Regels en afspraken
Wat vertellen de kinderen?
Op de meeste plaatsen zijn er regels: thuis, op school, in de voorziening, … De meeste kinderen uit het onderzoek kennen die regels heel goed.
Wat er niét mag, dat is voor de meeste kinderen heel duidelijk. Veel regels en afspraken gaan over wat verboden is, wat niet kan, over dingen waarvoor je straf krijgt, …
Kinderen leren de regels meestal kennen doordat iemand dit aan hen vertelt. Soms staan de regels ook in een boekje en moeten kinderen hun handtekening zetten als ze de regels gelezen hebben.
Wat vinden kinderen van de regels?
Veel kinderen vinden het goed dat er regels zijn. Als er geen regels zouden zijn, zou er meer ruzie zijn of doen kinderen vervelende dingen.
Toch zijn er weinig kinderen die alle regels goed vinden. Zo vinden niet alle kinderen het leuk om bepaalde klusjes te moeten doen. Andere kinderen hebben een hekel aan de gezonde dag waarop ze geen koekjes mogen. Nog anderen vinden het niet fijn dat ze binnen niet mogen rennen of dat ze toestemming moeten vragen om te drinken.
En als jij de baas was?
De meeste kinderen vinden de regels en afspraken die er zijn wel ok. Als ze zouden mogen kiezen, willen ze vaak de regels die ze stom vinden veranderen. Veel kinderen willen graag meer kunnen kiezen wat ze eten en drinken (en snoepen ☺).
Regels en afspraken zijn belangrijk, sommige kinderen hebben dit nodig, het geeft hen rust en duidelijkheid. Begeleiders proberen ervoor te zorgen dat alle kinderen de regels kennen en begrijpen. Dit kan door ze op te schrijven en uit te hangen, of door er afbeeldingen van te maken.