Arteveldehogeschool

• Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 88,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Bedrijfsmanagement (AL) (3 studiepunten)
  • Beroepswetgeving en -administratie (1 studiepunt)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Bedrijfsmanagement (AL)op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Beroepswetgeving en -administratieop 20 (tot op een geheel getal)Ja
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Hanssens Hilde
Andere docenten: Clinckspoor Roosje, De Neve Tom, Goderis Els, Kerkhofs Kristin, Maes Renate
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Omschrijving Inhoud

Ondernemen en innoveren in audiologie
Dit opleidingsonderdeel (OLOD) bestaat uit leereenheden.
De inhoud van dit OLOD staat vermeld op de ECTS fiches van de leereenheden.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Bedrijfsmanagement (AL)

In 'Bedrijfsmanagement' wordt de student geconfronteerd met zijn rol als ondernemer en innovator.

De student maakt kennis met basiselementen uit de (sociale) wetgeving en meer bepaald het sociaal statuut van een zelfstandig ondernemer. De student krijgt de ethische en deontologische code aangereikt en dient die toe te passen op casussen.

De student leert hoe hij een ondernemingsplan dient op te stellen bij het opstarten van een eigen onderneming.

De student maakt kennis met de principes van motiverende gespreksvoering.

De student krijgt inzicht in de opbouw van de kostprijs van hoortoestellen en -hulpmiddelen en de daarbij horende service.

De student leert de cliënt inschatten en hoe de cliënt jou leest en leert hoe hij de cliënt kan begeleiden in het aanpassingsproces. Daarnaast wordt de student geïnitieerd in communiceren met de cliënt over onderzoeksresultaten, mogelijkheden van hoortoestellen en oplossingen voor de cliënt. Hij positioneert zichzelf daarbij in de markt en leert ook daarover gepast communiceren met de cliënt.

De student wordt handvaten aangereikt rond het communiceren over zichzelf buiten de praktijk.

Beroepswetgeving en -administratie

Deze leereenheid behandelt de beroepswetgeving en -administratie van de audioloog. De focus ligt op procedures en documenten met betrekking tot de terugbetaling van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De toetsing gebeurt op niveau van de leereenheden.

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden niet slaagt (score <10/20). Indien de student niet slaagt op één van de leereenheden, kan hij niet slagen op niveau van het samengesteld opleidingsonderdeel.