Tomas Hoste

Hoe ben je op Artevelde terechtgekomen?

Ik studeerde eerst een half jaar handelswetenschappen op de UGent. Het werd me echter al snel duidelijk dat ik geen al te grote fan van deze richting was. Daarentegen was ik wel al een grote fan van films maken. Ik ontmoette op een moment een oud leerling van onze opleiding en hij heeft me overgehaald om over te stappen naar GDM. Ik kan alleszins zeggen dat het me beter ligt dan mijn vorige opleiding.

Artboard 1

Kan je kort even het project uitleggen?

De auteur van het boek “Schrijven van verslag tot eindwerk” vertelde me dat ze een geüpdate versie zochten van de infosessie die bij het boek hoort. Er waren nog 2 andere bedrijven die het zeker zagen zitten om dit te doen. Uiteindelijk werd ons bedrijf gekozen om dit project uit te voeren. Wij hebben dan vier teasers gemaakt om de mensen klaar te maken voor het boek. Deze zijn opgevat als een soort van nachtmerrie, aangezien eindwerken vaak als een nachtmerrie worden aanzien. Ook maakten we een anderhalf uur durende infosessie waar de auteur dieper ingaat op de hoofdstukken.

Waarom wou je net aan dit project meewerken?

Omdat het een boek is dat op meerdere hogescholen en universiteiten wordt gebruikt, leek het aannemen van dit project me een goed idee. Het geeft je zeker naambekendheid door de ruime groep die het bereikt en het is een mooie uitdaging voor mezelf om te zien hoe ver ik nu sta.

Hoe zijn jullie te werk gegaan?

Eerst maakten we een script om zeker te zijn van wat we wilden, maar ook om zeker te zijn op de dag van de opnames wat er net moest gebeuren. Dan heb ik materiaal gehuurd aangezien het kopen van materiaal voor mij nog niet mogelijk is. Door het materiaal te huren heb ik ook met apparatuur leren werken waar ik normaal niet mee werk zoals lichten, audioapparatuur en professionele camera’s. Nadien bewerkten we de beelden samen met de auteur. Dit omdat zij goed op de hoogte is van de inhoud van het boek. Zo kon zij ook vertellen welke dia’s er bij welke delen hoorden.

Waarom werd net jij gekozen?

De uitgeverij was zeker te vinden voor de vier teasers die als nachtmerrie werden opgevat. Ze vonden het ook interessant om met een jong persoon te werken. Zo konden ze een student de kans geven een heel project af te werken van start to finish en zo ervaring op te doen.

Ben je trots op het geleverde resultaat?

Zelf ben ik er zeer tevreden over. Zeker de teasers zijn tot een goed eindresultaat gekomen. Deze lagen buiten wat ik normaal doe, wat eerder met drones is. Dus voor mij is het zeker iets anders om met mensen te werken. De infosessies zelf zijn ook anders dan ik gewend ben aangezien het zoals een reportage gebracht moet worden. Maar zoals gezegd ben ik zeker blij met het resultaat.

De teasers hebben een vrij duistere stijl, is dit een stijl waar je graag mee werkt?

Achteraf gezien wel. In het begin was ik er geen grote fan van maar na het zien van het uiteindelijke resultaat is het wel een stijl die me zal blijven bekoren. Je kan met weinig te tonen veel informatie overbrengen en het is ook een stijl waar je veel kan afwijken van de standaard. Zo heb je meer mogelijkheid om effecten en dergelijke te gebruiken.

Waarom zouden de studenten zeker gebruik moeten maken van deze videolessen,

Het is een zeer uitgebreid boek met veel uitleg over hoe je een goed eindwerk kan schrijven. Het kan dus zeker handig zijn als een docent je extra uitleg kan geven bij de hoofdstukken. Hierbij komen de infosessies zeker van pas, aangezien ze je extra uitleg geven en je op deze manier ook het boek kan doorlopen. Zelf zou ik er zeker ook gebruik van maken aangezien het boek een volledige handleiding is van hoe je een verslag moet schrijven. Lay-out, opbouw,… het helpt je met alles wat je moet doen aan een verslag dus raad ik het iedereen ten sterkste aan.

Heeft dit project een goede indruk achtergelaten, zou je vaker meedoen aan een project als dit?

Het project heeft zeker een goede indruk achtergelaten. Het was een goede kans voor mij om me als videomaker te bewijzen in het nu en voor de toekomst. Als er zich nog een kans als deze zou voordoen zal ik ze zeker met beide handen grijpen.

Welke tips kan je zeker geven aan studenten die ook aan een project als dit willen meewerken?

Voor de teasers zou ik zeker als tip geven dat je op voorhand een verhaal en uitgewerkt script hebt. Houd ook zeker altijd rekening met waarover het gaat aangezien een video zich meestal bezig houdt met het overbrengen van het boek op een visuele manier. Bespreek ook zeker met de acteurs hoe alles zal verlopen en sta open voor ideeën die ze zelf aanbrengen. Nog een zeer belangrijke tip: stel zeker niets uit!

Zijn er zaken waar je spijt van hebt?

Voor de infosessie hadden we graag nog iets gedaan met Roos Van Acker zelf aangezien zij het voorwoord voor dit boek geschreven heeft. Maar door haar tijdsgebrek konden we dit niet doen, wat ik vrij jammer vind.

Waar zie jij jezelf binnen enkele jaren?

Hopelijk als succesvol video producer, zelfstandig of niet. Ik wil ook zeker meegaan met de nieuwste trends van drones zodat ik zeker op de hoogte blijf van de evoluties in de technologie. Later zou ik graag verhuizen naar de VS aangezien de markt voor audiovisuele zaken daar veel groter is en ik er meer kansen zal hebben om een belangrijke producent te worden.

female wrestling http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-europe.html