Leraren in spe ontpoppen zich tot vertellers aan anderstalige kinderen

vertelsessie lager onderwijs arteveldehogeschool basisschool studenten

Vorige week gingen eerstejaarsstudenten van de Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs verhalen vertellen op drie Gentse basisscholen met veel anderstalige leerlingen. "Zo leren de toekomstige leraren heel wat bij over de manier waarop ze de taalontwikkeling van kinderen met een anderstalige achtergrond kunnen aanzwengelen", aldus docente Nederlands Carolien Frijns.

De studenten Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs gingen op bezoek bij Sint-Salvator, De Toverberg en De Mozaïek. Dat deden ze in het licht van het opleidingsonderdeel Communicatie, waarbij studenten verhalen leren te vertellen. Normaal doen ze dat voor een fictieve klas, voor de gelegenheid bevolkt door hun medestudenten. Maar nu stonden ze dus voor een écht, vaak anderstalig publiek. 

"In november lazen de eerstejaarsstudenten al een verhaal voor aan anderstalige kinderen", vertelt initiatiefneemster Carolien Frijns, docente Nederlands. "Nu kregen ze de opdracht om een doorgaans zelfgeschreven verhaal te vertellen. Het resultaat was schitterend. Twee van onze studenten kwamen bijvoorbeeld met een spannend spookverhaal op de proppen, dat ze op de zolder van de school uit de doeken hebben gedaan."

Lesgeven over de (hoge)schoolmuren heen dus: veel levensechter kan het niet. Dat bleek ook uit reacties van studenten:

‘Die kinderen hebben eigenlijk heel veel ideeën’, besluit een student die bang was dat anderstalige kinderen niet zo veel zouden begrijpen.
‘Ja’, valt een ander haar bij, ‘en ze zijn heel nieuwsgierig.’

Wil je meer weten? Lees de blog ‘Daar groeit een mens’ van docente Carolien Frijns.