'Echte' gesprekken stimuleren anderstalige kleuters

Carolien Frijns over haar doctoraatsonderzoek

Vlaamse PHD cup-finaliste Carolien Frijns vertelt over haar onderzoek

Docent Carolien Frijns van de Lerarenopleiding haalde begin oktober de finale van de Vlaamse PhD cup. Voor haar doctoraat aan de KU Leuven zocht ze uit hoe je anderstalige kleuters kan helpen om Nederlands te leren. Nu belicht ook het onderwijsplatform Klasse haar onderzoek ‘Echte gesprekken stimuleren anderstalige kleuters’.

Carolien vertelt over de 11 leraren en 109 Turkse kleuters die ze een jaar lang volgde in de derde kleuterklas. Ze volgde de taalontwikkeling van de kinderen en analyseerde de interactie van de kleuters in de klas. En wat blijkt? Als kleuters open vragen krijgen en eigen inbreng hebben, groeit de taalvaardigheid sterker dan bij klassieke schoolse gesprekken met vraag en antwoord.

Lees zeker haar volledige bevindingen in het artikel op de Klasse-website. Of bekijk het filmpje van haar uiteenzetting tijdens de Vlaamse PhD cup.