GDM Goes ECO

Zoals jullie waarschijnlijk hier en daar al hebben gehoord en gelezen hebben gaat het niet altijd de goede kant op met ons milieu en de mensen rondom ons. Daarom willen we via deze weg toch proberen iets in beweging te zetten.

Het beste dat je vandaag namelijk kunt doen is anderen sensibiliseren, zodat je niet alleen bent en samen echt een verschil kunt maken!

Heb je nu zo’n gedacht van “zijn ze daar weer” of “OMG”, dan nemen we het je niet kwalijk. We worden constant langs alle kanten bekogeld met slecht nieuws en met geklaag over dat er iets moet veranderen. Veel mensen gaan hier liever niet op in. Het is niet jouw fout dat er dingen mislopen! Je hebt al genoeg aan je hoofd en jij bent niet verantwoordelijk! Dat is begrijpelijk, maar aan de andere kant voel je wel een drang om iets te ondernemen of vind je dat er iets zou moeten gebeuren.

Het stappenplan

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe kan je nu echt iets doen om een verschil te maken? Wel, daarbij kunnen we een handje helpen! Met de volgende stappen raak je al een eind verder.

GIVE A SHIT

LEER – BEGRIJP

BESEF

ACTIE

De groene campus

Hieronder geven we je concrete actietips. Met deze tips kan je de campus een stuk aantrekkelijker maken en sensibiliseer/inspireer je in één keer ook een heleboel studenten en docenten om hetzelfde te doen. Trek die frisse wind ook thuis, op kot, in de cinema, de supermarkt en overal waar je komt door!

EN VERGEET NIET

In onze sector is het niet vanzelfsprekend om ecologisch tewerk te gaan. Daarom is het belangrijk dat wij allemaal een ecologische “mindset” hebben, zodat wij hier een verschil in kunnen maken. Probeer je medestudenten, klanten en medewerkers in de goede richting te duwen die voor het minste schade zorgt en het meeste aansluit bij een eerlijke en groene productie!

Laat geen afval achter uit respect voor het milieu, je medemens, je omgeving en bovenal jezelf. En neen, het is niet de taak van de poetsvrouw om jouw rommel op te ruimen!

Sigarettenpeuken zijn ecologisch afbreekbaar, maar het oog wil ook wat! Gooi ze daarom altijd in de voorziene asbak.

Sluit je computer af als je hem niet nodig hebt, en bespaar energie! Zo zorg je meteen ook voor een langere levensduur van je computer.

Je voelt je goed als je iets doet voor anderen! Wees geen hipster maar een eigenwijze bomen- en mensenknuffelaar, dat is veel origineler.

Hey, heb je dat mooie grasveld al eens gezien achter onze campus? Het is zeker eens de moeite om daar te gaan friemelen tijdens je pauze! Natuur geeft namelijk rust en energie!

Pleit voor goede internetkabels en verminder je wifi gebruik. Elektromagnetische straling is namelijk niet zo onschadelijk als men doet geloven. Bovendien is je internet veel sneller en verbruikt je laptop hierdoor ook minder energie!

Druk je cursussen dubbelzijdig af op gerecycleerd papier.

KLEINE BEETJES MAKEN WEL EEN VERSCHIL

Ook al zegt men van niet. Het is niet erg als je niet in één keer alles kunt veranderen, alle beetjes helpen. Je hoeft niet te hard voor jezelf te zijn, maar geef wel toe wanneer je fout zat of iets beter kon. Volgende keer beter!

VEEL MOED, ENERGIE, GELUK EN LIEFDE TOEGEWENST
DE GDM-GAZET REDACTIE