van toepassing voor Mac’s (afhankelijk van de beschikbare poorten op je laptop): USB naar ethernetadapter of thunderbolt naar gigabit ethernetadapter of USB-C (thunderbolt 3) naar gigabit ethernetadapter + netwerkkabel type CAT 6 van 2 meter.

Aanbevolen configuratie 

  • i7 (8ste/9de generatie) processor of evenwaardig alternatief van AMD 
  • 8 GB RAM 
  • 2 GB grafisch geheugen 
  • 512 GB SSD-schijf
  • Ethernet outlet (RJ45) of adapter; van toepassing voor Mac’s (afhankelijk van de beschikbare poorten op je laptop): USB naar ethernetadapter of thunderbolt naar gigabit ethernetadapter of USB-C (thunderbolt 3) naar gigabit ethernetadapter  + netwerkkabel type CAT 6 van 2 meter.

Merk op: specifieke aanbevolen configuratie voor keuzetraject AVD - MMP (Audiovisual design (Multimediaproductie)):

  • i7 (8ste/9de generatie) processor of AMD Ryzen 7
  • 16 GB RAM
  • Grafische kaart van Nvidia Geforce of AMD Radeon (minimum: 2GB, aanbevolen: 4 GB)
  • 512 GB SSD-schijf
  • Ethernet outlet (RJ45) of adapter; van toepassing voor Mac’s (afhankelijk van de beschikbare poorten op je laptop): USB naar ethernetadapter of thunderbolt naar gigabit ethernetadapter of USB-C (thunderbolt 3) naar gigabit ethernetadapter + netwerkkabel type CAT 6 van 2 meter.

 

Bachelor officemanagement, bedrijfsmanagement, International Business Management, International Officemanagement & Educatieve bachelor secundair onderwijs: onderwijsvak Informatica 

Aanbevolen configuratie 

  • i5 processor of evenwaardig alternatief van AMD 
  • 8 GB RAM 
  • 250 GB SSD 
  • OS: windows 10 / macOS 10.12
  • Webcam en microfoon zijn verplicht

Financiële hulp nodig voor de aankoop van een laptop? 

Daarvoor kan je terecht bij Stuvo.

En wat met software?

Eenmaal ingeschreven als student krijg je toegang tot de Office 365-omgeving. Via die omgeving kan je gratis Microsoft Office 365 (voor Windows en iOS) downloaden. 
OPMERKING: Office kan niet geïnstalleerd worden op een Chromebook!
Meer info over de aankoop van Adobe Creative Cloud (Photoshop, Indesign, Illustrator enzovoort) vind je op het 9090 Portaal

Hoeveel kost studeren?

De totale kostprijs van studeren is afhankelijk van verschillende factoren. Hier lees je er meer over.

NIEUW: maak met deze tool (selecteer hiervoor wel het voorgaande academiejaar) zelf een raming van de kostprijs. Opgelet: boeken en/of cursussen die in meerdere schijven (=jaren) gebruikt worden, worden bij elk van die schijven vermeld. Uiteraard moeten ze maar één keer aangekocht worden. Hou er ook rekening mee dat er bovenop dit bedrag nog extra kosten kunnen komen, bijvoorbeeld voor studiereizen.

Welk studiemateriaal heb ik nodig?

Via het studentenportaal Mijn Dinar (toepassingen > studiemateriaal) vind je een overzicht van het studiemateriaal dat je nodig hebt, en waar en wanneer je het kan kopen.

Info over tweedehandsboeken en studiemateriaal.

Hierboven lees je hoe je kan inloggen op Mijn Dinar.

Nog niet ingeschreven? Lees hieronder hoe je een raming kan maken van de studiekosten op basis van de gegevens van vorig academiejaar.

Waar vind ik mijn lesrooster?

Je kan je persoonlijke lesrooster raadplegen via de toepassing Uurrooster (Mijn Dinar > toepassingen > uurrooster)

Wat zijn mijn accountgegevens? En hoe log ik in op studentenportaal Mijn Dinar?

Bij je inschrijving ontvang je een brief met de inloggegevens van je studentenaccount (gebruikersnaam en wachtwoord).

Inloggen op studentenportaal Mijn Dinar doe je met deze inloggegevens en kan vanaf de tweede dag na je inschrijving.

Vanuit Mijn Dinar heb je toegang tot alle andere toepassingen waaronder je mailbox, de digitale leeromgeving Canvas, uurroosterprogramma (raadplegen van lesrooster), Digitaal secretariaat (opvragen van attesten voor bv. treinabonnement ...)

Brief met logingegevens kwijt? Lukt het inloggen niet? Mail naar 9090@arteveldehs.be.

Pagina's

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Ben jij geïnteresseerd in een specifieke opleiding of meerdere opleidingen aan onze hogeschool? Of wil je graag op de hoogte blijven van infodagen, workshops en andere activiteiten die je helpen bij je studiekeuze?

Hou mij op de hoogte

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?

Ik wil graag geïnformeerd worden