Arteveldehogeschool lanceert gloednieuw onderwijsconcept 3ID Labs

3ID Labs Arteveldehogeschool learning

Vanaf 10 september 2018 start aan Arteveldehogeschool voor het eerst het nieuwe onderwijsprogramma 3ID Labs. Via het principe van studiolearning werkt een internationale groep studenten uit verschillende richtingen gedurende een semestersamen aan de oplossing voor een complex maatschappelijk probleem. Geen aula’s, geen taken en geen vakken, maar leren via teamwork en design thinking

Primeur voor Vlaanderen

Tomas Legrand, algemeen directeur (foto links boven): “Als Arteveldehogeschool innoveren we voortdurend onze onderwijsaanpak. We geloven dat studiolearning een bijzonder krachtige onderwijsvorm is om studenten de veelbesproken 21st century skills bij te brengen die ze nodig zullen hebben in de maatschappij en het werkveld van morgen.

Arteveldehogeschool haalde de mosterd onder meer in Finland, bij de oprichters van de LAB-studies aan de Oulu University of Applied Sciences. Imran Uddin, directeur onderwijs en studentenbeleid: “Met een delegatie bezochten we de Finse OMK-Labs, we observeerden, spraken met laaiend enthousiaste studenten en docenten en zagen met eigen ogen de leerresultaten en de mogelijke valkuilen van deze vernieuwende onderwijsvorm. Ook een bezoek aan het Zone Learning project aan het Canadese Ryerson University inspireerde ons en leverde expertise op voor de opstart van 3ID Labs.

Design thinking voor complexe maatschappelijke problemen

Coördinatoren Isabelle Vandevyvere en Lieven Desomviele: “Het proces start bij een complex maatschappelijk probleem, aangedragen door een externe organisatie. Bijvoorbeeld: Hoe stimuleer je kinderen met een beperking om aan (G)-sport te doen? Of hoe stimuleer je burgers om hun tuinen minder te verharden en groener te maken? De studenten gaan aan de slag via design thinking en werken in verschillende stappen naar een oplossing toe.”

De teams moeten zelf het initiatief nemen om ontbrekende kennis in huis te halen. Dat kan via literatuur, maar evengoed via het inviteren van gespecialiseerde gastsprekers. De docent neemt de rol op van coach: hij of zij is aanwezig, bewaakt het groepsproces en stuurt waar nodig bij. De studenten hebben één semester de tijd en kunnen via het programma 30 studiepunten verwerven.

Interdisciplinair en internationaal teamwork

3ID staat voor: internationaal, innovatief en intergenerationeel: om tot een doordachte en innovatieve oplossing te kunnen komen, is een divers team een must. Dat wordt samengesteld uit studenten uit diverse disciplines: sociaal-cultureel werk en gezondheidszorg; communicatie, design en media en business. Door invalshoeken te confronteren, krijg je immers een rijker denkproces. De eerste editie van 3ID Labs telt 18 deelnemers, tussen 22 en 60 jaar oud, van 7 nationaliteiten, van Brazilië tot Rusland. Hun achtergrond is al even divers: van “reguliere” studenten, tot werkzoekenden in een VDAB-traject, professionals én een aantal anderstalige nieuwkomers.

Enthousiaste werkgevers: van Barco tot VDAB

Werkgevers blijken bijzonder enthousiast over de competenties die studenten ontwikkelen dankzij een dergelijk programma. Organisaties zoals VDAB, Barco, Mediaraven…. hebben zich gemeld als partner voor dit project.De beste teams zijn niet langer de teams met de meest gespecialiseerde kennis. Die is vandaag immers razendsnel achterhaald. Alleen teams die de kunst van het samenwerken onder de knie hebben, komen tot creatieve oplossingen.