Staatssecretaris De Bleeker en Arteveldehogeschool gaan op zoek naar ideale vergelijkingstool bank- en verzekeringsproducten 

Studenten van Arteveldehogeschool gaan op vraag van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker onderzoek doen naar wat consumenten nodig hebben om keuzes te maken tussen verscheidene bank-, beleggings- en verzekeringsproducten. 

Ik ben heel blij dat studenten van Arteveldehogeschool nu in kaart gaan brengen wat de consument echt kan helpen om de juiste keuze voor de juiste bank- of verzekeringsdienst te maken.” 

- Staatssecretaris De Bleeker

Vandaag bieden banken verschillende soorten pakketten aan voor verschillende soorten gebruikers.  Zo zijn er digitale pakketten die soms grotendeels gratis zijn, maar voor bijvoorbeeld papieren overschrijvingen wel stevige kosten aanrekenen. Dat is voordelig voor wie volledig mee is met online banking. Iemand die echter wel nog graag zijn bankzaken op papier of in het loket wil regelen is meer gebaat bij een ander pakket. Het kan ook zijn dat pakketten van andere banken misschien beter inspelen op de noden van de klant.  

Hoewel er reeds een aantal meer of minder uitgebreide vergelijkingstools bestaan en er zelfs een bankverhuisdienst bestaat om de overstap te vergemakkelijken, zijn er in de praktijk eigenlijk weinig mensen die van bank veranderen. Dat is niet goed voor de concurrentie tussen banken en het betekent ook dat klanten soms het verkeerde pakket hebben. Hetzelfde fenomeen zien we bij verzekeringsproducten.  

Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker wil daar verandering in brengen: "Heel wat consumenten hebben vandaag een bank- of verzekeringspakket dat eigenlijk niet aansluit op wat ze echt nodig hebben. Daardoor betalen ze soms te veel voor de diensten. Veranderen van bank of pakket kan dat oplossen maar in de praktijk zien we dat dat te weinig gebeurt. Dat willen we op een wetenschappelijk onderbouwde manier aanpakken. Ik ben heel blij dat studenten van Arteveldehogeschool nu in kaart gaan brengen wat de consument echt kan helpen om de juiste keuze voor de juiste bank- of verzekeringsdienst te maken.” 

Onze studenten voelen zich vereerd en zijn razend enthousiast om van dit project een topper te maken, ook omdat ze van mening zijn dat consumenten een helder inzicht verdienen in het kluwen van aanbiedingen."  

- Docent Filip Van Lerberghe

Het moet gemakkelijker en eenvoudiger worden om bank- en verzekeringsdiensten te vergelijken. Op die manier wil De Bleeker de consument versterken en aanmoedigen om op zoek te gaan naar de bankdienst die het beste bij zijn profiel aansluit. Dat zorgt ten eerste voor meer concurrentie tussen banken. Ten tweede betaalt de consument dan niet te veel voor de diensten die hij krijgt.  

De Bleeker heeft daarom gevraagd aan Arteveldehogeschool om te bestuderen welke criteria voor de consument doorslaggevend zijn bij de keuze voor een bank of verzekeraar. Dat zal gebeuren door interviews af te nemen bij consumenten van verschillende leeftijdscategorieën. Naast een marktonderzoek gaan de studenten bestuderen welke tools er vandaag al bestaan. De bevindingen van de studie moeten De Bleeker helpen om een beeld te vormen van hoe de ideale vergelijkingstool voor bank- en verzekeringsdiensten eruitziet.  De studenten hebben er alvast enorm veel zin in volgens docent Filip Van Lerberghe. Het is trouwens niet de eerste keer dat ze een uitdaging met succes aangaan:

"Vorig semester won ons studententeam de eerste editie van de nationale Fin. Competition, georganiseerd door Febelfin-academy. In deze business game werden de studenten ondergedompeld in de verschillende facetten van het bankwezen en moesten ze hun eigen bank naar de top managen. Dit semester verleggen ze de focus naar het doorgronden van het consumentengedrag van bank-, beleggings- en verzekeringsproducten. Ze voelen zich vereerd en zijn razend enthousiast om ook van dit project een topper te maken, ook omdat ze van mening zijn dat consumenten een helder inzicht verdienen in het kluwen van aanbiedingen."