Verwondering en vragen stellen als basis voor een onderzoekendehouding binnen wetenschappen en STEM

Het wonderbare ijs

Inhoud

Elk onderzoek, elk ontwerp start met verwondering en het stellen van vragen. Het is de drijvende kracht binnen elk onderzoeks- of ontwerpproces en dus essentieel binnen een onderzoekende houding. Deze workshop gebruikt de context van ijs als casus om vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen te stellen en problemen te formuleren. Deelnemers krijgen inzichten in verschillende soorten vragen: wat zijn onderzoekbare vragen en geen onderzoekbare vragen? Hoe kan je van niet-onderzoekbaar overstappen naar onderzoekbaar? Een ideale start om je STEM- of onderzoeksproject vorm te geven. Deze workshop kreeg in 2015 een Minnaertprijs van de werkgroep Natuurkunde Didactiek. Opmerking: deze workshop is zeer gelijkaardig als de ‘plasmabollen in de klas’. Dezelfde kernideeën komen aan bod.

Doelgroep

leerkrachten STEM en wetenschappen (eerste, tweede en derde graad)

Wanneer?

Woensdag 04/10/2017 van 13u00 tot 16u00

Waar?

Campus Kattenberg - D0.01
Kattenberg 9
9000 Gent

Kostprijs

€45

Administratieve vragen

Fleur Liefooghe
Partners in leren - OSO
09 234 82 31

Inhoudelijke vragen

Jan De Lange - John De Poorter
Docent

Neem een kijkje op Partners in leren voor meer professionaliseringsmogelijkheden en leermateriaal