Vragen over inschrijvingen

Hoe vraag ik een nieuwe studentenkaart aan?

Als je je studentenkaart bent kwijtgeraakt door diefstal of verlies, kan je een nieuwe aanvragen bij de dienst Studentenadministratie. Dit doe je door een e-mail te sturen naar studentenadministratie@arteveldehs.be en dan sturen zij een nieuwe studentenkaart op naar het onthaal van jouw campus. Bij afhaling wordt 10€ gevraagd, tenzij je een bewijs van aangifte van diefstal (politie) kan voorleggen.

Hoe kan ik vrijstellingen aanvragen of voor een speciaal traject inschrijven?

Wil je vrijstellingen aanvragen of een verkort traject volgen? Ga je starten in het afstandsonderwijs of via een SWITCH- of VDAB-traject? Wil je studeren via een credit-  of examencontract of starten in februari?

In al deze gevallen – en alleen in deze gevallen – moet je vooraf aan je inschrijving contact opnemen met de trajectbegeleider van de opleiding. Een overzicht van de trajectbeheerder per opleiding vind je hier. Samen bepalen jullie jouw opleidingsprogramma. Pas daarna kan je je persoonlijk komen inschrijven.

Waarom moet ik me online registeren?

Online registeren is niet verplicht en het is ook geen definitieve inschrijving.  Het versnelt alleen aanzienlijk jouw inschrijving!

Waar en wanneer kan ik me inschrijven?

Inschrijven voor het nieuwe academiejaar (2018-2019)

Inschrijven voor het nieuwe academiejaar is mogelijk vanaf vrijdag 29 juni 2018. We zijn elke weekdag open van 9u tot 13u. Je vindt ons op campus Hoogpoort.

Vanaf wanneer kan ik online registeren?

De online registratie voor het nieuwe academiejaar opent altijd op de eerste infodag. Voor academiejaar 2018-2019 is dat dus vanaf zaterdag 10 maart 2018.

Hoe kan ik me uitschrijven?

Als je je wenst uit te schrijven, maak je eerste een afspraak met de trajectbeheerder of trajectcoach van je opleiding. Samen hebben jullie een exitgesprek. Vervolgens stuur je een e-mail naar de dienst Studentenadministratie – zij zullen je uitschrijving administratief afwerken.

Hier vind je meer informatie over de gevolgen van uitschrijven op vlak van studiegeld, leerkrediet…

Als je je uitschrijft vóór de start van een postgraduaatsopleiding, dan krijg je 90% van het studiegeld terugbetaald. Eenmaal de opleiding gestart is, wordt het studiegeld niet meer terugbetaald, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of het tweede semester worden aangeboden (cfr artikel 9 van het studiecontract).

Hoe kan ik mijn inschrijvingsgeld (veilig) betalen?

Zowel bij het online herinschrijven als bij het de eerste inschrijving op de campus Hoogpoort kan je enkel betalen met Bancontact.

Hou bij online betalen altijd rekening met de regels rond veilig betalen. Enkele tips:

  • Wij zullen nooit persoonlijke gegevens vragen zoals de pincode van je kaart;
  • Onze emailadressen eindigen altijd op @arteveldehs.be;
  • Controleer altijd hyperlinks in e-mails alvorens je erop klikt;
  • Plak de URL altijd in je eigen vertrouwde webbrowser;
  • Wij maken steeds gebruik van een beveiligde verbinding voor betaaltransacties. Deze kan je herkennen aan de melding https in plaats van http aan het begin van de hyperlink

Tot wanneer kan ik inschrijven?

Je kan gedurende heel het jaar inschrijven voor jouw opleiding. Maar opgelet, inschrijvingen vanaf 1 december (voor het eerste semester of volledige academiejaar) of 15 maart (voor het tweede semester) kunnen enkel na een gesprek met de trajectbeheerder waarvoor je je wenst in te schrijven.

Welke documenten moet ik meebrengen bij mijn inschrijving?

Deze documenten zullen we je vragen bij inschrijving als je een nieuwe student bij ons bent:

  • Je identiteitskaart
  • Je betaalkaart (betalen kan enkel via bancontact)

In deze specifieke gevallen zijn nog extra documenten vereist:

  • Je behaalde je diploma secundair onderwijs voor 2005 of via de centrale examencommissie, een CVO of Syntra? Breng een kopie van jouw secundair diploma mee.
  • Je bent een (bijna-)beursstudent? Als je wil inschrijven aan het beurstarief, dien je ook een bewijs mee te brengen dat je recht hebt op een studietoelage. Meer info over de vereiste documenten.
  • Je bent een buitenlandse student? Breng dan je origineel diploma secundair en/of hoger onderwijs mee.
  • Je hebt geen diploma secundair onderwijs maar slaagde voor een toelatingsonderzoek? Breng dan je bewijs van toelating van de Associatie Universiteit Gent mee.

Ben je net afgestudeerd en heb je je diploma nog niet ontvangen? Dan kan je toch al inschrijven, maar je ontvangt nog geen logingegevens of studentenkaart. Die krijg je van zodra de dienst studentenadministratie je diploma secundair onderwijs kan raadplegen in de databank hoger onderwijs (DHO).