Studenten kmo-management ontwerpen oplaadhoesje voor gsm

SMAP gsm hoesje kmo bachelorproef afstudeerproject

Alle laatstejaarsstudenten die de afstudeerrichting kmo-management hebben gekozen binnen de opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement, hebben zojuist hun bachelorproeven ingediend. De uitdaging? Een businessplan schrijven voor een eigen product én het lanceren in een business-to-business omgeving. Het oplaadhoesje SMAP van Evelien Verstraete, Nele De Pril, Edouard Vanrenterghem en Sarah Zaman is een van de opmerkelijke realisaties.

Docente Bedrijfsmanagement Catherine Goubau coachte de studenten bij de uitwerking van hun project, samen met vijf andere collega’s en UNIZO: "We lieten de studenten niet alleen een product bedenken en een theoretisch businessplan schrijven, maar we daagden hen ook uit om hun concept écht te realiseren. Dat is een groot verschil. Door de handen werkelijk uit de mouwen te steken, stelden zij vaak vast dat ze bepaalde zaken aan hun product of strategie moesten veranderen en leerden ze veel meer bij. We zijn echt trots op de ondernemers die we tijdens de projecten zagen groeien."

Om voldoende startkapitaal te verzamelen, hebben veel groepjes een beroep gedaan op crowdfunding. Zo ook Evelien, Nele, Edouard en Sarah voor SMAP (Smart Pocket). "Het idee voor SMAP is ontstaan vanuit een eigen probleem. We merkten dat de oplaadkabels van onze gsm's nogal snel kapot gingen. Daarom hebben we de Smart Pocket ontworpen, een handig hoesje waar je je gsm in kan steken terwijl je hem verticaal oplaadt, zodat de kabel niet meer kan verslijten."

Plankgas

De leden van SMAP-team mochten hun hoesje voorstellen tijdens ‘Plankgas’, een wedstrijd georganiseerd door UNIZO, bedoeld om leerlingen uit de derde en vierde graad secundair onderwijs warm maken voor het ondernemerschap door hen te leren wat er allemaal komt kijken bij de opstart van een onderneming. Op die manier hebben onze studenten geholpen om de volgende generatie ondernemers klaar te stomen. Mooi werk!