Joris Thys

Een vrij nieuw gezicht, stel uzelf eens voor?

Ik ben Joris Thys, illustrator en grafi sch ontwerper. Sinds vorig jaar ben ik ook docent aan deze campus. Ook werk ik soms samen met een vriend, Jeroen Migneaux. Wanneer we grote huisstijlen moeten verwerken, werken we graag samen. Op die manier hebben we een grotere breedte aan creatieve ideeën. Ons collectief vind je terug onder de naam sorryklaas.be

Welke opleiding heeft u genoten?

Eerst heb ik hier aan Arteveldehogeschool gestudeerd en nadien heb ik Illustratie gevolgd aan het KASK. De combinatie van deze twee opleidingen heeft me veel werk opgeleverd. Ik wist vanaf het begin al dat ik illustrator wou worden, maar ik wist niet goed welke school mij hierin het best kon helpen. Het feit dat ik eerst de technische opleiding aan GDM gevolgd heb, heeft ervoor

Hoe bent u hier terechtgekomen?

Mond-aan-mond reclame (lacht). gezorgd dat ik goed kon werken met InDesign en andere programma’s. Dat zou ik later aan KASK niet meer zien. Nadien ben ik direct zelfstandige geworden. Ik had niet superveel werk in illustratie, want daar was slechts een kleine markt voor. Door mijn bijkomende grafi sche opleiding heb ik toch het één en ander kunnen verrichten. Het was een zeer goede combinatie die mij veel werk heeft opgeleverd.

Heeft u naast illustreren nog hobby’s?

Dat valt eigenlijk wat tegen (lacht). Tekenen en illustreren is steeds mijn hobby geweest, dus daar heb ik geluk mee. Veel van mijn vrije tijd kruipt in het illustreren. Het klinkt misschien cliché, maar ik zie het niet echt als werk. Omdat ik het zo graag doe, werkt dat heel ontspannend. Naast illustreren ga ik ook graag eens op reis en doe ik aan voetbal.
gezorgd

e kinderen de slagerij verder zou openhouden, maar dat is er niet van gekomen. De ene is bioloog geworden, de andere architect, de andere kinesist. Ik was hun laatste hoop, maar slager worden is nooit een optie geweest voor mij. Mijn ouders hebben me wel steeds gesteund in mijn keuze. Eerst ben ik hier terechtgekomen om te studeren en later volgde ik een academische opleiding aan het KASK.

Kort samengevat ben ik dus opgegroeid in een grote familie. Ik ben de jongste van het gezin, het kakkernestje (lacht). Na mijn tijd op kot ben ik in Gent blijven hangen. Ik leerde iemand kennen en woon samen met haar in de Bloemekenswijk te Gent.

Met welke materialen gaat u het liefst aan de slag.

Vorig jaar gaf ik in de les Graphic Design een demonstratie over mijn werk “De Allerbeste Beste”. Dat was een illustratief boek met een ijsbeer in de hoofdrol. Daar ging ik vooral te werk met versneden resten

papier, zoals de binnenkant van een oude enveloppe. Momenteel ben ik bezig aan een nieuw boek waarbij ik vooral werk met acrylverf. Ik werk graag met veel soorten materialen, maar momenteel werk ik het liefst met acrylverf.

Naar wie kijkt u op?

Ik kijk niet echt op naar iemand. Qua werk ben ik wel erg geïnteresseerd in enkele illustratoren. Ik denk meteen aan de tekeningen van Randall Casaer en Quentin Blake. Beide schitterende tekenaars volgens mij. Ook de meesterlijk geschilderde illustraties van Carll Cneut spreken me enorm aan. Tenslotte hou ik ook van de tekenkundige werken van Egon Schiele en Francisco José de Goya. Uit deze lijst springt er geen bepaald werk enorm uit voor mij. Als iemand genoemd moet worden, dan kies ik voor Rembrandt. Die brengt alles een beetje samen.

Heeft u een bepaalde stijl van werken?

Iedereen binnen deze opleiding heeft de drang heel digitaal te werk te gaan. Dat doe ik net helemaal niet. Ik probeer zoveel mogelijk op papier te ‘doen’. Ik verknip liever twee dingen om ze nadien samen op papier te brengen, dan dat ik Photoshop moet openen. Ik heb graag dat het werk tastbaar is. Volgens mij kan je iets authentiek nooit exact nabootsen op een computer. Denk maar aan een schilderij, dat zou zijn charme ergens kunnen verliezen door het te digitaliseren. Een origineel op papier vind ik plezanter en romantischer dan een digitaal werk.

Al plannen voor deze zomervakantie?

Ja, wij zijn van plan om te fietsen naar Kopenhagen. Gaan surfen in Portugal is ook een optie. Maar dat zou wel eens allemaal in het water kunnen vallen, want we hebben ook plannen om deze zomer te verbouwen. De zomervakantie wordt nooit echt gepland.

Toekomstplannen?

Ik heb wel wat dromen. Ik wil vooral boeken blijven maken. Als ik elk jaar een boek zou mogen maken, zou dat mij heel ‘content’ maken.

Niet alles hoeft digitaal te zijn.

Nog een laatste woord aan de studenten?

Niet alles hoeft digitaal te zijn. Misschien krijgen jullie dat niet altijd even goed mee. Een scan van een op papier origineel gemaakt werk is ook digitaal. Als je het nadien voldoende aanpast, zodat het er professioneel uitziet, is dat minstens even goed. In mijn ogen misschien zelfs beter dan een digitaal gemaakt werk. Studenten gaan liever een authentiek werk gaan simuleren op de computer, dan het effectief te doen. Foute manier van werken (lacht).