Inclusie in 4D - Drempels en diversiteit bij dyslexie en dyscalculie

Stad Gent wil inwoners met dyslexie en dyscalculie beter ondersteunen en zoeken naar immersieve oplossingen voor een aantal van hun problemen via het city of people project 'Inclusie in 4D'. De ‘4D’ staat voor drempels, diversiteit, dyslexie en dyscalculie. Dit project moet leiden tot een bredere sensibilisatie om de kaart van diversiteit te trekken. Ook wil men komen tot meer inzicht in hoe faciliteiten drempelverlagend kunnen werken en hoe dit kan leiden tot minder ‘onbenut potentieel’. Hiervoor klopten ze aan bij Arteveldehogeschool om samen met imec, MICT en UGent dit project tot een goed einde te brengen.

De bestaande kennis over dyslexie en dyscalculie is versnipperd, beperkt tot bepaalde fases van de levensloop en vooral nog onvoldoende intelligent gebundeld. ‘Inclusie in 4D’ wil oplossingen ontwikkelen en meer inzicht geven in de drempels of problemen waarmee mensen met leerstoornissen zoals dyscalculie en dyslexie geconfronteerd worden. Denk hierbij aan school, solliciteren, loopbaanontwikkeling en vrije tijd. Dit leidde o.a. tot een boek ‘Slagen met dyscalculie in het hoger onderwijs’ waaraan prof. dr. Annemie Desoete, verbonden aan Arteveldehogeschool, meewerkte. Daarnaast werd er ook een quiz en kennisclip ontwikkeld.

Benieuwd hoeveel jij weet over dyscalculie? Test het hier. Misschien wil je eerst even je kennis opfrissen in de kennisclip

Voor wie nog meer verdieping zoekt over dyscalculie en dyslexie, is er deze webinar

Dyscalculie en dyslexie kregen ook veel aandacht tijdens de ‘Dag van de wetenschap’. In de dyscaperoom kan je terecht wanneer je wil weten hoe het voelt om te solliciteren met dyscalculie of dyslexie. 

Meer weten over ‘Inclusie in 4D’