Dit zijn de bekendste Vlaamse influencers

influencers onderzoek arteveldehogeschool

Meer dan 70 % van de Vlaamse jongeren vindt het een meerwaarde als media influencers zouden inzetten. Dat blijkt uit een onderzoek van onze hogeschool bij 1.800 Vlaamse jongeren tussen 15 en 24 jaar. 

Onderzoekers Jeroen Naudts, Stefaan Anrys en Nicky Malfliet bevroegen voor hun uitgebreide studie niet alleen de Vlaamse jeugd, maar ook influencer(bureau)s en Vlaamse media. Hun bevindingen presenteerden zij vandaag tijdens een boeiende studiedag. Enkele conclusies: 

  • Door de overdaad aan (reclame)boodschappen hebben Vlaamse jongeren meer dan ooit nood aan mensen die zij vertrouwen en die hen in deze jungle van informatie houvast bieden. Influencers kunnen deze behoefte invullen.
  • Onder influencers verstaan de bevraagde media zowel hun eigen (bekende) journalisten of presentatoren, als experts waarop zij geregeld een beroep doen, columnisten die in hun bladen publiceren, maar ook bands of muziekgroepen die in radio- of televisiestudio’s komen aandraven en natuurlijk vloggers en instagrammers die enkel op social media actief zijn.
  • Instagram blijft met stip de nummer één qua bereik voor influencers. YouTube volgt. Facebook krijgt het op dit vlak erg moeilijk en is qua bereik verwaarloosbaar (aan het worden). 
  • Bijna de helft van de Vlaamse jongeren kent twee tot vijf Vlaamse influencers en evenveel jongeren volgt Vlaamse influencers. 
  • Gevraagd naar welke ‘Vlaamse influencers gelinkt aan Vlaamse mediamerken’ zij kennen, noemen jongeren vijf namen het vaakst: Jamie-Lee Six (gelinkt aan het digitaal jongerenmagazine Tagmag), Elodie Gabias, Average Rob (samenwerkingen met Humo en Stubru), Flo Windey (Stubru) en Julie Van den Steen (presentatrice MNM).

Meer weten over de resultaten van het onderzoek? Surf naar www.socialemediavoorjongeren.belees het uitgebreide artikel over de studiedag op onze blog of bekijk de reportage van Het Journaal