Niet te missen: slotevent Inclusie in 4D

De bestaande kennis over dyslexie en dyscalculie is versnipperd, beperkt tot bepaalde fases van de levensloop en vooral nog onvoldoende intelligent gebundeld. Er is nood aan meer inzicht in de problemen (‘drempels’) en in de werkzame hulpmiddelen voor school, werk vinden, loopbaanontwikkeling en integratie in de vrije tijd. Jongeren met dyslexie/dyscalculie kampen nog te vaak met onbegrip van sommige leerkrachten. Ook halen volwassenen met dyslexie/dyscalculie vaak niet de selectie voor jobs waar ze wel geschikt voor zijn. Rekruteringen zijn veelal gebaseerd op schriftelijke examens, waar snel lezen en foutloos schrijven van doorslaggevend belang zijn. De minder grote of verdiepende woordenschat van personen met dyslexie en de moeite met hoofdrekenen of kloklezen van personen met dyscalculie kan ten onrechte de indruk wekken dat het gaat om ‘minder verstandige’ sollicitanten, terwijl ze leerden ‘doorzetten’, ‘hulpmiddelen gebruiken’ en het ‘niet opgeven bij de minste tegenslag’, iets wat voor werkgevers een troef kan zijn.

Stad Gent kende daarom eind 2019 het City of People (CoP) impulsproject toe aan Arteveldehogeschool om samen met UGent en IMEC de krachten te bundelen. Via het ‘inclusie in 4D’ project werd de bestaande kennis over dyslexie en dyscalculie intelligent gebundeld en actiegericht gevisualiseerd. Een prototype van alternatief sollicitatieplatform wordt momenteel uitgeprobeerd om na te gaan of we zo tot een beter inzicht kunnen komen om geen hidden potentials te missen. 

Wil je meer weten over de onderzoeksrealisaties en de publicaties: https://www.arteveldehogeschool.be/projecten/inclusie-4d-drempels-en-diversiteit-bij-dyslexie-en-dyscalculie

Dit project is bijna afgerond. Iedereen is welkom op het closing event, op 3 juni van 17 tot 20 uur. Geïnteresseerd? Schrijf je dan hier gratis in https://sites.google.com/view/inclusie-in-4d/homepage