Unizo en Arteveldehogeschool: partners in studentencoöperatie ARTEpreneur

Unizo en Arteveldehogeschool: partners in studentencoöperatie ARTEpreneur

Unizo en Arteveldehogeschool ondertekenden gisteren (maandag 26 maart 2018) een partnerschapsovereenkomst voor studentencoöperatie ARTEpreneur. ARTEpreneur is de veilige student-ondernemershaven van waaruit studenten hun eerste stappen kunnen zetten naar het ondernemerschap, zonder juridische en financiële risico’s te moeten lopen.

Unizo zal meewerken aan de verdere ondersteuning van student-ondernemers door het ter beschikking stellen van hun “24/7 ondernemerslijn”. Normaal is deze service bijzonder duur voor studenten; Unizo stelt dit echter gratis ter beschikking van de student-ondernemers binnen ARTEpreneur. UNIZO zal ook gratis workshops aanbieden en zal afstuderende studenten begeleiden in de real world om volledig zelfstandig hun bedrijf verder uit te bouwen.

Stijging van aantal student-ondernemers

Studeren én tegelijkertijd ondernemen, aan Arteveldehogeschool is dit geen probleem. Jaar na jaar stijgt het aantal student-ondernemers, zowel binnen studentencoöperatie ARTEpreneur als daarbuiten. Binnen ARTEpreneur zitten zowel meer ervaren als net startende ondernemers, vaak met originele ideeën:

  • Amber-Lynn Loottens startte via ARTEpreneur onlangs Popcream. Ze maakt op ambachtelijke wijze popcornijs en onderzoekt momenteel hoe ze op grote schaal kan produceren zonder in te boeten aan kwaliteit. Amber-Lynn is kandidaat om dé Gentse student-ondernemer van het jaar te worden.
  • Ook Kyrian Plovie, realiseerde via ARTEpreneur zijn ondernemersdroom: A to B Drivers, een bedrijf dat chauffeurs voorziet voor klanten die met hun eigen auto op een bepaalde bestemming willen geraken. Hij heeft momenteel al 20 chauffeurs in dienst en wil op korte termijn groeien naar 40 chauffeurs.
  • Hannes De Coninck richtte Anthony Holt Illusions op: “Ik doe aan corporate magical storytelling: goochelconsultancy gericht op bedrijven en evenementen. Wij zorgen voor kwalitatieve goochelvoorstellingen die nog lang bijblijven. Op die manier kunnen bedrijven bijvoorbeeld op een nét iets andere en vernieuwende manier communiceren. ARTEpreneur biedt voor mij vooral administratieve voordelen: ik hoef niet langer met een theaterbureau te werken, maar kan zelf alles regelen en dus ook een veel betere service aanbieden. “
  • Maybritt Devriese en Ruslan Podgaetskiy startten via ARTEpreneur Davai, wat “Kom op!” of “Laten we gaan!” betekent in het Russich. Davai heeft al een stevige afzetmarkt: ze leveren momenteel al duizenden Russische dumplings (een populaire deegsnack). Zij wonnen vorig jaar een van de Gentrepreneur-awards.