Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Klinisch redeneren: Klinische audiologie23112/10992/2223/1/08
Studiegids

Klinisch redeneren: Klinische audiologie

23112/10992/2223/1/08
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Klinische audiometrie bij volwassenen EN geslaagd voor Klinische audiometrie bij kinderen EN geslaagd voor Vestibulologie.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0906Evidence-based attitude bezitten.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt het klinisch redeneren geoefend met een focus op de klinische audiologie en vestibulologie, zowel bij volwassenen als bij kinderen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges7,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
Praktijk20,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd3,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie117,50 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Er wordt tijdens de contacturen gewerkt met een combinatie van hoor- en werkcolleges. Via de methodiek Team Based Learning worden enerzijds specifieke, complexe probleemstellingen bij casussen en anderzijds volledige casussen uitgewerkt. Ter voorbereiding op een les kunnen studenten gevraagd worden om bepaalde kennis uit voorgaande opleidingsonderdelen op te frissen en/of toetsen af te leggen. Eventuele opdrachten en toetsen ter voorbereiding op een les zijn te vinden via de leerpaden op Canvas. Doorheen het leerproces worden de beoordelingscriteria gebruikt als leidraad om casussen uit te werken en uitgewerkte casussen te evalueren.

Aanvullend op de lessen is er een databank met casussen. Studenten kunnen deze casussen in zelfstudietijd uitwerken. Tijdens feedbackmomenten kunnen vragen gesteld worden over deze casussen.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 15 november kiezen of de eerste examenkans in de eerste of tweede examenperiode opgenomen wordt.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt.
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De student moet vóór 1 maart kiezen of de tweede examenkans in de tweede of derde examenperiode opgenomen wordt.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

PRAKTISCHE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student verschijnt na een schriftelijke voorbereiding voor een examenjury om een casus voor te stellen en te verdedigen.

Elke student heeft recht op 2 examenkansen:

  • Examenkans 1: De student kiest vóór 1 december, afhankelijk van de stageplanning, of de eerste examenkans genomen wordt in de eerste of tweede examenperiode.
  • Examenkans 2: In het geval de student die zijn eerste examenkans in de eerste examenperiode opneemt, voor dit examen niet slaagt, kan de tweede examenkans genomen worden in de tweede of derde examenperiode. Deze keuze dient ten laatste vóór 1 maart gemaakt worden. 

Meer gedetailleerde uitleg omtrent de examenplanning wordt in de eerste les en op CANVAS opgenomen.  

Omwille van organisatorische redenen is er geen inhaalexamen mogelijk.


INHOUDELIJKE INFORMATIE OVER HET EXAMEN:
De student kan aan de hand van zijn klinisch redeneren een casus uitwerken binnen het interventiedomein klinische audiologie (m.i.v. vestibulologie).
De student kan hierover mondeling en schriftelijk rapporteren, houdt hierbij rekening met ethiek, deontologie en diversiteit, toont een evidence-based en professionele attitude.

Meer informatie over minimale en extra criteria worden meegedeeld in de les en via CANVAS.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Het volgen van de onderwijsactiviteiten wordt ten zeerste aangeraden in functie van optimale voorbereiding op het mondelinge examen.