Zweden en Finland kiezen voor onderwijsinnovatie via Gentse games, in samenwerking met Arteveldehogeschool

game sociaal werk

Jongeren met een migratieachtergrond hebben het vaak extra moeilijk op school. Een game ontwikkeld door de jonge Gentse Serious Urban Game®-ontwikkelaar [ew32] helpt hen aan méér inzicht in hun eigen kwaliteiten en talenten. Dat motiveert hen om die laatste paar maanden of jaren op school toch nog door te zetten en hun diploma secundair onderwijs te behalen. Zweden en Finland gaan er alvast mee aan de slag.

Unieke pedagogisch erkende co-creatiemethodiek

Arteveldehogeschool en de Gentse organisatie [ew32] gaan een internationale samenwerking aan met Metropolia Hogeschool (Helsinki, Finland) en de Zweedse gemeente Karlstad rond een Serious Urban Game® (SUG) tegen schooluitval bij jongeren met een migratieachtergrond. Een SUG is een unieke, pedagogisch erkende en breed toegepaste co-creatiemethodiek voor leerkrachten en sociaal werkers, ontwikkeld door Lieve Achten, de drijvende kracht achter [ew32]. Jongeren ontdekken spelenderwijs via verschillende thema’s hoe ze actieve burgers worden. [ew32] verspreidt de Serious Urban Games® in Vlaanderen. 

Scandinavië kijkt naar Vlaanderen

In Vlaanderen is er nu extra belangstelling voor de methodiek vanuit Finland en Zweden, traditioneel landen die als voorbeeld dienen voor het Vlaamse onderwijssysteem. Dat het nu eens andersom is, is opvallend nieuws. [ew32] en Arteveldehogeschool trekken het internationaal project op gang tijdens de week van 18 maart in Gent. Verschillende professionals uit het onderwijs en het sociaal werk uit de drie landen komen dan samen voor kennisuitwisseling. De innovatieve tool past in het ESF-project CONNEXT for inclusion dat loopt tot en met 2020.

Meer info? Contact openmen? Klik hier. 

 

ESF investeert