Al deze vragen worden beantwoord op de studiedag “(Hoe als (media)merk jongeren bereiken via sociale media?”, georganiseerd door de opleidingen Communicatiemanagement, Journalistiek en Grafische digitale media van Arteveldehogeschool.

PROGRAMMA

9.30 : Ontvangst

9.45 - 10.20 : Introductie + resultaten enquête
Na de verwelkoming, beginnen we de dag meteen met het voorstellen van de verwerkte resultaten van de social media-enquête die momenteel nog loopt. Uit deze kersverse resultaten ontdek je welke sociale media Vlaamse jongeren gebruiken: Musical.ly, Twitter, YouTube, Facebook (Stories), Instagram (Stories) of toch eerder Snapchat? Daarnaast ontdek je wat jongeren zoeken op hun favoriete sociale mediakanalen en wat ze qua content van Vlaamse media verwachten.

10.20 - 11.20 : Keynote speaker: Leroy van Limbeek (NOS - NL)
Rond 10.20 uur neemt Leroy van Limbeek van NOS (Nederlandse Omroep Stichting) het over. Leroy van Limbeek werkt als Instagram-, Snapchat- en YouTube-expert voor het NOS Lab, waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe technieken en vertelvormen voor toekomstige mediagebruikers. Op onze studiedag vertelt hij o.a. over hoe NOSKort (https://www.instagram.com/noskort/) uitgegroeid is tot het grootste Nederlandse nieuwsaccount op Instagram (Stories), hoe Snapchat wordt ingezet en over de plannen met YouTube. Genoeg stof tot inspiratie en een must-see voor iedereen die met media bezig is. We eindigen deze sessie met een vragenronde.

11.20 - 11.40 : Pauze

11.40 - 12.30 : Panelgesprek met verschillende experts uit het Nederlandse en Vlaamse medialandschap

  • Brecht Vaes is ‘head of digital’ bij Studio Brussel (VRT). In 2011 ging hij aan de slag bij de radiozender, een jaar later startte hij met de digital storytelling van het merk ‘stubru’. Wie deze zender online volgt, hoeven we niet meer te overtuigen dat Brecht heel wat te vertellen heeft over het inzetten van sociale media om jongeren te bereiken.
  • Frederik De Swaef is sinds 2015 algemeen hoofdredacteur van Flair (Vlaams, Frans en Nederland). Hij bouwde Flair.be uit als één van de best bezochte lifestyle websites in België en kan ook meer vertellen over de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse markt.
  • Leroy van Limbeek: "Als ik dan toch naar Gent komt, dan is het maar een kleine moeite om mee in het panel te zitten." En zo geschiedde. Als social media-expert van NOS Lab weet hij als geen ander hoe je jongeren zin kan doen krijgen in nieuws.
  • Roel Spelkens doorkruiste afgelopen 10 jaar zowat het hele medialandschap. Hij werkt vandaag als hoofdredacteur online communicatie bij MEDIALAAN. Samen met zijn team stippelt hij het digitale verhaal uit van onder meer VTM en Qmusic, merken waarvoor sociale media als communicatie- en belevingstool onontbeerlijk zijn.
  • Simon Smetryns startte eigenhandig TAGMAG.be op, een nieuwssite voor jongeren met interesse in entertainment, tech en lifestyle. TAGMAG zet volledig in op de digitale jongeren door actief YouTube, Instagram (Stories) en Facebook in te schakelen.
  • MODERATOR: Freek Stevens is als professional bezig met community management, social media strategie, social advertising, SEO en SEA. Tegenwoordig maakt hij het schone weer bij Invisible Puppy als senior digital marketeer en als consultant voor Non-Profit organisaties bij Parlevinkers.

12.30 - 13.30 : Lunch en netwerkingmoment

13.30 - 15.30 : (OPTIONEEL) Snapchatworkshop
Nog niet thuis in de wondere wereld van Snapchat? Geen zorgen, we helpen je graag op weg met een Snapchatworkshop voor leken. We leggen je stap voor stap uit hoe je snaps, geolocations, Snapmaps… het best gebruikt en iets op maat maakt van jongeren.

15.30 : Einde

KOSTPRIJS & INSCHRIJVING

Gratis, maar inschrijven is wel verplicht via deze link.
Heb je je ingeschreven, maar kan je er toch niet bij zijn? Laat ons dan zeker iets weten, het aantal plaatsen is namelijk beperkt.
Niet aanwezig zonder annuleren? Dan rekenen we een no show fee aan (25 euro).

VOOR WIE?

Mediabedrijven en media-expertisecentra, communicatiemedewerkers, communicatiemanagers en digitale bureaus.