Studenten Arteveldehogeschool verhogen studiekansen kwetsbare leerlingen via tutoring

Kwetsbare leerlingen die extra begeleid worden, hebben meer studiekansen.  Voor die studie- en huiswerkbegeleiding zorgen studenten en docenten uit opleidingen van Arteveldehogeschool al tien jaar. In tien jaar bouwden we veel ervaring op. Ervaring die we telkens opnieuw doorgeven aan een volgende generatie.

Reden genoeg dus om te vieren. Op woensdag 25 april organiseerden we een tutoringevent met 100 studenten Sociaal werk, Lager onderwijs en Secundair Onderwijs. In groepjes werkten de studenten rond geselecteerde stellingen en vervolgens presenteren ze hun project.

Binnen tutoringprojecten ondersteunen onze studenten leerlingen uit kansarme of kwetsbare gezinnen. Het gaat vooral om kinderen en jongeren met een verhoogd risico op problematische schoolloopbanen die behoefte hebben aan rolmodellen.

De ervaringen laten de studenten niet onbewogen.

Annelies Hautteman, studente lerarenopleiding Secundair onderwijs: “Tijdens mijn stage begeleidde ik een Afghaans gezin. Ik bood hen taalondersteuning maar gaandeweg bouwde ik ook een hechte band op met de moeder en haar vier kinderen. We blijven contact houden via Facebook.”

De impact van de begeleiding blijft niet beperkt tot de leerling. Ook de begeleidende student zelf verandert. “Ze waren allemaal heel erg gemotiveerd en ik heb op mijn beurt veel van het gezin geleerd. Deze ervaringen zullen ervoor zorgen dat ik op een andere manier voor de klas zal staan want nu besef ik nog meer dat elke situatie anders is. Daardoor kan ik nog beter inspelen op wat een leerling nodig heeft.” zegt  Annelies Hautteman.

De minister van Onderwijs hoeven we niet meer te overtuigen van de meerwaarde van tutoringprojecten. In het kader van haar gelijke onderwijskansenbeleid trok de minister dit academiejaar 115.000 euro uit voor zeven instellingen hoger onderwijs, waaronder de Arteveldehogeschool.