Arteveldestudenten poetsen Frans op tijdens buitenlandse bootcamp

De afgelopen week vormde een uitdaging voor 31 studenten Journalistiek, Communicatiemanagement, en Grafische en Digitale Media. Hoezo? In Roubaix beleefden ze een design challenge bootcamp. Het avontuur verliep in samenwerking met het Noord-Franse recruteringsbedrijf Dewaconnect.

Onze studenten vatten de koe bij de horens in de gebouwen van de firma. Daar werkten ze in groepjes van acht hun project uit. Op die manier konden ze hun theoretische kennis meteen in het werkveld toepassen. Als dat geen mooi voorbeeld van duaal leren is.

Het was natuurlijk niet al werk dat de klok sloeg. Ter afwisseling volgde de bende enkele presentaties over design thinking en ondernemen. Ook bedrijfsbezoeken bij grote spelers mochten niet uitblijven. En dat allemaal in het Frans, quoi.

Arteveldehogeschool is erg blij met de samenwerking met Dewaconnect. Niet alleen omdat de studenten zo extra werkervaring opdoen. Ze worden ook in een stevig taalbad ondergedompeld. Bijna niemand leert graag Frans, terwijl werkgevers vaak zoeken naar tweetalige collega’s. Een weekje in la douce France kan dan nooit kwaad.

En vandaag was het dan zover. Het moment suprême. Deze middag stelden de studenten hun projecten voor aan externe professionals. Elk team pitchte tien minuten lang zijn design, daarna volgde een markt waarop de concepten te bewonderen vielen. De deelnemers mochten rekenen op feedback van de aanwezige firma’s. Voilà, weer een leerzame ervaring rijker!