Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
geslaagd voor Klinische audiometrie bij volwassenen EN geslaagd voor Klinische audiometrie bij kinderen EN geslaagd voor Vestibulologie.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0906 | Evidence-based attitude bezitten. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt het klinisch redeneren geoefend met een focus op de klinische audiologie en vestibulologie, zowel bij volwassenen als bij kinderen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Er wordt tijdens de contacturen gewerkt met een combinatie van hoor- en werkcolleges. Via de methodiek Team Based Learning worden enerzijds specifieke, complexe probleemstellingen bij casussen en anderzijds volledige casussen uitgewerkt. Ter voorbereiding op een les kunnen studenten gevraagd worden om bepaalde kennis uit voorgaande opleidingsonderdelen op te frissen en/of toetsen af te leggen. Eventuele opdrachten en toetsen ter voorbereiding op een les zijn te vinden via de leerpaden op Canvas. Doorheen het leerproces worden de beoordelingscriteria gebruikt als leidraad om casussen uit te werken en uitgewerkte casussen te evalueren.
Aanvullend op de lessen is er een databank met casussen. Studenten kunnen deze casussen in zelfstudietijd uitwerken. Tijdens feedbackmomenten kunnen vragen gesteld worden over deze casussen.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | De student moet vóór 15 november kiezen of de eerste examenkans in de eerste of tweede examenperiode opgenomen wordt. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt. |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt. |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
PRAKTISCHE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student verschijnt na een schriftelijke voorbereiding voor een examenjury om een casus voor te stellen en te verdedigen.
Elke student heeft recht op 2 examenkansen:
- Examenkans 1: De student kiest vóór 1 december, afhankelijk van de stageplanning, of de eerste examenkans genomen wordt in de eerste of tweede examenperiode.
- Examenkans 2: In het geval de student die zijn eerste examenkans in de eerste examenperiode opneemt, voor dit examen niet slaagt, kan de tweede examenkans genomen worden in de tweede of derde examenperiode. Deze keuze dient ten laatste vóór 1 maart gemaakt worden.
Meer gedetailleerde uitleg omtrent de examenplanning wordt in de eerste les en op CANVAS opgenomen.
Omwille van organisatorische redenen is er geen inhaalexamen mogelijk.
INHOUDELIJKE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student kan aan de hand van zijn klinisch redeneren een casus uitwerken binnen het interventiedomein klinische audiologie (m.i.v. vestibulologie).
De student kan hierover mondeling en schriftelijk rapporteren, houdt hierbij rekening met ethiek, deontologie en diversiteit, toont een evidence-based en professionele attitude.
Meer informatie over minimale en extra criteria worden meegedeeld in de les en via CANVAS.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Het volgen van de onderwijsactiviteiten wordt ten zeerste aangeraden in functie van optimale voorbereiding op het mondelinge examen.