Regels en afspraken
Wat denken begeleiders?
Soms staan de regels in een boekje genoteerd, maar dat wordt niet overal even goed bijgehouden. Op de meeste plaatsen mogen kinderen hun mening geven over de regels en afspraken, via de begeleiders. Op sommige plaatsen kunnen kinderen hier samen over spreken, in een soort kindervergadering of kinderraad. Op andere plaatsen is dit enkel zo voor de oudere kinderen (+12 jaar), maar niet voor de jonge kinderen.
Het hangt van de soort leefgroep af hoe de regels aan de kinderen worden voorgesteld, via pictogrammen, in een boekje, …
Vragentrommel voor begeleiders
Hoe zorgen jullie ervoor dat kinderen de regels en afspraken kennen? Hangen ze uit in de leefgroep, of staan ze in een boekje genoteerd? Op welke manier maken jullie de regels duidelijk aan kinderen die nieuw zijn? En wat gebeurt er als regels en afspraken wijzigen?
Zijn de regels en afspraken dezelfde voor alle kinderen? Soms gelden er aparte afspraken voor bepaalde kinderen. Hoe maken jullie dit duidelijk aan de andere kinderen? En gaan alle begeleiders hier op dezelfde manier mee om?
Waar en hoe komt de stem van kinderen aan bod? Mogen kinderen hun mening geven over de afspraken en regels? Zijn er regels die niet-onderhandelbaar zijn? Wat zijn redenen om (jonge) kinderen wel of niet te laten meedenken en meebeslissen over regels?