Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Assessment van evenwicht21283/10992/2223/258/09
Studiegids

Assessment van evenwicht

21283/10992/2223/258/09
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Vestibulologie.
Studieomvang: 4 studiepunten
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Vestibulologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

Vestibulologie omvat alle studies over het vestibulair stelsel (evenwichtsstelsel) en vormt zo een geschikte weergave voor de inhouden van deze cursus. De cursus vergt een goede kennis van de vestibulaire anatomie en fysiologie en start bijgevolg met een zelfstudieopdracht om die kennis op te frissen. Een uitgebreide beschrijving van het systeem van evenwichtsregulatie en de teleologie van de oogbewegingen gaat de eigenlijke vestibulometrie vooraf. Onder vestibulometrie verstaan we de beschrijving van alle onderzoeken van het evenwichtsstelsel. De klemtoon ligt vooral op de afname en interpretatie van ENG/VNG. Een aantal casussen moeten de studenten vertrouwd maken met de interpretatie van de ENG-testresultaten. Na de hoorcolleges volgt een practicum waarin het VNG in de praktijk uitgevoerd wordt, waardoor het bevattelijker wordt voor de studenten. De cursus omvat ook enkele aanvullende vestibulaire onderzoeken zoals de mobiele video-oculo-scopie (VOS), de draaistoptest, de unilaterale centrifugatietest (UC), de vestibular evoked myogenic potentials (c-VEMP en o-VEMP) en de klinische Head Impulse Test (HIT) en video Head Impulse Test (vHIT). Tot slot omvat deze cursus volledigheidshalve ook een theoretische inleiding op de dynamische posturografie.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Vestibulologie - Assessment van evenwichtVerplicht
  • Auteur: Karolien Van der Kelen
  • Editie: meest recente
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges37,00 uren
  • Duur: 1 semester
Praktijk3,00 uren
  • Omschrijving: Practicum
  • Locatie: Campus Kantienberg Arteveldehogeschool
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd2,00 uren
  • Omschrijving: Herhalingsoefeningen op de anatomie van het evenwichtsorgaan, als opfrissing bij de start van de leereenheid 'Assessment van evenwicht'.
  • Locatie: thuis
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd5,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie53,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Deze leereenheid bestaat uit 13 hoorcolleges, waaronder een gastcollege van Prof. dr. Leen Maes (UGent) rond vestibulologie bij kinderen en het screeningsprotocol van Vestibular Infant Screening – Flanders (VIS-Flanders).

De hoorcolleges worden gestart met een opfrissingsopdracht thuis met herhalingsoefeningen rond de anatomie van het evenwicht.

Verder neemt elke student deel aan 1 van de 3 geroosterde practica, waarin een demo gegeven wordt van VNG, c-VEMP en v-HIT om de theorie minder abstract te maken en te verduidelijken. 

De onderwijsorganisatie en evaluatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans :
Evaluatievorm = schriftelijk gesloten boek waaronder 20 multiple choice vragen (met cesuurstelling) en open vragen (80% van totaalscore) + werkstuk casuïstiek open boek (20% van totaalscore)

Tweede examenkans :
Evaluatievorm = schriftelijk gesloten boek waaronder 20 multiple choice vragen (met cesuurstelling) (50% van totaalscore) en open vragen (50% van totaalscore)

Het werkstuk casuïstiek telt voor 20% mee voor het examencijfer in de eerste examenperiode. Deze casuïstiek wordt enkel in de eerste examenperiode gequoteerd omdat we de student op die manier willen verplichten om de hoorcolleges aandachtig bij te wonen en op te volgen. Tijdens het laatste hoorcollege krijgen de studenten ruim de tijd (2u) om deze casuïstiek af te werken, waarbij ze alle cursusmateriaal kunnen en mogen raadplegen. Dit werkstuk casuïstiek wordt weloverwogen niet geïncorporeerd in het examen van de eerste en tweede examenperiode om organisatorisch praktische redenen m.n. :

- omwille van de open boek vorm : plaatsgebrek voor cursusmateriaal, verhoogd spiekgevaar voor wie nog aan het gesloten boek examen bezig is

- omwille van het tijdsbestek van het examen : om tijdsdruk of -gebrek voor de student te vermijden tijdens de examenperiode

Niet deelnemen aan het werkstuk casuïstiek zonder gewettigde reden resulteert in 0/20 voor dit werkstuk en geeft geen recht op een herkansing. Herkansing na gewettigde afwezigheid zal doorgaan tijdens het inhaalmoment van de daaropvolgende examenperiode. De student maakt hiertoe zelf een afspraak met de ombudsmedewerker Bart Dekeukeleire.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Voor de eindscore wordt gebruik gemaakt van de mathematische afrondingsregel.


Afwezigheid wettigen

De aanwezigheid van de student tijdens het practicum van dit opleidingsonderdeel is verplicht.
Afwezigheid tijdens de practica kan enkel worden toegestaan door de verantwoordelijke lesgever mits gewettigd d.m.v. een doktersattest of na persoonlijk overleg met de verantwoordelijke lesgever op basis van gegronde redenen. Om organisatorische redenen is het niet mogelijk om het practicum te herkansen.