Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 120,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 50,00
Totale kostprijs: € 50,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Bruyne Lieve
Andere docenten: Sinnaeve Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerresultaat | BS |
LOA/0104 | Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0402 | Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0502 | Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0600 | Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid. | Leerresultaat | BS |
LOA/0603 | Ondernemingszin tonen | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0701 | Mondeling taalvaardig zijn. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0703 | Op een aangepaste manier communiceren in diverse situaties bij verschillende gesprekspartner. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1100 | Volledig autonoom werken aan de eigen professionele identiteit door o.m. reflectie en levenslang leren. | Leerresultaat | BS |
LOA/1101 | Reflecteren over en stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1102 | Reflecteren over en tonen van een professionele attitude (in functie van het studietraject en in functie van het beroep) | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1103 | Reflecteren over en stimuleren van de eigen professionele ontwikkeling | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1104 | Zelfsturing tonen in zijn ontwikkeling naar een sterke professionele identiteit | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1200 | Het beroep van logopedist of audioloog profileren in een breder maatschappelijk gegeven. | Leerresultaat | BS |
LOA/1201 | Promoten van het beroep. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1202 | Informatie over de interventiedomeinen verspreiden. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1302 | Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteem | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Theorie beroep en werkveld, theorie communicatievisies, theorie communicatie vaardigheden. Het inoefenen van communicatieve vaardigheden, samenwerking en leiderschapsvaardigheden via onder andere meerdere TEAM-bijeenkomsten, een intakegesprek, een interview met een slechthorende en een voorlichtingssessie.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Er zijn hoorcolleges, een gastcollege, (TEAM) practica en een studiebezoek.
Bij de start en tijdens de eerste weken van het academiejaar gaan volgende zaken al door: gastcollege, alle inleidende sessies, het vormen van de TEAM-groepen, een eerste TEAM-bijeenkomst, start van de permanente evaluatie. Om deze redenen is een inschrijving na 15 oktober niet meer mogelijk.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 70,00 | Permanente evaluatie over communicatieve-, samenwerkende- en leiderschapsvaardigheden (CanMEDS rollen) doorheen het academiejaar. |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 30,00 | Schriftelijk examen over de theorie rond "beroep en werkveld", "communicatievisies" (samen 10%) en "communicatieve vaardigheden" (20%) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 30,00 | Schriftelijk examen over de theorie rond "beroep en werkveld", "communicatievisies" (samen 10%) en "communicatieve vaardigheden" (20%) |
derde examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 70,00 | Permanente evaluatie over communicatieve-, samenwerkende- en leiderschapsvaardigheden (CanMEDS rollen) doorheen het academiejaar. Dit deel wordt overgenomen vanuit 1ste examenkans want niet organiseerbaar voor of tijdens 3de examenperiode. |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Binnen de tweede reguliere examenperiode (juni - 1ste kans) wordt er een schriftelijk examen voorzien rond de theorie van "werkveld en hulpverlening", "communicatievisies" (samen 10% van de totaalscore) en "communicatieve vaardigheden" (20% van de totaalscore).
Deze items kunnen voor 30% hernomen worden binnen de reguliere derde examenperiode (augustus/september - 2de kans).
Buiten de reguliere examenperiode (permanente evaluatie doorheen het academiejaar - 1ste & 2de kans) worden de communicatieve-, samenwerkende- en leiderschapsvaardigheden uit de CanMeds rollen op regelmatige tijdstippen geëvalueerd (70% van de totaalscore). Gezien deze permanente evaluatie niet opnieuw evenwaardig kan georganiseerd worden, wordt deze score behouden zowel als eerste als tweede examenkans en is er geen herkansing mogelijk.
Om evalueerbaar te zijn op basis van permanente evaluatie is een aanwezigheid van 80% tijdens de teampractica én tijdens de overige practica verplicht. Gezien het groepskarakter van de teampractica kunnen deze niet opnieuw georganiseerd worden.
Afwezig bij practica dient altijd gewettigd en gemotiveerd te worden.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Ja, steeds voor practica, TEAM bijeenkomsten, opdrachten met permanente evaluatie en studiebezoeken met permanente evaluatie.